O noua taxa, cea pe roata!

Povestea cauciucurilor de iarna.. obligatorii

Toti proprietarii de autovehicule din Romania vor fi nevoiti sa-si echipeze masinile cu anvelope de iarna, pe perioada sezonului rece, conform unui nou proiect realizat de Ministerul Transportatorilor si Infrastructurii (MTI).

De la 1 noiembrie 2011, posesorii a peste 4,2 milioane de vehicule din Romania vor fi obligati sa plateasca echiparea pentru iarna a masinilor. Conform proiectului actual, conducatorii vehiculelor care nu sunt dotate cu anvelope de iarna in sezonul rece vor fi penalizeti cu un maxim de 20 de puncte, amenda si retinerea certificatului de inmatriculare sau inregistrare al masinii. Ideea a fost vehiculata inca de la finele lui 2010 si ministrului Transporturilor, Anca Boagiu. Doamna ministru s-a enervat atat de tare auzind ca de la caderea primilor fulgi de nea masnilie au inceput sa se ciocneasca intre ele, incat s-a interesat cum e primn alte parti si a decretat: toata lumea trece la cauciucuri de iarna! Ce se ascunde insa in spatele acestei decizii nu tine numai de rationamentul de natura economica, expus in nota de fundamentare a noului proiect, „prevederile ordonantei urmeaza sa fie aplicate pentru aproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezinta parcul aflat in dotarea institutiilor publice. Diferenta de 4,21 milioane autovehicule care apartin diverselor persoane fizice si juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA incasat suma de 445 milioane euro, ceea ce inseamna venituri suplimentare la bugetul de stat” . Reprezentantii transportatorilor semnaleaza insa un fenomen interesant, din cauza caruia, spun ei, nu se vor putea conforma noilor reglementari. „Pentru camioane nu exista cauciucuri de iarna. Noi folosim anvelope all season”.

Bani directionati catre constructia de drumuri

Un alt calcul, tot de natura economica, vine in sprijinul ideii obligativitatii echiparii cu anvelope de iarna, inclusiv a masinilor mici. „Este vorba despre costurile pe care le avem pentru descongestionare. Acestea sunt cuprinse intre 1.050 si 1.500 de lei pe ora. In 2009 am avut cumulat blocaje in trafic de 67 de zile”, spunea Boagiu. In cazul accidentelor rutiere care au avut drept consecinte degradarea sau distrugerea elementelor care fac parte integranta din drum, asiguratorul vehiculului si proprietarul vor suporta costurile interventiei de reparare.
Totodata, „sumele care revin Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – S.A. vor fi utilizate in exclusivitate pentru finanarea lucrarilor de constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor interne contractate in acest scop”, se arata in ordonanta. In plus, daca operatorii rutieri utilizeaza vehicule neomologate, iar aceasta are drept consecinta blocarea unui sector de drum, operatorul va fi obligat sa suporte costurile interventiei de degajare a sectorului de drum afectat, potrivit noului proiect. O alta prevedere stabileste ca in cazul utilizarii unui vehicul care prezinta defectiuni tehnice majore sau periculoase se suspenda dreptul de utilizare a masinii prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare, a certificatului de inmatriculare si prin anularea inspectiei tehnice periodice. Totodata, se aplica si o sanctiune contraventionala.

Piata de 1,8 miliarde euro!

Intrarea in vigoare a acestei ordonante este o oportunitate de proportii pentru vanzatorii de anvelope. Cererea potentiala pentru astfel de produse se va ridica iarna viitoare la aproximativ 14 milioane de bucati, potrivit Ziarului Financiar, si la o valoare totala de circa 1,8 miliarde euro, conform datelor MTI. In Romania, costurile de echipare pentru iarna ale une masini variaza considerabil, intre 700 si 6.000 de lei. Unul dintre cele mai populare modele autohtone, Loganul, presupune cheltuieli pentru un nou set de anvelope de maximum 1.400 de lei.

Adauga un comentariu

*