Romania, trasa de urechi
Fie ca vrem sa cumparam o masina noua, fie ca avem bani doar de una mai veche, taxa de poluare se plateste. Daca pana la finele lui 2010 nu ne pasa de taxa cand cumparam o masina dotata Euro 5, de la inceputul lui 2011 si pentru aceasta se percepe taxa de prima inmatriculare. Numai ca, acum cateva zile, UE ne-a pus la zid pentru aceasta taxa!
Cu toate ca noile taxe au menirea de a proteja mediul inconjurator, cuantumurile sunt stabilite dupa ureche. Sumele ce trebuie platite nu cresc direct proportional cu cantitatea de noxe pe care o emite autovehiculul si nici macar cu motorizarile. Taxa nu tine cont de tipul autovehiculului si nici de puterea de cumparare a proprietarului, ci doar de vechime si capacitate cilindrica. Statul nici macar nu ofera posibilitatea de a evita plata „birului“. Cei care nu au reusit sa isi cumpere in 2010 o masina, in 2011 au o grija in plus. O taxa mare si discriminatorie! Ordonanta de Urgenta are mai multe defecte decat o rabla dusa cu lacrimi in ochi la Remat. In primul rand, pentru masinile dotate Euro 5 trebuie sa se plateasca si pana la 3.650 de euro, cu toate ca in prezent pe piata nu exista Euro 6. Varful de Euro ar trebui sa fie gratis pentru a incuraja achizitionarea de astfel de masini, in detrimentul celor cu dotari mai putine si mai poluante. Guvernul insa mizeaza pe faptul ca, in cursul acestui an va aparea masina Euro 6, pentru care nu se va plati taxa de prima inmatriculare. Este adevarat ca fabricile de masini s-au pregatit deja pentru lansarea de astfel de modele, insa pana la fericitul eveniment se scurg bani buni din bugetele cumparatorilor de Euro 5. In al doilea rand, cei care au potentialul financiar de a-si achizitiona o masina noua cu motor de 3,0 litri, Euro 5, trebuie sa plateasca 3.650 de euro taxa la stat. Astfel, „bogatanul“ va fi nevoit sa plateasca de aproape 30 de ori mai mult decat „sarantocul“ care si-a cumparat o masna cu un motor la jumatate, de 1,4 litri. Si aici Guvernul are o explicatie. Masina cu un motor mai mare consuma mai mult, deci polueaza mai mult. Dar de 30 de ori? Dealerii auto spun ca o masina care consuma mai putin va polua mai mult si asta pentru ca un consum de 7 litri la 100 de kilometri va incuraja la plimbari, fata de un consum dublu realizat de o masina cu motor mare. Diferentiere nu se face nici macar la numarul de kilometri, fiind cunoscut faptul ca un transportator va polua mult mai mult decat un batran sau un familist. Nici de noxe nu s-a tinut cont atunci cand s-au stabilit sumele de plata si asta pentru ca diferenta de noxe dintre un motor de 1,4 litri si unul de 1,6 litri este foarte mica, insa taxa e dubla. Cele mai ieftine masini, peste hotare, se dovedesc a fi cele dotate Euro 3, pentru care taxa este intre 3 si 21.000 de euro, astfel ca samsarii vor fi cei mai afectati.
Proprietarii de masini scumpe, discriminati
Dealerii locali inca nu au simtit influenta miilor de euro pe care le cere Guvernul pentru a proteja mediul. Nici macar mediul nu simte o schimbare, iar programele cu adevarat protectoare se gasesc doar in ograda vecinilor mai de la vest. Cumparatorul va avea o grija noua in privinta ba-nilor, pentru a acoperi si “partea“ statului. In jocul miilor de euro intra trei jucatori, dealerii, statul si cumparatorul. Vorba din popor spune ca, unde doi se bat, statul este singurul care castiga. In perioada de iarna, vanzarile de automobile scad la toti dealerii astfel ca, daca exista o depreciere, ea este pusa pe seama sezonului rece, neprietenos cu vanzarile. Guvernul nu a reusit nici pe departe sa faca o taxa in functie de poluare. Un Ferrari, spre exemplu, are un motor care polueaza foarte mult si deci taxa este foarte mare. El parcurge pe an intre 3 si 5.000 de kilometri, in timp ce o masina normala parcurge si 80-100 de mii de kilometri. Care polueaza mai mult? Poate fi o discriminare fata de cei care au masini mari, dar si ca taxa nu incurajeaza vanzarea de masini noi catre doritori. La noi se taxeaza indiferent de numarul de kilometri pe care ii face masina. Un proprietar de masina cu motor de 1,4 litri, Euro 5, emite 150 de grame de dio-xid de carbon pe kilometru in timp ce un motor de 2 litri, acelasi Euro, emite 185 de grame. Taxa pentru primul caz este de 125 de euro, iar pentru motorul de 2.000 de centimetri cubi este de patru ori mai mare, 413 euro, diferenta fiind de doar 35 de grame.
