Elevii de azi sunt slab pregatiti si dezinteresati

Un studiu al diviziei de software educational a grupului Softwin, Intuitext, a tras o concluzie carelasa un gust amar. Majoritatea profesorilor considera ca elevii intrati în acest an în clasele a V-a si a IX-a sunt mai putin preocupati de scoala si mai putin pregatiti decat cei din generatiile anterioare!

Circa 80 la suta dintre profesori cred ca elevii din clasele a V-a si a IX-a sunt si mai putin pregatiti fata de cei din generatia anterioara.Au trecut mai bine de 45 de zile de la inceperea noului an scolar. Divizia de software educational a Grupului SOFTWIN, Intuitext, e efectuat un studiu care ar trebui sa dea de gandit, dupa parerea noastra, mai mult cadrelor didactice, pentru ca, a arunca vina doar pe elevi este o cale gresita. Ce fac profesorii pentru a-i face pe elevi sa fie interesati de materia pe care o predau sau de procesul de invatamant? Aceasta-i intrebarea. Daca ne luam dupa studiul repectiv si tragem numai concluzii in defavoarea elevilor, gresim.

Studiul a fost realizat în octombrie pe www.didactic.ro, site-ul cadrelor didactice din Romania, pe un esantion de 2.391 de profesori. Din acestia, 90 la suta considera ca elevii care au intrat la gimnaziu si liceu în 2007 au un interes mai scazut fata de scoala decat predecesorii lor, educatia nefiind o prioritate pentru ei.

Circa 80 la suta dintre profesori cred ca elevii din clasele a V-a si a IX-a sunt si mai putin pregatiti fata de cei din generatia anterioara. Totuşi, peste 60 la suta dintre profesori considera ca, desi generatia noua de elevi este mai putin preocupata de scoala, este mai isteata si mai capabila sa stabileasca legaturi între informatiile primite.

Profesorii arunca vina in spatele societatii

28 la suta dintre profesori cred ca interesul scazut al elevilor fata de scoala este cauzat de influenta societatii si de mijloacele de comunicare în masa la care elevii sunt expusi. Alte cauze ar fi nesupravegherea copiilor si neimplicarea familiei în educatia lor, dupa parerea a 26 la suta din cei chestionati, urmate de structura materiei scolare, 25 la suta, si de lipsa motivatiei, 21 la suta.

Profesorii au propus si solutii pentru a creste interesul elevilor fata de scoala, cum ar fi mijloacele de învatare moderne, 24 la suta dintre ei considerand ca lectiile pe calculator sunt o modalitate de învatare mult mai eficienta pentru noile generatii de elevi. Dar au uitat sa spuna si ce ar face ei, in cadrul orelor, pentru trezirea interesului elevilor!

Solutii noi si vechi de cand lumea!

Pentru 30 la suta dintre profesori, perspectiva unui viitor pentru elevi reprezinta o solutie pentru cresterea interesului fata de scoala. Pentru unul din cinci profesori soluţia ar fi colaborarea dintre familie si cadrele didactice! Despre aceasta colaborare dintre scoala si familie se discuta de cand a aparut abecedarul!. 27 la suta considera revizuirea programei scolare ca o metoda de crestere a interesului elevilor pentru scoala.

„Profesorii considera ca elevii ar fi mult mai atrasi de materiile scolare daca acestea ar fi predate cu ajutorul lectiilor interactive. ÃŽn plus, studiile au dovedit ca elevii care suplinesc învatarea clasică cu cea interactiva, cu ajutorul calculatorului, obtin performante scolare mai mari cu pana la două puncte de notare”, spune directorul Intuitext, Mariuca Talpes. Asadar, tot la calculator ii trimitem, ca e mai comod. Si pentru profesori.

Ce spun cadrele didactice bacauane

Multe din cadrele didactice de la scolile bacauane nu par a fi observat vreo diferenta intre elevii din anii trecuti si cei de astazi. Poate si din pricina unei solidaritati de breasla. De aceea ne-au si rugat sa nu le dam numele sau scoala. Au tinut sa ne precizeze ca au vazut si ele sondajul si nici acolo nu era publicate nume de profesori sau scoli. „Nu am observat nicio diferenta, interesul este acelasi. Ca e slab sau nu, se va vedea la sfarsitul anului scolar”, spune un profesor de istorie.

