Autoritatea de Management pentru POR a suspendat depunerea cererilor de finantare pe Axa 2

Infrastructura rutiera a Regiunii Nord-Est a generat cele mai multe cereri de finantare in cadrul Programului Operational Regional. Suma de bani alocata pe Axa 2 a POR (“Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport”) este de doar 140 de milioane de euro, o zecime din necesarul real din acest moment. Mai mult, pentru ca cererile de finantare au depasit cu peste 50 la suta suma alocata, Autoritatea de Management pentru POR a decis sa suspende depunerea cererilor de finantare pe aceasta axa.

Autoritatea de Management pentru POR a anuntat ieri ca a decis sa suspende depunerea cererilor de finantare pe Axa 2 a programului. Motivul invocat de autoritate este ca totalul cererilor de finantare a proiectelor de infrastructura a depasit cu peste 50 la suta valoarea sumei alocate pe axa. In acest sens, cu o luna inainte de suspendarea propriu-zisa a cererilor de finantare, Autoritatea de Management a facut publica decizia luata. Potrivit explicatiilor oferite de autoritate, axele prioritare ale POR vor fi verificate astfel incât, in ipoteza in care exista sume necheltuite, acestea sa fie realocate pe mult mai sensibila axa 2, vizând ameliorarea infrastructurii de transport locale sau regionale. “Vor fi afectate proiectele care sunt in curs de depunere de acum inainte. In mare, pe axa 2 vizând infrastructura, s-au cam depus proiectele mari. Din câte observ, in acest moment cererile de finantare depasesc cu peste 50 la suta sumele alocale pe axa 2”, a declarat Stere Constantinescu, directorul Directiei de Integrare Europeana din cadrul Consiliului Judetean Bacau. Acesta a mai spus ca pâna la finele anului viitor se va face o evaluare a tuturor axelor de finantare in vederea realocarii fondurilor ramase necheltuite. “Dupa ce se va realiza realocarea, cel mai probabil la inceputul lui 2010, axa 2 va fi redeschisa. Motivul inchiderii ei este ca cererea de finantare pe aceasta axa e foarte mare. Este un semn ca la nivelul intregii regiuni Nord-Est stam prost cu infrastructura, iar banii s-au si epuizat”, a mai spus Constantinescu.

Numai pentru drumurile din judet ar fi trebuit 1000 de miliarde

Conform presedintelui CJ Bacau, Dragos Benea, in mandatul 2004 – 2008 s-au modernizat aproximativ 500 de kilometri de drumuri judetene. In conditiile in care intreaga infrastructura rutiera a judetului numara peste 1000 de kilometri, pentru cei 500 de kilometri ramasi de reabilitat ar fi necesari peste 1000 de miliarde de lei vechi, aproximativ 100 de milioane de lei noi. “Noi am facut o estimare si am ajuns la concluzia ca 500 de kilometri de drumuri judetene modernizate ne-ar costa aproape 1000 de miliarde de lei vechi, la un pret de 20 de miliarde de lei pe kilometru modernizat. Va dati seama, avem de-a face cu o suma astronomica. In ultimii patru ani s-a reusit modernizarea a 500 de kilometri. Ramâne sa vedem cum vom reusi sa reabilitam si ceilalti 500 de kilometri”, a spus Valentin Palea, director al Serviciului Public Judetean de Drumuri. Declaratiile lui Palea sunt intarite de Constantinescu. Acesta spune ca pentru CJ Bacau ar fi fost usor sa cheltuiasca toti banii de pe axa 2. “Cerinta pe judet era mare. Sunt drumuri de modernizat. Noi am fi putut inghiti, fara probleme, toti banii alocati pe axa 2. Sumele necesare erau prea mari in raport cu cât s-a alocat pe aceasta axa”, a comentat Stere Constantinescu.

Situatie similara si in alte regiuni

In situatia Regiunii Nord-Est se gasesc si alte regiuni de dezvoltare: Regiunea Sud-Est si Sud-Vest Oltenia. Sursa disfunctionalitatilor ar putea fi modul in care s-au negociat, in intervalul 2000 – 2006, prioritatile pe planurile operationale regionale. Initial, Regiunea Nord-Est avea ca prioritate investitionala aeroporturile. In momentul in care au aparut ghidurile pentru accesarea fondurilor pe infrastructura aeroporturile nu mai apareau ca obiective eligibile. Decizia a fost luata la nivel national, la momentul respectiv. Un lucru e cert, cea mai saraca regiune a Uniunii Europene a primit bani insuficienti pentru infrastructura, in conditiile in care Moldova are cea poate cea mai proasta infrastructura de transport de la nivelul intregii tari. Lucian BOGD

Adauga un comentariu

*