Valoarea contractata reprezinta valoarea totala a contractelor de finantare semnate pana in prezent. Acestea reprezinta 66% din valoarea totala a proiectelor ce formeaza portofoliul de proiecte POS Mediu la nivelul Regiunii 1 NE, toate celelalte contracte de finantare urmand a fi incheiate pana la sfarsitul lui 2011. In acest moment, la nivelul Regiunii.1 NE sunt implementare 20 de proiecte, 2 proiecte Axa 4.
OI POS Mediu Bacău funcţionează ca direcţie a Direcţiei generale AM POS Mediu din cadrul Ministerului Mediului şi Pădurilor, organizată la nivelul Regiunii 1 Nord Est. Organismul Intermediar POS Mediu Bacău – Regiunea 1 Nord Est îndeplineşte atribuţiile delegate de către Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Mediu, prin Acordul de Delegare de Atribuţii, în scopul gestionării la nivel regional a proiectelor finanţate în cadrul POS Mediu din instrumentele structurale (Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul de Coeziune). La Bacau s-a desfasurat in aceasta dimineata, in Aula “Moldova”, a Universitatii George Bacovia, o intalnire a reprezentantilor OI POS Mediu din Regiunea 1 NE.
Probleme generale
Dificultati in procesul de achizitii publice, date atat de legislatie cat si de organismele statului care intervin in acest proces. Cerintele OI/AM depasesc uneori estimarile Beneficiarilor. Ministerul Mediului actioneaza ca o autoritate de control si nu ca o Autoritate de Management. Consultantul nu stapaneste mecanismele POS Mediu. Pana la semnarea contractului de AT, Beneficiarul nu are parghiile necesare pentru a “misca” proiectul. Beneficiarul nu este parte din contractul Ministerului cu Consultantul. Aprobarile pentru actiunile privind publicitatea proiectului (communicate, etichete, panouri) vin cu intarziere dela MM.Impartireaavansului acordat constructorului trebuie impartit pe coduri SMIS conform solicitarilor. Daca aceasta impartire este eronata, recuperarea avansului poate ridica probleme. Idem pentru fiecare factura. Imposibilitatea realocarii fondurilor intre linii bugetare in cadrul aceluiasi proiect va conduce in finalul proiectului la modificarea raportului de finantare intre fondurile UE si cele nationale (va creste procentul fondurilor nationale si se vor pierde fonduri europene.Impartirea avansului acordat constructorului trebuie impartit pe coduri SMIS conform solicitarilor. Daca aceasta impartire este eronata, recuperarea avansului poate ridica probleme. Idem pentru fiecare factura. Imposibilitatea realocarii fondurilor intre linii bugetare in cadrul aceluiasi proiect va conduce in finalul proiectului la modificarea raportului de finantare intre fondurile UE si cele nationale (va creste procentul fondurilor nationale si se vor pierde fonduri europene.
Situatia actuala
Necesar de investitii foarte mare;Fonduri UE limitate; Sector neatractiv inca pentru investitiile private;Companii viabile doar in cateva orase mari/medii; Termene de conformare cu legislatia Uniunii – scurte; Fondurile alocate de POS Mediu – relativ mari comparativ cu ritmul de implementare; Probleme generale.
Recomandari
Updatarea legii privind Achizitiile Publice; Armonizarea legislatiei de siguranta in constructii cu standardele si practicile europene; Manualele FIDIC si solicitarile Legii 10 privind calitatea in constructii sunt frecvent in contradictie; Incurajarea companiilor romane la participarea la licitatii ca AG nu ca subcontractori; Crearea unui organism unic de control a proiectelor cu finantare externa dupa experienta si modelul European si in conformitate cu standardele internationale de contabilitate.