La mai putin de 2 saptamani inaintea majorarii accizelor pe tigarete de la 1 iulie, o privire mai atenta asupra pietei releva un aspect foarte interesant: Categoria de pret cu cota volumica de piata cea mai mare (MPPC) s-a mutat din categoria Medium la punctul de pret al tigarilor Premium (Kent, Marlboro).
Este o performanta cu atat mai notabila cu cat, in Polonia de exemplu, anul trecut, MPPC a decazut din Mediu in Low, nivelul accizei pierzand 10 €/1000. Aceasta decadere ar fi putut fi evitata in Polonia daca nivelul accizei minime ar fi fost setat la o valoare mai mare, asa cum s-a intamplat in Romania. Atunci cand se intarzie marirea accizei minime si MPPC a decazut deja in Low, acciza minima isi pierde rolul, singura modalitate fiind instituirea Pretului Minim-ilegal in UE.
Structura accizei pe tigarete – care include o parte fixa si una variabila exprimata ca un procent din pretul maxim platit de consumator (deci include si TVA) face ca taxa/venitul la buget sa fie cu atat mai mare cu cat pretul practicat este mai mare. Datorita partii fixe care este identica pentru orice categorie de tigarete, incidenta accizei in pretul maxim este cu atat mai mare cu cat pretul este mai mic (de exemplu, acciza reprezinta 51% din pretul unui pachet de Kent care costa astazi 5.2 RON si 58% din pretul unui pachet de More care costa 3.90 RON). Daca adaugam si TVA la exemplele de mai sus rezulta ca din pretul unui pachet de Kent, totalul taxelor reprezinta 67% iar in cazul More, 74%. Acesta este motivul principal pentru care, intr-o piata data, indiferent de structura accizei unii jucatori vor fi “avantajati†iar unii “dezavantajatiâ€. Acciza mixta nu-i poate multumi pe toti jucatorii din piata.
In Romania, in anii 2002-2003, Ministerul Finantelor a stabilit de comun acord cu toată industria un calendar de evolutie/crestere a accizei care avea ca punct final 1 ianuarie 2010, moment la care ar fi trebuit atins nivelul minim impus de UE, respectiv de 64 €/1000 masurat la MPPC. Mai mult, calendarul prevedea atat structura cat si cotele accizei din fiecare an, conferind pentru prima data predictibilitatea dupa care producătorii tânjeau de atata timp. La acel moment, ministerul a tinut cont de recomandarile lor si s-a ajuns intr-o situatie mult mai buna dacat in cele mai multe din tarile care au aderat la UE dupa 2004.
Aceasta stare de fapt trebuie mentinuta iar Ministerul Finantelor Publice are la indemana instrumentele cu care sa o faca. In acest moment, orice decizie trebuie sa serveasca in exclusivitate obiectivelor sale, cu alte cuvinte MFP trebuie sa faca abstractie de numele si interesele jucatorilor din piata:
Maximizarea veniturilor din acciza pe tigarete
Atingerea nivelului minim impus de UE la 1 ianuarie, 2010 – 64€
Prevenirea disruptiilor din piata (de ex. razboaie de preturi) si a decaderii MPPC din pozitia actuala
Sustinerea masurilor de limitare a contrabandei
Pentru atingerea obiectivelor de mai sus se impun două masuri obligatorii: 1) revenirea la tinta reala de 64 € si 2) ridicarea accizei minime la cel putin 95% din MPPC. Amos News