Comisia Europeană a publicat miercuri o propunere de regulament privind înmatriculările auto în alt stat membru, se arată într-un comunicat de presă al CE. În fiecare an, cetăţenii şi întreprinderile din UE au nevoie să transfere circa 3,5 milioane de autovehicule dintr-un stat membru în altul şi să le înmatriculeze conform legislaţiei naţionale. Cu toate că piaţa unică ar trebui să simplifice acest proces, înmatricularea este o procedură administrativă greoaie şi de durată, din cauza normelor diferite şi a cerinţelor contradictorii, consideră CE.Este nevoie, în medie, de cinci săptămâni pentru încheierea procedurilor, iar costul unei înmatriculări este estimat la 400 de euro pentru cetăţean şi pentru întreprinderi. În plus, aceste probleme reprezintă un obstacol semnificativ şi pentru libera circulaţie a bunurilor, serviciilor şi lucrătorilor şi, ca urmare, pentru creşterea economică şi crearea de locuri de muncă în Europa.De aceea, vicepreşedintele CE, Antonio Tajani, propune un regulament menit să simplifice substanţial procedurile administrative, dar şi costurile pentru înmatricularea unui automobil într-un alt stat membru. Propunerea ar aduce economii totale de cel puţin 1,5 miliarde de euro pe an pentru întreprinderi, cetăţeni şi autorităţile responsabile cu înmatriculările, consideră Tajani.Concret, regulamentul prevede ca reînmatricularea autovehiculelor provenite din alte state membre să fie limitată. Aceasta înseamnă că că, de exemplu, cetăţenii care lucrează într-un alt stat membru şi care utilizează un automobil înmatriculat de angajatorii lor nu vor mai fi nevoiţi să-l reînmatriculeze.Societăţile de închirieri auto vor realiza economii substanţiale, întrucât vor putea să transfere automobile dintr-un stat al UE în altul în perioada concediilor fără a le reînmatricula. Aceasta este o veste bună şi pentru turişti, pentru că este de aşteptat ca închirierea autovehiculelor să se ieftinească odată cu aprobarea propunerii, subliniază Comisia în propunerea sa.Propunerea Comisiei introduce principiul că un automobil trebuie să fie înmatriculat în ţara din UE în care locuieşte proprietarul său şi că celelalte state membre nu-i pot cere proprietarului respectiv să-şi reînmatriculeze automobilul pe teritoriul lor, chiar dacă persoana în cauză petrece o perioadă mai lungă pe teritoriul respectiv.Iată ce ar însemna această propunere pentru europeni, dacă va fi adoptată de Parlamentul şi Consiliul European:cetăţenii care îşi petrec o parte din an într-o reşedinţă de vacanţă dintr-o altă ţară din UE nu vor mai fi nevoiţi să-şi reînmatriculeze automobilul în această ţară;cetăţenii care se mută definitiv într-o altă ţară UE vor avea la dispoziţie şase luni să-şi reînmatriculeze automobilul în această ţară;cetăţenii care cumpără sau vând un automobil de ocazie în altă ţară a UE nu se vor mai confrunta cu controale tehnice suplimentare şi cu probleme administrative; cetăţenii care lucrează într-o altă ţară UE şi folosesc un automobil înmatriculat de angajator în ţara respectivă nu vor mai trebui să-l înmatriculeze în ţara lor de origine; societăţile de închirieri auto vor putea transfera autoturisme într-o altă ţară a UE în perioada concediilor fără a le reînmatricula (de exemplu, închiriind aceleaşi autoturisme pe litoral în timpul verii şi în Alpi în timpul iernii). Acest lucru ar trebui să reducă preţurile de închiriere a automobilelor; acelaşi principiu se aplică în cazul întreprinderilor: autovehiculele, autobuzele, camionetele şi camioanele ar trebui înregistrate în statul UE în care se află sediul întreprinderii, iar celelalte ţări ale UE trebui să accepte acest lucru; autorităţile de înmatriculare vor coopera tot mai mult între ele, facilitând astfel identificarea şi urmărirea autovehiculelor furate. Va deveni astfel imposibilă înmatricularea unui automobil furat într-o altă ţară din UE;multe controale vor fi eliminate cu totul, autorităţile primind informaţiile tehnice necesare cu privire la autovehicul direct de la colegi lor din ţara în care acesta este deja înmatriculat.”Prin propunerea prezentată astăzi, Comisia doreşte să uşureze cât mai mult, pentru cetăţeni şi pentru firme, transferul şi înmatricularea transfrontaliere de automobile în interiorul Uniunii Europene. Regulile mult simplificate pentru înregistrarea transfrontalieră a automobilelor şi reducerea substanţială a poverii administrative ne vor duce cu un pas mai aproape de o funcţionare fără sincope a pieţei unice, motorul nostru pentru creştere economică şi creare de locuri de muncă”, a declarat José Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene.Vicepreşedintele CE, Antonio Tajani, a subliniat că economia UE per ansamblu are de câştigat de pe urma acestui nou regulament de înmatriculare: „Este inacceptabil ca, la 20 de ani de la intrarea în vigoare a pieţei interne, să mai existe atâtea obstacole în calea cetăţenilor şi a întreprinderilor. Propunerea noastră pune capăt multor formalităţi şi proceduri de durată legate de înmatricularea automobilelor. Acest lucru înseamnă economii substanţiale pentru societăţile de închirieri auto. Economia în ansamblu va avea de câştigat, dar mai ales industria turismului”, a declarat Tajani