Taxa mare pe filiera UE
Nici macar studiile de piata nu i-au induplecat pe guvernanti sa lase neschimbata taxa de poluare. Durata de viata a unei masini a scazut de la 12 ani la opt. Exista o directiva a Uniunii Europene prin care normele de po-luare au devenit mai stricte. S-a stabilit ca pentru Euro 6 sa nu fie taxa, iar pentru Euro 5 sa fie mica. In ac est context, in Romania era nevoie de o derogare, pentru ca nu avem o economie la fel de stabila ca in celelalte state din UE. Explicatia pentru taxa de poluare pentru masini cu o capacitate cilindrica ce depaseste 2.000 de centimetri cubi consta in aceea ca se plateste mai mult pentru ca legea din Romania spune ca motorul de peste 2.000 devine produs de lux. Una peste alta, taxa trebuie platita, pentru ca altfel conducatorul auto raspunde inaintea legii pentru condu-cerea unui autovehicul neinmatriculat. Guvernul isi stoarce creierii pentru a reusi intr-un fel sa-i jecmaneasca pe cei care au nevoie sau doar vor o masina. Alaturi de noua taxa de poluare, persoanele fizice nu mai pot inmatricula autovehicule importate din Uniunea Europeana daca nu vor face dovada platii Taxei pe Valoarea Adaugata (TVA) in cazul masinilor noi si se-cond-hand care, in prezent, reprezinta doua treimi din totalul masinilor inmatriculate pentru prima data pe piata locala. Singurii care scapa de contactul financiar cu Guvernul sunt cei care vor cumpara masini hibride si electrice. Acestia reprezinta, insa, mai putin de 1 la suta din piata si nu vor plati taxa de poluare.
Pusi la zid de Uniunea Europeana!
Iata inca ca, mult discuta taxa de poluare, care a starnit atatea discutii in Romania, a fost pusa la zid de Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene. „Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre”. Punctul de vedere al Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, cu sediul la Luxemburg, a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces in care un roman a dat in judecata statul, intrucat a considerat ca taxa de poluare este ilegala. Magistratii sibieni au vrut sa afle de la CEJ daca taxa contravine sau nu legislatiei europene. In raspunsul remis Tribunalului Sibiu referitor la taxa de poluare, CEJ afirma ca legislatia europeana interzice statelor membre sa ia masuri de taxare in exces a unor produse provenind din alte state, in favoarea celor de provenienta autohtona. „Curtea apreciaza ca legislatia romaneasca in aceasta materie are ca efect faptul ca masinile second-hand importate, cu o vechime considerabila, sunt taxate cu pana la 30 la suta din valoarea lor, chiar daca este aplicata o reducere insemnata la taxa, ca urmare a scaderii valorii acestora, in timp ce masinile similare oferite pe piata auto second-hand interna nu sunt supuse acestei taxe de poluare. In atare conditii, legislatia are ca efect descurajarea importului si inscrierii in circulatie in Romania a masinilor second-hand cumparate in alte state membre”, afirma CEJ. CJUE a precizat ca introducerea taxei de poluare, prin OUG nr. 50/2008, a fost facuta fara a se face distinctie intre vehicule in functie de provenienta lor, nici intre proprietarii acestor vehicule, in functie de cetatenia sau nationalitatea lor. De asemenea, Curtea a aratat ca exista o incalcare a dreptului Uniunii atunci cand valoarea taxei aplicate unui vehicul de ocazie importat depaseste valoarea reziduala a taxei incorporate in valoarea vehiculelor de ocazie similare deja inmatriculate pe teritoriul national.
Procesul de la Sibiu, punct de plecare
Procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fost intentat de un cetatean roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania, cu pretul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrica de 2.155 de centimetri cubi si standard de poluare Euro 2, fiind fabricat in 1997, an in care a si fost inscris in Germania. Pentru a-si putea inmatricula masina in Romania, barbatul a trebuit sa plateasca o taxa de poluare de 7.595 de lei.
Intrucat a considerat ca taxa este contrara normelor europene, barbatul a cautat sa-si recupereze banii dati pe taxa de poluare. El si-a sustinut actiunea in instanta pe aceea ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in Romania si revandute.
Ministerul Mediului: Taxa de poluare respecta prevederile UE!
“Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), din 7 aprilie 2011, privind instituirea taxei de poluare prin OUG nr. 50/2008 si aplicata la prima inmatriculare a autovehiculelor in Romania are ca obiect prevederile OUG nr. 50/2008 in forma sa inttiala”, precizeaza Ministerul Mediului si Padurilor (MMP), intr-un comunicat de presa, dat publicitatii a doua zi de la decizia CJUE, care a decis ca taxa pe poluare instituita prin prima versiune a OUG nr. 50/2008 este contrara dreptului Uniunii, prevederile sale netinand cont de vechimea masinii sau de tara lor de origine.
De asemenea, Ministerul Mediului subliniaza ca, prin hotararea pronuntata in data de 7 aprilie, Curtea Europeana de Justitie nu se pronunta asupra legalitatii actului normativ, ci da o interpretare prevederilor referitoare la art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene, in sensul ca un stat membru nu trebuie sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari daca acea taxa descurajeaza punerea in circulatie in statul membru respectiv a unor autovehicule de ocazie cumparate in alte state membre.
