Dascălii băcăuani încep să prindă gustul burselor în străinătate

Din acest an şi până în 2008 UE pune la bătaie 13,4 miliarde de euro pentru pregătirea şi perfecţionarea dascălilor români. Angela Stepu, inspector de programe în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău spune că există pericolul de a nu exista suficiente proiecte pentru atragerea acestor bani

Ceva mai bine de o sută de dascăli băcăuani au înaintat în această lună către Agenţia Socrates aplicaţii în vederea obţinerii unei burse de studiu finanţate din fonduri europene. Mai exact, 102 cadre didactice de la mai multe şcoli din judeţ şi-au manifestat dorinţa de a intra într-un astfel de program de pregătire. Numărul dascălilor care îndrăznesc să privească şi dincolo de ceea ce se întâmplă la catedra în faţa căreia stau de ani buni este destul de mic dacă ne gândim că, la nivel de judeţ sunt active peste 8700 de cadre didactice.

Angela Sterpu, inspector de programe în cadrul Inspectoratului Åžcolar JudeÅ£ean (ISJ) spune că, cifra înregistrată în acest an este, totuÅŸi, una semnificativă în condiÅ£iile în care în perioada 2002 – 2005 au plecat la burse în străinătate 92 de dascăli prin programul Comenius ÅŸi ÅŸapte prin Consiliul Europei. „ÃŽn 2002, când am început să le vorbesc dascălilor băcăuani despre oportunitatea de a pleca într-un schimb de experienţă în străinătate cu fonduri nerambursabile puse la dispoziÅ£ie de Uniunea Europeană nu mă credea nimeni. PuÅ£ini erau cei care acceptau că pot accede la aceste fonduri fără să dea mită sau să aibă o pilă undeva. Nu e mai puÅ£in adevărat că la acea vreme nu exista aceiaÅŸi transparenţă ÅŸi accesibilitate la informaÅ£ii ca cea existentă la această oră la nivelul AgenÅ£iei Socrates. Acum toate informaÅ£iile pot fi obÅ£inute accesunt pagina web a agenÅ£iei”, spune acum Angela Sterpu.

ÃŽn opinia reprezentantului ISJ, un mare rol în promovarea acestor programe l-au avut dascălii care s-au întors de la câte un astfel de stagiu de pregătire. „Prima dată nu au prea fost ascultaÅ£i. Exista acea tendiţă de respingerea a ideilor venite din partea unor persoane care au fost bănuite, iniÅ£ial, că încearcă să se laude cu faptul că au fost plecaÅ£i în străinătate. Cu timpul, însă, toate aceste lucruri au fost acceptate mai uÅŸor iar oamenii au început să se intereseze despre modalităţile prin care pot accede la un astfel de program de pregătire”, mai explică Angela Sterpu.

O bună parte din dascălii care ÅŸi-au depus dosarele în acest an predau la ÅŸcoli din mediul rural. Este vorba de profesori de diverse specializări de la ÅŸcolile din SăuceÅŸti, Lespezi, Cleja, Mărgineni, Brusturoasa, Palanca, Sascut, Nicolae Bălcescu, Buhoci, Sărata sau Strugari. Tot ca o noutate, în acest an au fost înregistrate multe solicitări din zona ComăneÅŸti – MoineÅŸti, unde, până anul trecut, programele finanÅ£ate din fonduri europene nu erau prea populare. Inspectorul Sterpu este de părere că o bună parte din cei 102 dascăli au ÅŸanse de a fi acceptaÅ£i în program.

„Dosarul nu este unul extrem de complicat. CandidaÅ£ii trebuie să răspundă la niÅŸte întrebări care să le reflecte motivaÅ£ia ÅŸi interesul pe care îl au pentru a urma acestfel de programe de pregătire. Cei mai mulÅ£i dascăli se tem, însă, de testul la limba străină pe care aplicanÅ£ii trebuie să îl dea la începutul lunii mai. Este, însă, vorba de un test de dificultate medie iar nivelul de cunoaÅŸtere al limbii străine alese de aplicant nu trebuie să fie unul foarte ridicat”, mai explică inspectorul Sterpu.

Că lucrurile nu sunt prea complicate o confirmă ÅŸi Ana Hudici, profesor de limba engleză la Colegiul Economic „Ion Chica” din Bacău. „A fost pentru prima dată când am aplicat pentru un astfel de program ÅŸi, spre marea mea bucurie, am reuÅŸit să fiu admisă. ÃŽn iunie voi pleca la o ÅŸcoală din Plymonth, Marea Britanie, unde voi sta trei săptămâni. Mi-am pregătit încă de pe acum CD-urile de prezentare. Sper că voi fi un bun ambasador al ÅŸcolii în care predau, al oraÅŸului ÅŸi, de ce nu, chiar ÅŸi al ţării”, mai spune, plină de optimism Ana Hudici. Profesorii care nu au reuÅŸit să se încadreze în acest an în termenul stabilit pentru depunerea dosarelor, vor mai avea ÅŸansa abia în primăvara anului viitor să îşi încerce, din nou ÅŸansele de a accede într-un program de pregătire finanÅ£at prin fonduri europene.

Amos NEWS

Adauga un comentariu

*