– Deputatul Minodora Cliveti (PSD) candideaza pentru un loc in Parlament in colegiul 2 de deputati – Ea spune ca guvernarea PNL – PDL i-a uitat pe români – Pentru scoaterea tarii din criza, Cliveti sugereaza ca electoratul trebuie sa trimita la conducerea tarii Partidul Social Democrat
Ce ne mai poti spune despre tine, Minodora?
Stiti deja ca sunt bacauanca, ca am terminat Liceul “Vasile Alecsandri”, ca am absolvit Facultatea de Drept a Universitatii “Al.I. Cuza” din Iasi, cu diploma de merit. Am urmat cursuri de drepturile omului la „Columbia University” din New York, la Universitatea din Birmingham si la Institutul pentru Drepturile Omului de la Strasbourg. Sunt câstigatoarea Concursului international de pledoarii de la Caen, Franta. In plus, fac un doctorat la Institutul de Cercetari Juridice al Academiei Române. Ca deputata, presedinta a Comisiei pentru egalitate de sanse a Camerei Deputatilor si a Subcomisiei pentru drepturile copiilor, am si o pozitie importanta in Consiliul Europei, fiind in prezent vice-presedinta Comisiei pentru sanatate si familie, dupa ce am ocupat, pentru prima oara in istoria parlamentarismului românesc post-decembrist, pozitia de presedinta a Comisiei pentru egalitate. Politic, am fost aleasa prin vot secret vice-presedinta Grupului socialist din Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei. Sunt casatorita cu Mihai Cliveti si avem o fata, Diana.
Formatia ta juridica te-a ajutat in activitatea de parlamentar?
Fara indoiala. Studiile juridice imi sunt de mare folos, ca si experienta mea profesionala. Fac parte dintr-o generatie de juristi care au invatat enorm pentru a intra la facultate (eram 20 candidati pe un loc) si care isi fac meseria cu convingere si profesionalism. Din pacate, in parlament sunt din ce in ce mai putini juristi de meserie, chiar si in comisia juridica. Acest fapt are multe efecte negative asupra felului in care se inteleg si se fac in parlament legile. Procesul legislativ are rigorile sale si cunoasterea acestuia de catre parlamentari este fundamentala. Nu vreau sa spun ca numai juristii sunt buni de parlamentari, fireste, ar fi imposibil, dar formatia mea de jurist imi da posibilitatea sa imi redactez singura propunerile legislative, sa ma descurc cu usurinta prin hatisul legislativ, sa sesisez mai bine oportunitatile.
Este stiut ca justitia este una dintre institutiile cele mai controversate in România actuala. Este de notorietate ca o buna parte a opiniei publice nu are incredere in aceasta a treia putere in stat. Cum comentezi?
Pentru a functiona normal, justitia are nevoie in primul rând de magistrati bine pregatiti, corecti, dependenti numai de lege. Din pacate, corpul magistratilor pierde oameni cu experienta care ies la pensie prea devreme – va amintiti masurile luate de Monica Macovei care au determinat parasirea magistraturii aproape in corpore de catre oamenii cu experienta. Cei tineri patrund greu in profesie pentru ca, din pacate, foarte multi absolventi de drept nu stiu carte, intra foarte rapid in complete si dau verdicte grele inainte sa fie cu adevarat pregatiti.
In plus, justitia este folosita politic, mai ales DNA care utilizeaza resurse umane si materiale enorme fara sa justitifice asemenea eforturi, având sarcina evidenta de a inventa vinovati, sub pretextul presiunii UE.
Justitia este scumpa, taxele de timbru bareaza accesul multor oameni la justitie, solutiile nu sunt unitare, iar România plateste din greu, din bugetul statului, pierderea proceselor la CEDO. De aceea PSD are ca obiectiv primordial accesul cetateanului la o justitie echitabila, eficienta, independenta, precum si asigurarea asistentei juridice gratuite in procesele civile.
Noutatea din sistemul electoral este votul uninominal. Ce parere ai despre noul sistem de votare?
Nou, intr-adevar si foarte rar folosit in Europa: in Marea Britanie, unde este traditional, in Germania, stat federal, care il foloseste pentru Camera superioara si in Franta pentru ambele camere ale parlamentului. Dar in Franta sunt prevazute doua tururi de scrutin, un sistem mai bun, sustinut de PSD, pentru ca voturile sunt adunate de cel mai reprezentativ candidat in fiecare colegiu. Asa cum a iesit legea (in comisia speciala cele mai multe piedici le-au pus reprezentantii PDL si România Mare), marele avantaj pentru alegatori este acela ca pot vota o persoana. Va conta notorietatea candidatilor, prestatia lor anterioara, mesajele lor pentru electorat. Va conta enorm prezenta la vot a oamenilor. Vor fi si situatii in care vor conta si alte lucruri: „cumpararea voturilor”, de pilda. Ma astept la asta, mai ales ca la alegerile locale, desi PSD a reclamat nenumarate astfel de situatii, iar mass-media le-a surprins uneori in direct, Guvernul nu a actionat in niciun fel.
Oricum, fac un apel la bacauani sa se prezinte la vot. Numai asa vor putea sprijini candidatii pe care ii doresc si vor reusi sa elimine din clasa politica pe cei carora nu le pasa de electorat si doar se folosesc de acesta o data la patru ani.
Fata de faptul ca efectele crizei s-ar putea extinde si asupra României, crezi ca un viitor guvern PSD, in special monocolor, va putea face fata problemelor ce se vor ivi, ca mostenire de la guvernul Tariceanu?
