Plusuri si minusuri in invatamant in 2010
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS) a dat publicitatii raportul privind starea invatamantului in 2010. Documentul traseaza mai multe concluzii: rata abandonului scolar a scazut, chiar si la nivel liceal, tot mai putini tineri urmeaza o facultate, in timp ce educatia si formarea continua a adultilor este in continua scadere, mai ales in mediul rural. Comisia Europeana a dat si ea publicitatii un studiu privind progresele realizate in invatamant si formare de statele UE, Romania bifand in sens negativ la mai multe capitole.
Sistemul educational cuprinde aproximativ 78,3 la suta din populatia in varsta de scolarizare (7-23 de ani), iar comparativ, fetele sunt mai prezente pe bancile scolii decat baietii, potrivit raportului pe 2010 al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, privind starea invatamantului romanesc. Valoarea prezentata pentru anul scolar 2009-2010 se inscrie in aceeasi linie descendenta ca si in anul scolar precedent. In ceea ce priveste cifrele reprezentative pe cicluri de invatare, raportul arata ca tot mai multi copii urmeaza invatamantul prescolar, peste 91 la suta dintre copiii intrati in clasa I frecventand anterior gradinita. Astfel, rata bruta de cuprindere in gradinite a crescut in ultimii ani ajungand in 2010 la o valoare de 78,4 la suta. De asemenea, in anul scolar trecut, 78,0 la suta dintre copiii de 6 ani au fost inscrisi la gradinita si doar 20 la suta in invatamantul primar. In invatamantul primar raportul arata ca s-a inregistrat o usoara crestere a participarii scolare, ajungandu-se la 97,6 la suta, in timp ce in ciclul gimnazial valoarea ratei de cuprindere brute pastreaza un trend usor descendent, atingand valoarea de 98,9 la suta. Numarul elevilor si studentilor inscrisi in anul scolar 2009- 2010 a scazut cu 148.000, ajungand la un total de 4.174.400. O scadere ingrijoratoare este sesizata in randul studentilor, numarul acestora scazand cu 115.800 in 2010, fata de 2009.
Rata de participare la invatamantul superior a scazut in 2009-2010, ajungand la 45 la suta, fata de 51,7 la suta in anul anterior, mai precizeaza raportul privind starea invatamantului in Romania pe 2010. In mediul urban, 56,3 la suta dintre tinerii cu varste intre 19 si 23 de ani sunt cuprinsi in invatamantul superior, comparativ cu 27,2 la suta in rural. Rata de participare a adultilor, intre 26 si 64 de ani, la educatie si formare continua este in scadere, mai arata raportul. Astfel, doar aproximativ 15 la suta dintre participanttii adulti la cursuri sunt din mediul rural. Raportul mai prevede ca 80 la suta dintre absolventii de Bacalaureat isi continua studiile in invatamantul superior, valoare in crestere in ultimii doi ani.
Mai putin personal angajat in invatamant
In ceea ce priveste numarul personalului angajat in invatamant, acesta este de 386.657 de persoane, in scadere fata de anul precedent cu 2,3 la suta. In anul scolar 2009 -2010, numarul personalului didactic a fost de 268.679 de persoane, cele mai importante scaderi fiind inregistrate in invatamantul primar, gimnazial si profesional. Raportul mai arata ca ponderea personalului didactic calificat din invtamantul prescolar a cunoscut o tendinta ascendenta, ajungand la 95,4 la suta, si, de asemenea, si in invatamantul primar, unde a ajuns la 98,5 la suita, dar si in cel gimnazial, la 97,1 la suta. In ceea ce priveste raportul elevi sau studenti-cadru didactic in cazul invatamantului gimnazial au fost 11 elevi la un cadru didactic, in timp ce in invatamantul prescolar si primar au fost 17 elevi la un cadru didactic. La nivelul invatamantului superior s-a ajuns la reducerea semnificativa prin scaderea populatiei de studenti, de la 28 de studenti la un profesor in 2008-2009, la 25 de studenti la un cadru didactic in anul universitar 2009-2010.
