Una dintre cele mai arzatoare probleme ale bacauanilor si nu numai, pare sa-si fi gasit in sfarsit rezolvarea. Pe 27 iulie, Consiliul Judetean Bacau a incheiat ,in urma unei licitatii, un contract de prestari servicii in valoare de 500.000 lei cu un consortiu format din companiile Deloitte, Bostina&Asociatii si IPTANA SA , ce vizeaza concesionarea Aeroportului Bacau catre un investitor interesat sa-l modernezize si sa-l transforme intr-un aeroport la cele mai inalte standarde.
Satul de atatea promisiuni neonorate, presedintele Consiliului Judetean Bacau, Dragos Benea a decis sa ia „taurul de coarne†si sa gaseasca o solutie viabila in ceea ce priveste soarta Aeroportului International Bacau. Dupa mai multe consultari purtate intre specialistii Aeroportului Bacau si stafful Consiliului Judetean s-a ajuns la concluzia ca solutia optima ar fi organizarea unei licitatii pentru gasirea unui consultant de marca, care sa ofere cea mai buna varianta pentru modernizarea aeroportului bacauan.
Dupa parcurgerea pasilor legali, licitatia a fost castigata de un consortiu de firme format din Deloitte Romania, Casa de avocatura Bostina & Asociatii si Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene (IPTANA SA), practic cele mai bine cotate societati ce activeaza in acest domeniu. Concret, Deloitte va asigura consultanta financiara, Bostina & Asociatii se va ocupa de latura juridica, iar IPTANA va oferi cele mai bune solutii tehnice.
In principal obiectul acestui contract, semnat la data de 27 iulie si care se cifreaza in jurul sumei de 500.000 lei, consta in pregatirea si aplicarea procedurii deschise in documentatia de licitatie pentru modernizarea Aeroportului, in vederea acordarii contractului de concesiune unui investitor strategic, de talie internationala, care va realiza proiectul, il va finanta, ii va moderniza facilitatile existente, iar in final va putea efectua servicii aeroportuare.
Cu ocazia prezentarii celor trei firme castigatoare, Dragos Benea, presedintele CJ Bacau, a afirmat ca a recurs la aceasta metoda ca urmare a lipsei de interes manifestata de cei aflati la guvernare in ceea ce priveste problema Aeroportului International Bacau. “Am asteptat timp de aproape trei ani o solutie din partea reprezentantilor Guvernului Romaniei, iar cand am vazut cum sute de miliarde sunt directionate catre Aeroportul din Iasi mi-a fost clar ca Bacaul nu mai are nicio sansa in aceasta competitie. Practic ceea ce am parafat cu cateva zile in urma o puteam face acum un an sau doi ani. Pot spune ca imi asum intr-o oarecare masura acest repros. Aeroportul este un obiectiv strategic pentru dezvoltarea Bacaului si nu putem vorbi de un oras sau judet european fara avea un aeroport performantâ€, a precizat Dragos Benea.
Pista veche de peste 50 de ani
Aeroportul Bacau a fost deschis traficului aerian public de calatori si marfa la data de 1 Aprilie 1946. Actuala pista a fost construita in anul 1953 si are 2.500 m lungime si 80 m latime, avand o suprafata totala de peste 200 ha. Datorita dezvoltarii traficului aerian intern si international, la data de 30 decembrie 1975, Aeroportul Bacau, a fost declarat prin Decret prezidential, Aeroport International. In 2002, printr-o Hotarare de Guvern, acest statut a fost reconfirmat, iar din anul 1997, Aeroportul International Bacau a trecut in proprietatea si administrarea Consiliul Judetean Bacau. Potrivit directorul R.A. Aeroportul, Cristian Stanciu, in prezent, Aeroportul Bacau proceseaza anual un numar de peste 55.000 de pasageri. “Ritmul de crestere de la un an la altul este deosebit.
Numarul operatorilor aerieni in regim international de pe Aeroportul Bacau a crescut de la unul singur in 2002 (Carpatair) la trei in 2006 (Carpatair, BlueAir si Tarom). Bacaul e cuprins in reteaua strategica internationala. Ritmul dezvoltarii in ultimii ani depaseste cu mult capacitatile altor aeroporturi din tara, dar din cauza vechimii pistei suntem nevoiti sa restrictionam numarul de aterizari.
Practic ne dam singuri in cap, de peste doi ani de zile tinem pe loc operatori aerieni precum RyanAir sau VisaAir, care doresc sa opereze cu avioane ultraperformante pe aeroportul nostru. Avem cel mai mic numar de angajati dintre aeroporturile internationale din tara, dar ramanem una dintre cele mai tranzitate aerogari din tara. In primele sase luni ale acestui an am inregistrat un numar mai mare de calatori decat in tot anul trecut”, a spus Ciprian Stanciu.
Viitorul suna bine
Atat presedintele Consiliului Judetean Bacau cat si reprezentantii consortiului sunt de parere ca licitatia va fi organizata la sfarsitul anului curent sau inceputul lui 2008, iar lucrarile sunt estimate sa dureze circa doi ani. „Proiectul este primul de acest gen din tara. Nu s-a mai facut pana acum un proiect de infrastructura in concesiune. Cheia este ca acest proiect sa fie finantabil. Noi trebuie sa gasim acel punct de echilibru intre aeroport si operator – investitor – finantator, care sa-l faca vandabil.
Mai precis, noi vom realiza o analiza pe care o vom prezenta unui investitor pe care il vom convinge sa asigure finantarea pentru ca mai apoi pe perioada concesiunii acesta sa scoata profit din activitatile desfasurate aiciâ€, a precizat George Mucibabici, reprezentantul firmei Deloitte Romania. La randul sau, presedintele CJ Dragos Benea a dat asigurari ca nu vor fi probleme in cazul in care actuala locatie nu fi de ajuns pentru constructia viitorului aeroport. „Nu este exclus sa inaintam Guvernului un proiect de hotarare de urgenta privind trecerea in proprietatea aeroportului a unor terenuri aflate acum in posesia Armatei, in eventualitatea in care proiectul final va fi unul de mare amploare.
In final vreau sa va spun ca nu conteaza cine se va afla la carma consiliului judetean in momentul inaugurarii acestui aeroport, important este ca Bacaul sa aiba o poarta de acces catre Europa, moderna si utilata la standardele impuse de reglementarile in domeniu”, a mai spus presedintele CJ Bacau.
Cristinel AIOANEI
aceasta afacere este o mare spagareala!!!
am mai spus asta si cu alte ocazii: http://www.observatordebacau.ro/2007/07/28/aeroportul-bacau-cauta-un-investitor-pentru-modernizare.html
ce au facut aceste firme de „consultanta”?? au dat o solutie care se stia deja: concesionarea aeroportului.
de ce mai trebuia platita aceasta solutie deja cunoscuta??? putem sa credem ca aceasta este o modalitate de scoatere a banilor publici din consiliu catre conducatorii acestei institutii (spaga)???
mai stie cineva ce s-a mai intamplat cu chinezii care au vrut sa concesioneze aeroportul???
de ce nu s-a concesionat atunci acelei firme (fac precizarea ca era o firma renumita la nivel international)??? putem sa credem ca nu se negociase la momentul respectiv acel comision de succes care este o modalitate de scoatere a banilor publici din consiliu catre conducatorii acestei institutii (spaga)???
eu tot scriu pe aici …
dar vad domnii ziaristi nu prea iau atitudine sau aplica varianta de castig pe ce nu se publica.
http://www.ziaruldebacau.ro/index.php?articol=22617