De asemenea, in documentul de presa, MMP precizeaza ca forma actuala a actului normativ din decembrie 2010, OUG nr. 118/2010, a fost finalizata cu sprijinul si in urma unor consultari permanente cu expertii Comisiei Europene. “De altfel, acordul asupra actualului continut al OUG rezulta si din prevederile art. 31 al hotararii Curtii Europene de Justitie. In prezent, aceasta taxa se percepe pentru toate autovehiculele, la prima inmatriculare in Romania, indiferent de provenienta lor si de cetatenia si nationalitatea proprietarilor”, se mai arata in comunicatul de presa. In acelasi timp, MMP atrage atentia asupra faptului ca, potrivit art. 51 al Hotararii Curtii Europene de Justitie, dupa intrarea in vigoare a modificarilor OUG nr. 50/2008, acestea nu pot fi aplicate retroactiv. Astfel, “acestea nu pot avea efect discriminatoriu intre situatiile constituite anterior si cele care sunt posterioare intrarii in vigoare a acestui act normativ”.
Ce trebuie sa faca romanii pentru a recupera taxa de poluare
Cum se vor putea folosi de aceasta decizie a unei instante europene si alti cetateni romni, aflati intr-o situatie similara ? „Decizia este general obligatorie. In mod normal, ar trebui sa initieze obligatii pozitive din partea statului si statul sa dispuna din oficiu restituirea acestei taxe care a fost declarata ilegala. Nu cred insa ca acest lucru se va intampla, asa ca va trebui ca fiecare persoana sa initieze o actiune judiciara si sa ceara instantei de judecata restituirea taxei”, a declarat avocatul Dragos Tarsia.
Ultima ora: Taxa de poluare, inlocuita de impozitul auto!
Cine credeea ca Boc doarme, se inseala! “Taxa de prima inmatriculare, declarata ilegala de Curtea Europeana de Justitie, ar putea fi inlocuita cu un impozit auto platit in functie de capacitatea cilindrica si vechimea masinii”!?!? Dupa ce Curtea Europeana de Justitie a decis ca taxa de prima inmatriculare, perceputa de stat intre 1 iulie 2008 si 14 decembrie 2008, nu respecta legislatia europeana, statul ar putea apela la introducerea unui impozit unitar pentru piata auto. Acesta va fi stabilit in functie de norma Euro in care este incadrata masina si capacitatea cilindrica. De castigat vor avea producatorii de masini noi, iar de pierdut cei care au masini mai vechi de 4 – 5 ani, cu motoare sub Euro V, care vor plati cele mai mari impozite. Attila Okanyi, director general Autovit.ro, cel mai mare targ auto din Romania, a declarat ca guvernul nu are de ales si va introduce acest impozit auto. „Cu siguranta se va ajunge la aceasta solutie. E doar o chestiune de timp. Statul nu va avea de ales si va impozita parcul auto dupa model european”, a declarat Okanyi. „Problema se pune daca romanii care au masini vechi, Dacii 1300 de exemplu, vor avea cu ce sa plateasca impozitele. Va trebui gasita o solutie, in conditiile in care mare parte din parcul auto romanesc este invechit si astfel va plati taxe uriase”, a mai spus omul de afaceri.Potrivit datelor Registrului Auto Roman, in tara exista peste 2,3 milioane de masini non-Euro. Majoritatea au fost produse pana la 31 decembrie 1995. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.Autoritatile au vorbit despre introducerea impozitului auto inca de acum 2 ani. Nicolae Nemirschi, fostul ministru al Mediului, declara in primavara lui 2009, ca se lucreaza deja la un proiect de lege care va institui noul impozit auto. „Pe termen mediu vom introduce in Parlament un proiect de lege care sa reprezinte o taxa anuala pentru toti poluatorii, deci va fi vorba de grame de dioxid de carbon si de capacitatea motorului. Aceste elemente vor fi luate in calculul noii taxe, alta decat cea din ordonanta aflata azi in vigoare”, preciza Nemirschi. Anul trecut, si noul ministru Laszlo Borbely vorbea despre aceasta solutie. „Taxa auto este o problema pe care vreau sa o discutam in spiritul conceptului poluatorul sa plateasca. Nu pot sa spun daca vom schimba taxa. Pana la sfarsitul lui iunie 2010,v om avea un punct de vedere, pentru ca oamenii sa stie din timp ce se va intampla cu taxa auto”, a subliniat Borbely. Problema a disparut ulterior din discursul public.
Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, numita si Curtea Europeana de Justitie, isi are sediul la Luxemburg si este organul juridic al Comunitatilor Europene. In sistemul politic al UE, CEJ are rolul puterii juridice; denumirea corecta a CEJ ar fi trebuit sa fie insa Curtile de Justitie ale Comunitatilor Europene, fiindca intre timp au aparut trei instante diferite. Curtea Europeana de Justitie nu trebuie confundata cu Curtea Europeana pentru Drepturile Omului cu sediul la Strasbourg, care este o institutie a Consiliului Europei, si nici cu Curtea Internationala de Justitie, care este o instanta internationala, principalul organ jurisdictional al Organizatiei Natiunilor Unite cu sediul la Haga.