Cele doua radare fixe montate in comuna Nicolae Balcescu par a fi ilegale. Pentru achizitionarea acestora nu a fost organizata nicio licitatie. Noua conducere a Primariei comunei Nicolae Balcescu nu este multumita de cota parte de 35 la suta pe care o incaseaza si doreste renegocierea contractului.
Instalarea celor doua radare fixe pe E 85, pe portiunea de drum care tranziteaza comuna Nicolae Balcescu este o mana cereasca in primul rând pentru firma care le-a montat, CODEC SPAT SRL, din Cluj Napoca, apoi pentru Consiliul Local al comunei Nicolae Balcescui. Ce câstiga Serviciul Politiei Rutiere din aceasta monitorizare a traficului? Glumind, am spune ca nu câstiga nimic, ci pierde…punctele de penalizare pe care le imparte celor care au depasit viteza legala. Si poate o mai mare siguranta in trafic. Stiti care este cota negociata de fostul primar al comunei Nicolae Balcescu, Francisc Tancau, cu cei de la CODEC? 35 la suta din incasari revin Consiliului Local si 65 firmei care a instalat aparatele! Sa luam situatia amenzilor inregistrate din 25 iunie 2008 si pâna la sfârsitul lui septembrie. Au fost aplicate 95.687 amenzi, impartite astfel, 55.536 pentru depasirea vitezei de 70 kilometri pe ora cu zece kilometri, 27. 496 pentru depasirea cu 20 km/h, 8.894 pentru depasirea cu 30 km/h si 3.768 cu peste 30 km/h. „Pentru doua luni s-au virat prin Trezoreie in contul Consiliului Local Nicolae Balcescu 650 milioane lei”, declara primarul comunei, Anton Siler. Pe toate cele patru luni ar insemna peste un miliard si trei sute de milioane lei vechi, bani ce intra in contul Consiliului Local. Dar in buzunarul firmei CODEC?!! „Nu le mai virez si banii pentru celelate doua luni si ii astept la renegocierea contractului, pentru ca le voi cere 50 la suta din incasari. Le convine, sa ramâna, nu le convine, sa-si ia radarele si sa plece”, spune primarul Siler.
Nu toate firmele au autorizarea ANSPDCP
Ce este ANSPDCP? Este „Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal”. „Intrucât firmele care au montat camerele de supraveghere nu au obtinut si autorizarea ANSPDCP pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale miilor de soferi amendati sau doar urmariti pe camere, toate datele inregistrate si procesate de acestea sunt ilegale si pot fi anulate in justitie”, sustine avocatul Iulian Urban, pe site-ul sau de internet. Din ultimele informatii pe care le detinem, CODEC a obtinut autorizatia de la ANSPDCP. Potrivit legii, soferii vitezomani nu pot fi trasi la raspundere pentru fapte surprinse de dispozitive de inregistrare ilegale. Unele amenzi date prin intermediul acestor radare fixe au fost contestate în instanta, iar soferii au câstigat anularea amenzii. Conform avocatului Mihai Bejenaru, cel care a câstigat cele mai multe procese de acest tip, hiba se regasea în faptul ca unele aparate nu au fost setate corespunzator. Conform normelor metrologice, aparatele pentru masurarea vitezei trebuie „sa fie prevazute cu o functie de autotestare, care sa poata pune în evidenta orice defect sau dereglare functionala, ce pot avea influenta asupra exactitatii de masurare. Această functie trebuie sa fie activata automat la fiecare punere în functiune a cinemometrului. În cazul depistarii unor defecte sau dereglari functionale, acestea vor fi semnalate, iar functionarea cinemometrului va fi blocata”. Ultima isprava a acestor radare fixe, in care un conducator auto a fost surprins conducând un autoturism cu viteza dee…500 km/ h, spune totul despre corectitudinea acestor aparate.
O afacere rentabila, fara licitatie
Inainte de toate, afacerea radarelor fixe este o sursa de bani fara a face niciun efort. Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a denuntat parteneriatele incheiate intre firma clujeana si primariile din judetele Cluj, Focsani sau Bacau ca fiind ilegale. Implicit, si amplasarea acestor radare a devenit ilegala. Ilegalitatea amplasarii noilor radare a fost demonstrata, pe baza prevederilor legii, in urma verificarilor efectuate de reprezentantii ANRMAP la primariile care au semnat deja parteneriatele cu SC Codec Spat Cluj. Urmarea a fost ca, mai multe primarii, care au incheiat protocoalele cu firma respectiva, au fost amendate cu suma de 5.000 de lei pentru nerespectarea procedurilor legale de încheierea contractelor de asociere. Amenzile au fost aplicate deoarece legile care reglementeaza achizitiile publice au fost „uitate” de edilii locali. Primariile nu au initiat o procedura de atribuire la care sa invite toate firmele de profil interesate sa-si depuna ofertele si nici nu au organizat o licitatie in acest sens. „Din câte cunosc eu, fiind mai vechi in primarie si consilier local de mai mul;ti ani, nu a fost organizata nicio licitatie in acest sens. Noi am aprobat doar proiectul de hotarâre initiat de fistul primar Francisc Tancau, si atât”, ne-a declarat Anton Dobos, viceprimarul comunei Nicolae Balcescu. „Nu sunt altceva decât concesionari ale serviciului de monitorizare a traficului pe un tronson de drum. Iar conform Ordonantei 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, concesiunea de servicii si ea se supune aplicarii legislatiei în domeniul achizitiilor publice. Cu alte cuvinte, trebuia organizata o procedura consfintita ca atare de Ordonanta 34 din 2006”, a explicat Codrin Vulcu, purtator de cuvânt al ANRMAP. In ciuda insistentelor noastre de a primi un punct de vedere de la reprezentantii firmei Codec Spat din Bacau, acestia nu au putut fi contactati.
Dan MINDIRIGIU
.
sunt un sofer care lucreza pe ambulanta la constanta si am avut o cursa cu un bolnav la suceava,la intoarcere am fost surprins de camerele de luat vederi din nicolae balcescu cu 70km/ora.spunetimi si mie ce sa fac daca politia romana nu tine cont nici macar de o autosanitara.mai degraba tin cont de banii din buzunarele smecherilor care da banu si pleaca.
aceastaafacere o voi supune atentiei celor incauza
din cate stiu eu si din alte surse in romania nu sant decat 6 camere radar legale restu de 43 sint ilegale….institutul national de metrologie legal nu a certificat decat camere radar cu bucla inductiva…(doar pe dn1 intalnim asa ceva)restu …sant doar filtre de bani ai soferilor