UE: 40 la suta dintre romani scriu si citesc cu dificultate
Si Comisia Europeana a dat publicitatii un raport privind progresele inregistrate in invatamant si formare in tarile Uniunii Europene, documentul subliniind ca Romania are inca un numar ridicat de persoane care scriu si citesc cu dificultate, procentul fiind de 40 la suta in 2009, fata de media UE de 17 la suta. Referitor la participarea la invatamantul prescolar, raportul arata ca rata de participare la invatamantul prescolar a crescut in Romania de la 67,6 la suta in 2000, la 81,8 la suta in 2008, ajungand la 82,8 la suta in 2009. Un alt indicator din strategie se refera la persoanele cu nivel scazut al competentelor de citire, matematice si stiintifice, astfel, pana in 2010, ponderea celor cu nivel scazut in acest sens trebuia sa scada cu 20 la suta si sa ajunga la 17 la suta In 2000 Romania avea un indicator de 41,3 la suta, in 2008 de 53,5 la suta, iar in 2009 de 40,4 la suta. Participarea adultilor la invatare pe tot parcursul vietii este un alt indicator la care Romania sta inca slab, comparativ cu alte state UE. Romania avea in 2005 o pondere de 1,6 la suta, iar in 2008 si 2009 – 1,5 la suta. Un alt indicator prevazut in strategia UE privind invatamantul pana in 2020 face referire la absolventii de discipline matematice, stiintifice si tehnologice, care ar trebui sa ajunga la cel putin 15 la suta si, de asemenea, sa scada dezechilibrul intre femei si barbati. Tarile cele mai performante din UE la acest capitol sunt Portugalia, Slovacia si Republica Ceha, tari in care a crescut si procentajul femeilor absolvente ale acestor discipline. In Romania a scazut de la 89,1 la suta in 2000, la 43,1 la suta in 2008.
Numarul studenttilor in invatamantul particular, in scadere
Numarul studenttilor, in special in invatamantul particular, este in scadere, numai in 2009-2010 reducerea fiind de 115.800, dupa ce in ultimii zece ani in universitati a fost inregistrata cea mai spectaculoasa crestere a tinerilor inscrisi la facultati, potrivit raportului MECTS. Din datele prezentate, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS) privind Starea invatamantului in 2010 rezulta ca, la nivel general, numarul scolarilor din Romania este in scadere. „Populatia in varsta de scolarizare (3-23 ani) s-a redus treptat in perioada 2001-2009. Concomitent s-a produs si reducerea populatiei cuprinse in sistemul de educatie. Tendinta descendenta a populatiei scolare s-a pastrat si la nivelul anului scolar 2009-2010 (totalul elevilor si studentilor a fost de 4.174.400 – in scadere cu 148.200 fata de anul anterior)”, se arata in documentul MECTS. Autorii raportului precizeaza in document ca a crescut numarul copiilor din invatamantul prescolar, dar a scazut populatia scolara din ciclurile primar si gimnazial. Astfel, la acest nivel de educatie, efectivele de elevi din anul scolar 2009-2010 au scazut cu 13.500 fata de anul anterior. Acelasi trend, dar si mai accentuat, se constata si in invatamantul gimnazial, unde numarul de elevi a scazut cu 19.200 in 2009-2010 fata de anul precedent.
Tendinta descendenta in invatamantul profesional
Reducerea pe ansamblu a efectivelor scolare corespunzatoare invatamantului primar si gimnazial – care va mai continua si in urmatorii ani, conform prognozelor demografice, are efecte directe asupra resurselor umane sub aspect cantitativ, precum si in ceea ce priveste structura retelei scolare, in special in mediul rural, noteaza autorii raportului. De asemenea, masurile de desfiintare a scolilor de arte si meserii au condus la cresterea semnificativa a efectivelor de elevi din licee, concomitent cu scaderea la nivelul invatamantului profesional. Efectivele de elevi din invatamantul secundar superior au inregistrat o tendinta ascendenta, ca urmare a cresterii cererii de educatie pentru aceste rute de formare, precum si ca efect al masurii de prelungire a duratei invatamantului obligatoriu la 10 ani. La nivel liceal, cresterea a fost mai mare, de 53.300 de elevi in 2009-2010 fata de anul scolar anterior, in special in mediul rural, se mai arata in documentul citat. Totodata, in invatamantul profesional s-a inregistrat o tendinta descendenta in ambele medii de rezidenta, ca urmare a masurii de crestere a cifrei de scolarizare in invatamantul liceal prin preluarea locurilor din scolile de arte si meserii. MECTS mai noteaza in raportul privind Starea invatamantului in 2010 ca s-a redus numarul de studenti, in special la nivelul invatamantului particular. Conform documentului, in ultimii zece ani, cea mai spectaculoasa crestere a populatiei scolare s-a inregistrat in invatamantul superior. In anul universitar 2009-2010 efectivele de studenti au fost insa in scadere, ca si in anul universitar anterior, reducerea fiind de 115.800 fata de 2008-2009, in special in invatamantul superior particular, determinata, cel mai probabil, de scaderile demografice.
