În încercarea de a diminua numărul de accidente, guvernul a lansat în dezbatere publică un proiect al Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră 2011-2020. Acesta conţine mai multe prevederi controversate, precum interzicerea dispozitivele de detectare a aparatelor radar, permiterea şoferilor să conducă vehicule şi fără permis, pe anumite drumuri, la ore speciale şi cu însoţitor, creşterea taxelor pentru proprietarii de mai multe maşini şi condiţionarea permisului auto de învăţământul minim obligatoriu.
Permis provizoriu
Documentul relevă că executivul va evalua posibilitatea introducerii dreptului de a conduce anumite vehicule, în intervale orare speciale şi doar pe unele drumuri publice, anterior obţinerii pentru prima dată a permisului de conducere. Procedura va fi permisă după ce şoferul va fi supus unui proces de instruire şi testare şi va impune prezenţa unui însoţitor cu experienţă, care va răspunde juridic solidar cu şoferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul. În paralel, va fi introdus şi „permisul provizoriu de conducere”, premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricţii pentru şofer. Aceste măsuri sunt criticate chiar de şeful Poliţiei Române, comisarul-şef Lucian Diniţă. El susţine că posibilitatea conducerii unei maşini fără să ai carnet, chiar dacă este în scopuri educative şi cu un şofer experimentat alături, poate deveni periculoasă. „Asta nu e propunerea Poliţiei Rutiere şi nici nu am achiesat vreodată la aşa ceva. Noi nu vom susţine această măsură”, a menţionat Lucian Diniţă.
Radarele scoase în ilegalitate
Prin Strategia rutieră, guvernul va interzice folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, ca măsură împotriva „agresivităţii rutiere”. Un alt motiv pentru care codul rutier ar putea fi schimbat este şi că, potrivit poliţiştilor, România este singura ţară din UE în care folosirea detectoarelor radar este legală. De asemenea se va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va fi redusă durata de valabilitate a permisului auto de la anumite vârste şi se va impune finalizarea învăţământului minim obligatoriu de 10 clase pentru obţinerea permisului de conducere.
Tichet de contravenţie
În acelaşi timp va fi introdusă posibilitatea plăţii pe loc a amenzii, pe bază de chitanţă eliberată de agentul de poliţie şi cu eliminarea prescrierii proceselor verbale. Un alt aspect vizat de noua strategie este creşterea gradului de încasare a amenzilor, estimate la peste 450 milioane lei anual, şi care acum este de doar 40% faţă de peste 90% în alte state UE. Totodată, va fi introdus „tichetul de contravenţie”, anexat permisului de conducere şi care va evidenţia amenzile plătite. Lipsa acestui tichet va însemna că şoferul nu a achitat amenda şi va atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata sumei respective. Pentru „creşterea gradului de intransigenţă” a legii în cazul vehiculelor care circulă cu viteză mai mare decât cea legală, vor fi majorate gradual, în funcţie de cuantumul vitezei, atât durata de suspendare a permisului, cât şi cuantumul amenzii. Şoferii care vor să beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentală/consiliere psihologică, pentru cursuri de conducere defensivă/preventivă sau pentru efectuarea în spitale a unui „stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere”. De asemenea, noua legislaţie vizează, crearea instanţelor judecătoreşti specializate pentru domeniul circulaţiei rutiere cu scopul reducerii duratei de soluţionare a dosarelor.