„Eu cred ca elevii sunt din ce in ce mai mult atrasi de ceea ce se petrece tangential cu procesul de invatamant. Vad ca, pana se vor introduce uniformele scolare, ei se intereseaza, in special, fetele, cu ce sa se imbrace cand vin la scoala. Altii, ce telefoane mobile noi au aparut. Intr-o pauza, unul se lauda ca are un celular care filmeaza profesorii si cand il tine in buzunar! Acestea sunt preocuparile lor. Despre carte, mai putin”, declara un profesor de limba romana. Iar declaratiile de acest gen pot continua. Un singur lucru pare cert, sondajul, indiferent de anul in casre este facut, va avea aceleasi rezultate. Ar fi interesant unul si printre cadrele didactice, sa se vada in ce fel s-au adaptat acestea la „interesul” elevilor pentru carte.


Creier modificat din cauza televizorului

„Elevii din noile generatii, si-au schimbat modul de a gandi. Creierul lor ni-l putem imagina aidoma unui burete care soarbe pasiv mesajele primite, fãrã a dezvolta o gandire criticã. Acest aspect se explicã in principal prin utilizarea irationalã a televizorului, care transformã zona logico-verbalã a creierului intr-un fragment neorganizat, cu o functie criticã a gandirii atenuate.

Tot mai mult, tinerii sunt deprinsi sã perceapã realitatea care iI inconjoarã, orele de curs spre exemplu, intr-un mod pasiv, ca sI cum ar privi televizorul de acasã. Psihologia clasicã sustine cã in primele etape de dezvoltare, copilul nu este capabil sã isi perceapã identitatea, confundandu-se cu familia. Notiunea de “eu” si-o formeazã gradual, pe mãsurã ce incepe sã creascã. Televizorul, pe care tinerii il urmãresc aproape sase ore pe zi, incurajeazã insã conduite stereotipe, prin care cei mici se manifestã dezinhibat, dar prin care devin afectati de deficit atentional. (Toader Cristiana, psiholog)

Violenti si neascultatori

“Elevii de azi sunt mai violenti fatã de cei din generatiile mai vechi. Nu invatã, isi pierd timpul majoritatea fãrã sã facã nimic, stand de vorbã, cu un vocabular degradant. La ore nu prea ai trei-patru elevi care sã se pregãteascã orã de orã. Te surprinde si tinuta lor, probabil cã foarte multi nu-si mai ascultã pãrintii foarte mult. Chiar pãrintii spun despre copiii lor cã sunt mai violenti, nu doar la scoalã, ci si acasã, si cã incearcã sã isi impunã punctul de vedere, fie cã au sau nu au dreptate. Le reproseazã cã nu sunt ei vinovati cã au venit pe lume, ca urmare vor sã aibã orice. Si sã li se permitã sã facã tot ce le trece prin cap“. (profesor de fizicã, Scoala “George Bacovia”)

Singuri, nervosi, obositi, necititi

“Una din cauzele stãrii lor de incertitudine si a lipsei lor de pregãtire la clasã este aceea cã multi tineri sunt singuri, fãrã mamã, fãrã tatã, plecati prin Italia, Spania. Din acest motiv, multi elevi au bani, trimisi de pãrinti, pe care ii folosesc nu pentru a manca sau a se imbrãca, ci pentru a bea sau poate sã cumpere si droguri, cine stie? Multi stau cu bunicii si nu ii ascultã deloc. Copii care in clasa a V-a se purtau firesc, acum, pe mãsurã ce cresc, in clasele a VI-a, a VII-a devin foarte nervosi.

Este si perioada cand dezvoltarea probabil ii aduce intr-o stare mai temperamentalã. Televizorul, jocurile, statul in fata calculatorului sunt cauze care explicã nereusita lor scolarã. Te uiti pe fata lor cã de dimineatã, la prima orã, la a doua orã, toti cascã, dupã o noapte pe internet. Cãrtile lor sunt cele mai curat posibile fatã de elevii din generatiile anterioare”. (profesor de romanã, Scoala “Nicolae Iorga”)

Aida PULPAN
Nicolae TURCU

Adauga un comentariu

*