Rata de participare la invatamantul superior, in scadere
In ultimii ani a scazut rata de participare la invatamantul superior, diferentele participarii pe medii de rezidenta ramanand semnificative. Dupa o crestere spectaculoasa, in special la nivelul invatamantului particular, rata bruta de participare la invatamantul superior a scazut in ultimii doi ani, ajungand la valoarea de 45 la suta in 2009-2010, fata de 51,7 la suta in anul universitar anterior. „Diferenta pe medii de rezidenta a ratei brute de cuprindere in invatamantul superior s-a diminuat, dar ramane totusi la valori foarte ridicate, 56,3 la suta dintre tinerii de 19-23 ani din mediul urban sunt in invatamantul superior, comparativ cu 27,2 la suta in rural”, se mai arata in document. Raportul arata ca aproape 80 la suta din populatia in varsta de scolarizare (7-23 ani) este cuprinsa in sistemul educational. In ultimul deceniu, rata de participare la toate nivelurile de educatie (ISCED 1-6) ca raport din populatia in varsta de 7-23 ani a inregistrat o crestere constanta, ajungand la peste 80 la suta. In ultimii doi ani scolari, aceasta este usor descendenta, avand valoarea de 78,3 la suta in anul scolar 2009-2010, noteaza autorii raportului. „Rata de participare la educatie inregistreaza valori diferite pe sexe: populatia scolara feminina are o rata de participare mai mare fata de populatia scolara masculina la toate nivelurile de educatie”, se mai arata in document. In ce priveste invatamantul prescolar, raportul mentioneaza ca peste 91 la suta dintre copiii intrati in clasa I au frecventat gradinita. Rata bruta de cuprindere in invatamantul prescolar a crescut continuu in ultimii ani, ajungand in 2009-2010 la valoarea de 78,4 la suta. Diferenta pe medii de rezidenta s-a pastrat si in acest an scolar, dar a continuat sa se reduca, fiind cea mai scazuta din intreaga perioada 2001 -2009.
„Ponderea elevilor intrati pentru prima data in clasa I care au frecventat invatamantul prescolar a inregistrat o evolutie ascendenta in ultimii ani. La nivelul anului scolar 2009-2010, peste 91 la suta dintre copiii care au intrat in clasa I au fost anterior la gradinita”, mai noteaza MECTS.
In schimb, rata de participare a adultilor (25-64 ani) la educatie si formare continua este in scadere. „Rata de participare a adultilor (25-64 de ani) la formare profesionala continua se mentine la un nivel redus, la nivelul anului 2008 aceasta fiind de 1,6 la suta, de peste patru ori mai redusa fata de media UE. Numai aproximativ 15 la suta dintre participantii adulti la aceste cursuri sunt din mediul rural. In acest context, devine o necesitate implementarea prevederilor specifice acestui domeniu, din proiectul Legii Educatiei Nationale”, se mai arata in raportul MECTS.
Romania, tara de analfabeti?
Tarile UE si-au imbunatatit sistemul de invataamant in domenii cheie, dar au atins doar unul din cei cinci indicatori de referinta stabiliti pentru 2010, Romania avand inca un numar ridicat de persoane care scriu si citesc cu dificultate, procentul fiind de 40 la suta in 2009, fata de media UE, de 17 la suta.
Concluziile sunt prezentate in cadrul noului raport al Comisiei Europene privind progresele inregistrate in invtatamant si formare, dat publicitatii. Vestea buna este ca nivelul educatiei in Europa a crescut considerabil. Mai multi tineri absolva invatamantul secundar si invatamantul superior decat acum zece ani. Dar abandonul scolar timpuriu continua sa reprezinte o problema care afecteaza un tanar din sapte in Uniunea Europeana si unul din cinci elevi are in continuare competente reduse de citire la varsta de 15 ani. Iata de ce invatamantul si formarea se numara printre obiectivele esentiale ale strategiei Europa 2020. E nevoie de eforturi suplimentare din partea statelor membre pentru ca Romania sa-si indeplineasca obiectivele comune europene.
Recomandari de a nu opera reduceri in bugetele pentru educatie
Comisia Europeana cere cu fermitate statelor membre sa nu opereze reduceri in bugetele de invatamant, chiar daca se confrunta cu constrangeri din cauza crizei economice. Cheltuielile cu invatamantul reprezinta o investitie buna pentru crearea de locuri de munca si crestere economica si, pe termen lung, se autodeconteaza. Dar intr-o perioada de presiuni bugetare trebuie sa ne asiguram si ca resursele se utilizeaza cu maxima eficienta posibila. Potrivit raportului, s-au inregistrat progrese semnificative, dar insuficiente in ceea ce priveste reducerea abandonului scolar, cresterea numarului de elevi absolventi de invatamant secundar superior, imbunatatirea competentelor de citire, precum si in cresterea procentajului adultilor care participa la invatamant sau formare. Strategia Europa 2020 pentru ocuparea fortei de munca si crestere economica pastreaza obiectivul de reducere a abandonului scolar sub 10 la suta, precum si pe cel de crestere a procentajului de absolventi la cel pu?in 40 la suta.In 2009, ministrii invatamantului din UE au convenit sa se atinga cinci indicatori de referinta in materie de invatamant ti formare pana in 2020, respectiv o proportie a abandonului timpuriu al invatamantului si formarii sub 10 la suta, cel putin 40 la suta dintre persoanele in varsta de 30 – 34 de ani sa beneficieze de educatie tertiara, proportia copiilor cu varste intre patru ani si cea a inceperii invatamantului primar obligatoriu sa fie de minim 95 la suta (atingerea acestui obiectiv ar insemna peste 250.000 de copii de varsta mica in plus in invatamant), ponderea tinerilor in varsta de 15 ani cu competente insuficiente in materie de citire, matematica si stiinte sa fie mai mica de 15 la suta, iar cea a adultilor cu varste intre 25-64 ani care sa participe la programe de invatare pe tot parcursul vietii sa fie cel putin 15 la suta.
