Nea Puiu are un Trabant de 40 de ani

TRABANTUzinele din Zwickau, din fosta Germanie de Est, fabricau in 1957primul Trabant, un model P50. Era Trabantului a luat sfarsit in 1990. Peste 3 milioane de autoturisme au fost produse de uzinele VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Caroseria era fabricata din Duroplast, un fel de melanj între rasina fenolica si o anume fibra. Trabantul a ajuns o masina de colectie. Cel mai cunoscut trabantist din Bacau este nea Puiu, care a imprimat pe el si tricolorul!

Dupa 1989 puteai cumpara un Trabant aproape pe gratis, cu doar cativa lei. Romanii au renuntat la aceasta masina „comunista” si s-au orientat spre modelele din Vestul Germaniei. Se pare ca, la 17 ani de la Revolutie, unii dintre concetatenii nostri au revenit la sentimente mai bune fata de aceasta masina si o cumpara pentru a o reconditiona.

Exista si un Club al trabantistilor, unde se schimbă impresii si chiar se organizeaza defilari, fiecare etalandu-si masina. In Germania exista 120 cluburi de colectionari, care, în fiecare an se intalnesc si sarbătoresc la Zwickau, orasul fostei uzine Trabant. Autoturismul cu caroserie de carton a fost lansat la doar cateva zile dupa ce rusii lansasera pe orbita satelitul „Sputnik”.

Automobilul avea caroseria din Duroplast, un fel de amestec între rasina fenolica si o anume fibră, putin biodegradabil, otelul nefiind accesibil la acea vreme. Numele de „Trabant” P50, in care P vine de la maÅŸina de pasageri, iar 50 este capacitatea cilindrica, 500cm3, este un tovaras al omului si aminteste de lansarea primului satelit artificial al Pămantului, „Sputnik”.

Masina prezenta cateva noutati, motorul, unul in doi timpi, cu doi cilindri de 18CP era racit fortat cu aer, iar motorul, transmisia, directia si suspensiile fata erau montate pe o ramă detasabila, ce putea fi desprinsa prin desfacerea a sase suruburi, lasand astfel accesul liber la toate componentele. Modelul P50, ale cărui costuri de întretinere erau mici, a fost construit în versiuni berlina, break si van, între 1957 si 1962, în aproximativ 132.000 de exemplare.

Masina anului 1989

Au urmat apoi modele noi, mai confortabile, P50/1 (500cm3, 18CP), P50/2 (500cm3, 20CP) si, în 1962, modelul P60. Timp de 33 de ani, uzinele „VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickaua” au produs 3.096.099 de autoturisme, in acest numar fiind incluse toate modelele. In 1989, Trabantul a fost ales „Masina anului 1989” în Germania de Vest. ÃŽn septembrie 2007, la Salonul Auto de la Frankfurt, o firmă din Bavaria a prezentat un prototip al „New Trabi“, o versiune modernizata a vechiului model.

Nea Puiu, trabantistul

Pe strada Vasile Alecsandri locuieste unul dintre cei mai vechi si mai pasionati posesori de Trabant din judet, si poate si din tara. Fost angajat in politie, timp de 22 de ani, Gheorghe Puiu este acum pensionar si face ce-a facut de-o viata, tunde oamenii.

„In 1968, am aflat ca un plutonier dintr-o comuna de langa Tg. Ocna a castigat un Trabant la cecurile de 5.000 lei. Am luat legatura cu el, ne-am deplasat amandoi la Brasov si l-am ridicat de-acolo. I-am platit aproape 30.000 lei pe el, cum erau banii pe atunci”, spune nea Puiu. Timp de 22 de ani a facut Bucurestiul cu Tranbantul.

„Chiar daca lucram in militie, ma deplasam la Bucuresti cu Trabantul meu, imi decontau benzina. Asa am facut peste 400.000 kilometri cu el. Am fost si sunt extrem de multumit de el. Intre timp, i-am mai schimbat caroseria, am mai umblat la motor, dar merge struna. Ma duc peste tot cu Trabantul meu si nu mi-e rusine”, se mandreste posesorul acesetei masini care are pictat tricolorul romnesc pe ea.

Bancurile la putere!

„Stiti de ce nu sunt Trabanturi de culoare neagra, ne intreaba nea Puiu. Pentru ca, de la departare, s-ar confunda cu Mercedesul!” Continuand pe aceeasi linie, mai ne spune o poanta cu Trabantul.

„Trabantul este cea mai lunga masina din lume”, iar dupa o pauza adauga, „cu tot cu fum!”.

Ca sa fie vazut de departe, nea Puiu i-a vopsit farurile cu alb, iar capota cu aceeasi culoare, pentru a reflecta soarele si a nu-i fi cald vara in masina! Ne-a facut si o demonstratie. Desi afara era destul de frig, „agregatul” a pornit la cheie!

Aproape 1000 de Trabanturi in Bacau

Comisarului sef Claudiu Filimon, din cadrul Serviciului de Inmatriculari, era cat pe ce sa i se blocheze calculatorul institutiei cand a vrut sa afle cate Trabanturi sunt inmatriculate la aceasta ora in Bacau! „A trebuit sa le iau pe culori. Sunt 115 galbene, 100 albe, 30 verzi, 15 maron, cinci rosii. Cat despre gri si albe, sunt in total vreo 600, cam trei sute de fiecare”, spune Claudiu Filimon.

Dan MINDIRIGIU

Comentarii

  1. cumpar trabant

  2. victor a zis:

    De nenea Puiu nu stiam, sunt trabantisti in zona Bacau Roman Iasi chiar si la Botosani. Mai multe despre comunitatea trabantistilor din Romania puteti afla de pe site-ul Traby Club Romania http://www.traby.ro/forum care in acest moment are aproximativ 300 membri (majoritatea din ei activi la intalnirile organizate prin tara)
    Trabantul e o pasiune, un mod de viata.

Adauga un comentariu

*