Federatia Operatorilor Romani de Transport critica noua propunere cu privire la incasarea taxei de prima inmatriculare, sustinand ca va bloca si mai mult piata auto second-hand si ascunde intentia Guvernului de a nu returna banii pe taxele percepute pana acum.
Conform transportatorilor, prin noua formula a taxei de prima inmatriculare Guvernul nu urmareste decat sa evite returnarea banilor asigurandu-se insa fata de Uniunea Europeana ca respecta hotararea Curtii de Justitii a Comunitatilor Europene.”In fapt Guvernul mizeaza ca valoarea taxei de inmatriculare la vanzarea unui autovehicul second – hand achizitionat inainte de 2007 va fi suportata de cumparator si se va regasi in pretul astfel crescut al masinii”, sustine presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, Augustin Hagiu, potrivit unui comunicat de presa. Proprietarii romani de autovehicule achizitionate „la mana a doua” inainte de 2007 nu pot fi insa obligati de nici o lege sa plateasca o taxa de inmatriculare in momentul instrainarii autovehiculului, deoarece inainte de achizitia bunului ar fi trebuit sa cunoasca aceasta obligatie urmand sa aleaga daca va mai achizitiona un atuovehicul second – hand sau nu.
Potrivit lui Hagiu, masura propusa de Guvern pune in opozitie trei categorii de posesori de autovehicule achizitionate „la mana a doua”: cei care au platit taxa de prima inmatriculare si acum doresc sa le fie returnati banii, cei care au cumparat inainte de 2007 si acum ar trebui sa plateasca taxa si persoanele fizice sau juridice care au platit taxa, dar nu se regasesc in celelate doua categorii. „Oricare din aceste categorii sunt indreptatite sa isi exprime dezaprobarea fata de balbaielile constante ale guvernelor ce urmaresc numai si numai colectarea unor sume de bani sub diverse justificari.O politica de mediu coerenta pe termen lung presupune in primul si in primul rand constientizarea din partea cetatenilor si avand in vedere faptul ca masina este un produs de lux (chiar si in varianta second – hand) fiind insa impetuos necesara pentru dezvoltarea economica si sociala concomitent cu cresterea gradului de civilizatie intr-o tara”, se mai arata in comunicatul FORT.Transportatorii mai avertizeaza ca legea nu ia in calcul problema masinilor care au avut mai multi proprietari inainte de 2007, dar nici a proprietarilor are vor sa radieze din circulatie (caseze) un autovehicul second – hand cumparat inainte de 2007. Cat despre poluarea produsa de masinile second-hand, transportatorii sustin ca aceasta este cauzata in principal de „lipsa de infrastructura rutiera”, iar Guvernul incearca sa „tapeze” persoanele fizice si juridice in zona auto, „marjand pe faptul ca dorinta romanului de a avea in continuare un mijloc de deplasare la dispozitie este foarte mare”. Coalitia de guvernare a aprobat, luni, extinderea taxei auto si pentru masinile inmatriculate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, la vanzarea acestora. Guvernul urmeaza sa decida modificarea in cauza in cadrul sedintei de miercuri. O alta schimbare o reprezinta reducerea taxei, insa cuantumul acesteia nu a fost inca hotarat, urmand ca Executivul sa ia o decizie in acest sens – potrivit Ministerului Mediului, reducerea va fi aplicata la toate masinile. Decizia vine in contextul in care Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.