Prevenirea abandonului scolar
Referitor la participarea la invatamantul prescolar, raportul arata ca participarea la invatamantul prescolar a crescut din 2000 cu peste 6 puncte procentuale, cele mai performante tari fiind Belgia, Franta, Tarile de Jos. Rata de participare la invatamantul prescolar a crescut in Romania de la 67,6 la suta in 2000, la 81,8 la suta in 2008, ajungand la 82,8 la suta in 2009. Un alt indicator din strategie se refera la persoanele cu nivel scazut al competentelor de citire, matematice si stiintifice, astfel pana in 2010, ponderea celor cu nivel scazut in acest sens trebuia sa scada cu 20 la suta si sa ajunga la 17 la suta. Pana in 2020, acest indicator ar trebui sa fie mai mic de 15 la suta. Tarile cele mai performante din UE, in acest sens, sunt Finlanda, Tarile de Jos si Estonia, Romania avand in 2000 un indicator de 41,3 la suta , in 2008 de 53,5 la suta, iar in 2009, de 40,4 la suta. Un obiectiv principal al UE este ca pana in 2020, ponderea celor care abandoneaza scoala de timpuriu sa nu fie mai mare de 10 la sutra. Tarile cele mai performante din UE sunt Polonia, Republica Ceha si Slovacia, Romania avand in 2000 o pondere de 22,9 la suta, in 2008 de 15,9 la suta, iar in 2009 de 16,6 la suta. De asemenea, pana in 2010, cel pu?in 85 la suta din persoanele cu varsta de 22 de ani din UE ar trebui sa fi incheiat invatamantul secundar superior. Tarile cele mai performante din UE sunt Slovacia, Republica Ceha si Polonia, Romania avand un indicator bun la acest capitol, respectiv in 2000 de 76,1 la suta , in 2008 si 2009 de 78,3 la suta. Un alt indicator prevazut in strategia UE privind invatamantul pana in 2020 face referire la absolventii de discipline matematice, stiintifice si tehnologice, care ar trebui sa ajunga la cel putin 15 la siuta si, de asemenea, sa scada dezechilibrul intre femei si barbati. Tarile cele mai performante din UE la acest capitol sunt Portugalia, Slovacia si Republica Ceha, tari in care a crescut si procentajul femeilor absolvente ale acestor discipline. In Romania a scazut de la 89,1 la suta in 2000 la 43,1 la suta in 2008.
Participarea adultilor la invatare pe tot parcursul vietii
In ceea ce priveste rata de absolvire a invatamantului tertiar, aceasta ar trebui sa ajunga pana in 2020, la categoria de varsta 30-34 de ani pana la cel putin 40 la suta. Tarile cele mai performante din UE la acest capitol sunt Irlanda, Danemarca si Luxemburg. In Romania, numarul absolventilor acestui tip de pregatire este inca scazut, dar in crestere fata de 2000 cand erau 8,9 la suta, cifrele ajunga in 2009 la 16,8 la suta. Participarea adultilor la invatare pe tot parcursul vietii este un alt indicator la care Romania sta inca slab, comparativ cu alte state UE. Nivelul mediu in UE de participare a populatiei de varsta activa la invatarea pe tot parcursul vietii ar trebui sa atinga cel putin 15 la suta in 2020. Tarile cele mai performante din UE sunt Danemarca, Suedia si Finlanda, Romania avand in 2005 o pondere de 1,6 la suta, iar in 2008 si 2009 – 1,5 la suta. Potrivit raportului, in saptamanile urmatoare, statele membre vor prezenta Comisiei programele lor nationale de reforma, in care vor stabili obiective nationale privind abandonul scolar timpuriu si absolventii de invatamant superior, explicand in ce fel doresc sa isi atinga obiectivele. Comisia va prezenta in curand noii indicatori de referinta propusi privind capacitatea de insertie profesionala si mobilitatea in scop educational.