Profesor bacauan, la un curs de formare continua in Spania

În perioada 4 – 15 iulie 2011, am beneficiat de un grant Comenius (sprijinul financiar primit din fonduri LLP/COMENIUS respectiv FSE-POSDRU prin proiectul „Schema de susţinere complementară a mobilităţii europene a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar beneficiare ale Programului de Invatare pe Parcursul Intregii Vieti -Lifelong Learning”) –  în vederea participării la o activitate de formare continuă  într-o instituţie europeană.

Cursul selectat din catalogul Comenius-Grundtvig (http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase)”, Curso de actualización de español y nuevas tecnologías para profesores y profesoras de español”, a fost organizat de TANDEM, Escuela Internacional, Madrid (http://www.tandem-madrid.com/es/cursos-espanol-espana.php), o instituţie internaţională asociată cu Institul Cervantes Madrid. Indiferent de scopurile personale sau profesionale ale participanţilor, TANDEM, Escuela Internacional reprezintă un partener mereu alături de ei în atingerea acestora: cursuri de limba engleză, germană, spaniolă, de formare continuă pentru cadre didactice. La activitatea de formare au participat profesori din Germania, Spania, Anglia, Cehia, Slovenia, România, Italia. Obiectivul principal al cursului a fost de a-i determina pe profesorii participanţi să exploreze potenţialul noilor tehnologii în predarea-învăţarea-evaluarea unei limbi străine.

Curso de actualización de español y nuevas tecnologías para profesores y profesoras de español reprezintă un curs de formare pentru cadre didactice constând în desfăşurarea de ateliere de lucru însumând un total de 60 de ore:

1. Funcionamiento y prácticas con el programa informático ProgramAcción, diseñado en el marco de un Proyecto LINGUA para crear tarjetas que se utilizan para juegos comunicativos en la clase de Español.

Prezentare şi activităţi practice cu ProgramAccion-program informatic pentru crearea de fişe de lucru utilizate în jocurile didactice.

2. Clases de actualización de Español y didáctica para su enseñanza. Cursuri de actualizare a cunoştinţelor de limbă şi familiarizarea cu terminologia specifică şi conţinuturile pedagogice de predare a limbii spaniole;

Cunoaşterea strategiilor didactice de predare-învăţare-evaluare cele mai eficiente în ceea ce  priveşte tehnica de predare a unei limbi străine.

3. Clases de puesta al día en la cultura y actualidad españolas.

Actualizarea cunoştinţelor de cultură şi civilizaţie spaniolă.

4. Program sociocultural

Instituţia gazdă a organizat activitatea prin ore de curs cu diferiţi profesori de la Universitatea din Madrid, Institul Cervantes şi de la TANDEM, Escuela Internacional, Madrid- în care participanţii au realizat aplicaţii utilizând diverse programe, au descoperit metodele de predare-învăţare- evaluare a limbii spaniole în ţările europene, au identificat strategii în vederea sprijinirii creativității şi inovației, au aplicat strategiile de învățare europene în activităţi practice.

Prin orele de curs- Nuevas tecnologias y web 2.0 en la clase de ELE– participanţilor li s-a înlesnit cunoaşterea tehnologiilor moderne şi utilizarea acestora la clasă dar si utilizarea unor limbaje specifice pentru realizarea unor prezentări asistate de calculator. Atelierul de lucru cu ProgramAccion a creat ocazia participanţilor de a se familiariza cu acest program  pe calculator pentru realizarea de fişe de lucru pentru jocurile didactice. Am învăţat să utilizăm programul, să creăm şi chiar să practicăm aceste jocuri didactice pentru a le putea explica la rândul nostru elevilor şi colegilor. Astfel competenţele şi abilitatile dezvoltate au fost atât în domeniul noilor tehnologii, cât şi lingvistice, metodologice, de comunicare şi adaptare, de lucru în echipă.

În ceea ce priveşte utilizarea noilor tehnologii pentru motivarea elevilor din generaţia secolului XXI, activităţile şi sarcinile de lucru au urmărit: utilizarea creativă a programului Word, exploatarea programului ProgramAccion pentru învăţarea gramaticii şi vocabularului, utilizarea şi crearea de wiki, blog, web quest etc. S-a realizat proiectarea unor lecţii în Moodle şi familiarizarea profesorilor participanţi cu Escuela 2.0 evidenţiindu-se avantajele şi dezavantajele utilizării în predare. Profesorii au creat materiale utile utilizând web 2.0: Worpress, Blogger, Wuikispaces, Moodle, Audacity PowerPoint.

Organizatorii au propus un program social şi cultural foarte variat, pentru a veni în întâmpinarea dorinţelor tutoror participanţilor: vizite în oraşul vechi, Museo del Prado, Museo Sorolla, Reina Sofia, Casa memorială a scriitorului Lope de Vega, Clase de cocina-prepararea unui desert specific spaniol, Tapas- cină spaniolă,  excursie în Toledo şi Segovia.  Pe tot parcursul desfăşurării acestuia ne-a fost asigurat un ghid care ne-a îmbogăţit cunoştinţele de cultură şi civilizaţie spaniolă.

Cursul mi-a oferit şansa de a cunoaşte profesori din diverse sisteme de învăţământ, comparând astfel aspecte diverse ale procesului educativ din spaţii culturale şi geografice europene; de a crea legături interculturale între participanţii la activitatea de formare, schimb de experienţă, exemple de bune practici, posibile parteneriate bilaterale sau multilaterale, şi nu în ultimul rând, promovarea identităţii culturale a fiecărei ţări; organizarea unor evenimente  cu participare internaţională-concursuri, sesiuni de comunicări (Dimensiuni europene în educaţie-ediţia a II-a Bacău); cooperarea directă a elevilor şi profesorilor cu reţelele şcolare internaţionale; corespondenţă  prin mail cu instituaţia organizatoare, profesorii formatori şi ceilalţi participanţi; utilizarea programului ProgramAccion în cadrul orelor de spaniolă (Opţionalul –Curso practico de espanol); realizarea unui caiet de fişe rezultate în urma utilizării programului ProgramAccion; iniţierea unor activităţi de tip educaţie multiculturală, educaţie pentru diversitate cu sprijinul Asistentului Comenius pe care şcoala îl va găzdui în anul şcolar viitor.

Prof. Mioara – Cecilia STOIAN,
Şcoala cu clasele I – VIII „Constantin Platon”
Bacau

Comentarii

  1. alta care se plimba aiurea pe banii europeni

  2. Este OK Dar ce facem cum punem in aplicare ce am invatat in afara daca dotarea din scoli este cum este????????
    Ce parere aveti despre lipsa motiavatiei din partea copiilor si a parintilor pentru scoala?????????

  3. catre Adelina a zis:

    De unde stii ca e aiurea, Adelino ? Ai testat-o tu ? Esti evaluator cumva? Mai bine ti-ai depune si tu dosarul ! Sau a fost prea scurt lantul pt. tine ? Nu prea te duce mintea decat la statul la panda !

Adauga un comentariu

*