Toţi elevii din învăţământul preuniversitar, de la clasa întâi şi până la a douăsprezecea, vor fi evaluaţi la toate disciplinele începând de luni, 26 septembrie. Ministerul Educaţiei vrea să reducă în acest fel numărul de teste şi evaluări pe care trebuie să le treacă elevii în cursul unui an şcolar şi să elaboreze un plan de învăţare pentru fiecare în parte. Este şi o modalitate de a cunoaşte nivelul de pregătire al elevilor, dar notele nu vor fi făcute publice şi nu vor fi trecute în catalog. Subiectele nu mai sunt alcătuite de profesorul de la clasă, aşa cum s-a procedat până acum la sondajele sau testele predictive. Ele sunt elaborate de comisiile metodice pe discipline de la nivelul fiecărei şcoli, conform metodologiei Ministerului Educaţiei. Rezultatele vor fi analizate timp de două săptămâni la nivelul fiecărei şcoli. Va exista, în consecinţă, o medie pe şcoală, iar clasele vor fi încadrate în funcţie de rezultate la următoarele categorii: sub media pe şcoală, la nivelul mediu sau peste această medie. Potrivit oficialilor ministerului, prin aceste testări nu se urmăreşte ierarhizarea şcolilor sau redistriburea elevilor între clase, ci doar cunoaşterea nivelului de pregătire al fiecărui elev în contextul şcolii din care face parte. Notele vor constitui numai un instrument de lucru al profesorului în relaţia sa cu elevul şi părintele acestuia. În funcţie de rezultatele obţinute de elevi, la această testare iniţială, profesorul îşi va proiecta un parcurs pedagogic pentru fiecare elev. Rezultatele obţinute de elevi vor avea o pondere la acordarea calificativului profesorului. Ministerul Educaţiei a luat această decizie ca urmare a rezultatelor slabe înregistrate de elevi la examenul naţional de bacalaureat din acest an şi, în acest context, elevii claselor a douăsprezecea vor susţine testele iniţiale în principal la disciplinele la care vor susţine probe la examenul de bacalaureat.Toţi elevii, de la clasele întâi până la a douăsprezecea, vor mai fi testaţi şi la finalul anului şcolar, pentru cuantificarea progreselor şcolare.