Scrisoarea pastorala de Pasti a episcopului romano-catolic de Iasi, Petru Gherghel

• Bucurati-va! Domnul a inviat!
• Cristos a inviat din morti, cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le
• Sfintiile voastre, dragi frati si surori, iubiti credinciosi,

„Invierea lui Isus este adevarul culminant al credintei noastre in Cristos, crezut si trait ca adevar central de cea dintai comunitate crestina, transmis ca adevar fundamental de traditie, stabilit de documentele Noului Testament, predicat ca parte esentiala a misterului pascal, impreuna cu crucea”, ne invata Catehismul Bisericii Catolice (nr. 638). Fideli fata de marturia Sfintelor Scripturi si in concordanta cu invvatatura sfintei traditii, celebram cu bucurie marele adevar al Invierii Domnului si cantam cu intreaga Biserica imnul victoriei lui Cristos asupra mortii si asupra pacatului – Aleluia! Aleluia! In noaptea sfanta a Invierii se aprinde lumanarea pascala din piatra de cremene si se imparte credinciosilor adunati in priveghere lumina care straluceste in intuneric, cu invitatia sfanta: Lumina lui Cristos! Veniti si luati lumina! O noua si adevarata lumina peste intunericul pacatului si peste stapanirea mortii. Biserica ne invita sa pastram in maini si, mai ales, in cugete noua lumina si ne cheama sa tresaltam de bucurie, cantand imnul Exultet, un imn de profunda bucurie si de exaltare spirituala. „Da, cu adevarat fericita noapte: numai tie ti s-a dat sa cunosti vremea si ceasul in care Cristos a inviat din morti”. Noaptea a fost prima martora a marelui eveniment, a retrait farmecul si forta stralucirii iesite din mormant si piatra, ne-a transmis victoria adevarului si a binelui nebiruit. Martorii oculari s-au trezit invaluiti de lumina si, cuprinsi de teama sfanta si de mare bucurie, au verificat mormantul gol si l-au intalnit, rand pe rand, in gradina, pe drumul Damascului sau in Cenacol.El se arata ucenicilor sai, celor ce impreuna cu el s-au suit din Galileea la Ierusalim, si care acum sunt martorii lui in fata poporului. Ei sunt privilegiatii, alesi si pregatiti de el la scoala noii imparatii si a noii evanghelizari.

Invierea Domnului este o lucrare divina pregatita si realizata in timp, o lucrare a intregii Sfintei Treimi.

Catehismul Bisericii Catolice (nr. 648) ne invata ca „invierea lui Cristos este obiect de credinta, fiind o interventie transcendenta (suprafireasca) a lui Dumnezeu insusi, in creatie si in istorie. In ea, „cele trei persoane dumnezeiesti actioneaza impreuna si, in acelasi timp, isi manifesta originalitatea proprie. Aceasta s-a facut prin puterea Tatalui, care l-a inviat pe Cristos, Fiul sau” (cf. Fap 2,24) si astfel a introdus intr-un mod desavarsit umanitatea lui cu trupul sau glorificat in Treime. Isus cel inviat din morti a fost definitiv revelat ca „Fiu al lui Dumnezeu cu putere, dupa duhul sfinteniei, prin invierea lui din morti” (Rom 1,4)”. Sfantul Paul insista asupra manifestarii puterii lui Dumnezeu prin lucrarea Duhului care a dat viata firii omenesti a lui Isus si a chemat-o la starea glorioasa de Domn (cf. CBC 648). Cu alte cuvinte, Tatal ceresc, prin lucrarea speciala a Duhului Sfant, a ridicat din moarte pe Fiul sau si l-a constituit Domn alaturi de tronul sau in imparatia sa vesnica. Invierea din mormant este, in acelasi timp, si opera lui Cristos insusi care isi infaptuieste propria inviere, in virtutea puterii sale dumnezeiesti. El insusi in predicile sale vorbeste despre suferintele prin care va trece, despre moartea la care va fi supus, dar si despre invierea sa cea de a treia zi si afirma ca „eu imi dau viata ca iarasi sa o iau… caci… putere am sa o dau si putere am sa o iau” (In 10,17-18). Intreaga revelatie prezinta aceasta lucrare ca fiind oranduita din vesnicie de Dumnezeu unul si intreit si realizata in timp prin lucrarea speciala a celor trei persoane, Tatal, Fiul si Duhul Sfant. In invierea glorioasa a lui Cristos marturisim credinta noastra in iubirea lui Dumnezeu fata de noi si in bucuria invierii noastre la o viata noua prin Cristos, in care nadajduim si credem. Apostolul neamurilor, in Scrisoarea catre Corinteni, afirma: „Daca Cristos nu a inviat zadarnica este predica noastra si zadarnica este credinta voastra” (1Cor 15,14). Asadar, invierea constituie pe deplin confirmarea a tot ceea ce a facut si a invatat Cristos cand a venit pe pamant. Toate adevarurile isi au justificarea prin invierea sa, caci inviind a demonstrat, si continua sa o faca si astazi, autoritatea sa dumnezeiasca si iubirea sa. Invierea Domnului confirma dumnezeirea sa, iar jertfa sa pe cruce, moartea si sacrificiul sau constituie cea mai mare valoare salvifica. Cand celebram invierea Domnului afirmam „dublul aspect al misterului pascal: prin moartea sa Cristos ne izbaveste de pacat, iar prin invierea sa ne deschide accesul la o viata noua”, ne invata acelasi Catehism al Bisericii Catolice, caci „prin indreptatire suntem reasezati in harul lui Dumnezeu”, iar prin acest har, participam la viata cea noua, caci „precum a fost inviat Cristos din morti, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii” (Rom 6,4). Prin inviere suntem cu adevarat transformati din dusmani in prieteni si din straini in frati, frati cu Cristos, care, inviind din morti, ne invie si pe noi la o viata noua, numindu-ne frati, „frati nu prin natura, ci prin darul harului, deoarece aceasta infiere ofera o participare reala la viata Fiului unic, care s-a revelat plenar la invierea lui” (CBC 654).

Dragi frati si surori,

A celebra Invierea Domnului inseamna a marturisi ca el este garantia invierii noastre, este izvorul si principiul invierii viitoare. A celebra Invierea Domnului inseamna intalnirea cu el, care continua sa fie viu si care traieste in vecii vecilor, fiind intre noi si purtandu-ne mereu spre zorile vietii vesnice. Celebrand Invierea Domnului, gustam puterile si farmecul veacului viitor (cf. Evr 6,5), realizam un adevar mangaietor si mobilizator. Nu mai traiesc pentru mine, ci pentru acela care a murit si a inviat pentru noi (cf. 2Cor 5,15). Cu aceste ganduri, pe care ni le ofera marea sarbatoare a Invierii si textele Sfintelor Scripturi si pe care ni le propune spre mangaiere Biserica an de an, va exprim bucuria si salutul nostru parintesc, insotit de sentimentele episcopului nostru auxiliar Aurel si a tuturor colaboratorilor nostri din episcopie si seminar, si va spun tuturor: Bucurati-va! Domnul a inviat! El ne ofera tuturor viata sa dumnezeiasca.

Sarbatori fericite si Paste binecuvantat, aleluia!
Petru Gherghel, episcop de Iasi

Adauga un comentariu

*