„Guvernul Aliantei D.A.”, vreti sa spuneti. Alianta nu s-a desfiintat legal si functioneaza foarte bine in multe judete, inclusiv in Bacau. România se afla in ultimii patru ani intr-o situatie unica in lume: un partid declarat de stânga, PD, care s-a impotrivit cu vehementa intrarii PSD in grupul socialistilor europeni pe motiv ca el, PD, este partidul socialist românesc autentic, face alianta cu un partid de dreapta – PNL si poarta spre presedintia tarii pe Traian Basescu, presedintele PD. In ciuda vointei populare, care a trimis in parlament cel mai mare numar de deputati PSD, presedintele Basescu a numit drept prim-ministru un liberal, facând din bunul sau plac LEGEA in România. Apoi a inceput opera de slabire a tuturor institutiilor statului: contestarea permanenta a primului-ministru, a deciziilor justitiei, a actelor parlamentului, a hotarârilor Curtii Constitutionale etc., ceea ce a macinat sistematic autoritatea statului român. Ce se intâmpla azi in România este consecinta acestor sapaturi repetate la temelia statului: România nu exista pe harta din punctul de vedere al politicii externe, este in afara traseelor de energie si materii prime, nu are o strategie pentru situatii de criza. Intrarea noastra in UE, negociata si realizata de guvernul Nastase, nu a avut efectul asteptat de români, adica o viata mai buna, folosirea la maximum a fondurilor europene, conectarea la sursele energetice, servicii de nivel european etc. Alianta DA a introdus cota unica de impozitare, care se dovedeste extrem de eficienta pentru cei din topul „300”, dar catastrofala pentru imensa majoritate a românilor: guvernul care umple panourile de publicitate stradala ale Bacaului cu maretele sale realizari, este, de fapt, in faliment. Vine iarna, care se anunta grea, si nimanui nu-i pasa de oamenii care si-au debransat apartamentele de la sistemul central de incalzire pentru ca nu pot plati facturile, de cei pe cale de a fi evacuati pentru datorii, de criza alimentara care se profileaza clar, de pensionarii dependenti de medicamente etc. Aceasta este „mostenirea” pe care o lasa guvernarea Basescu – Tariceanu la final de an 2008. Câstigarea alegerilor parlamentare de catre PSD va avea ca efect crearea unui guvern puternic, stabil, sustinut politic de parlament. E nevoie de stabilitate in tara pentru a putea actiona coerent. Omenirea se pregateste sa faca fata incalzirii globale, crizei apei, crizei alimentare, iar in România noi combatem comunismul, cercetam dosare, trimitem la DNA adversari politici, pregatim Legea Lustratiei. Acestea sunt prioritatile puterii actuale, când lumea este intr-o criza fara precedent?
Ai mentionat cota unica de impozitare. Care este politica fiscala a PSD?
PSD a utilizat cota progresiva de impozitare atunci când a guvernat. Social-democratia urmareste dezvoltarea economiei pentru crearea de locuri de munca, impozitarea graduala si repartizarea echitabila a veniturilor, toate acestea fiind mijloace de realizare a echitatii sociale. Capitalismul românesc nu tine seama de cei multi. Principiile liberale nu se mai aplica nicaieri in lume in maniera clasica, ci sunt amendate de principii sociale, rezultatul fiind realizarea unei societati drepte pentru cât mai multi. Cota unica este coloana vertebrala a politicii fiscale a Aliantei DA, este explicatia majora a esecului guvernarii PNL-PDL, iar eforturile pe care ambele partide le fac pentru a impiedica intrarea in vigoare a legilor votate in parlament si de reprezentantii lor, prin care se majoreaza salariile unor bugetari si pensiile, sunt dovada clara a mentinerii Aliantei. Aceasta alianta trebuie destramata definitiv prin scrutinul din 30 noiembrie.
Oferta politica a PSD este una convingatoare. Care sunt argumentele care sprijina in fapt realizarea acestei perspective?
PSD vrea o Românie stabila, guvernata cu competenta, in care legea sa fie respectata si aplicata, in care oamenii sa nu mai fie „saraci intr-o tara bogata”, ci sa aiba o viata decenta, o tara integrata european efectiv, adica folosind la maximum fondurile si experienta Europei, având o politica externa inteligenta, coerenta, demna. Pentru acest proiect politic e nevoie de dezvoltare economica reala, de impozitare graduala a veniturilor, de combatere a saraciei, salarii decente, de masuri reale pentru tineri – diplome recunoscute, locuri de munca, stimularea familiilor tinere – pensii decente, educatie, un stat puternic, recâstigarea demnitatii nationale.
Te cunosc personal de o viata si stiu ca ai reusit in ce ti-ai propus. Politica a fost unul din aceste domenii. Bacauanii te cunosc ca fiind ridicata de pe aceste meleaguri, si nu „parasutata” in urbea lor. Ce proiect ai pentru acestia in calitate de parlamentar ales uninominal?
Sunt mândra ca sunt bacauanca si repet mereu ca sunt un „produs bacauan suta la suta”. De-a lungul parcursului meu parlamentar m-am concentrat pe situatii „bacauane”:
– efectele dezastruoase ale diminuarii activitatii economice a Bacaului. Din situatia de capitala economica a Moldovei pe care a avut-o pâna in 2004, Bacaul a devenit un oras oarecare, de tranzit, din care oamenii au plecat masiv spre Italia sau Spania in cautare de locuri de munca. Plecarea femeilor mai ales, datorita reducerii dramatice a industriei de confectii si textile, a dus la aparitia unor fenomene sociale bacauane: abandonarea copiilor si a batrânilor.
Trebuie sa readucem Bacaului puterea economica si sa gasim solutii locale pentru a ne readuce „stranierii” acasa.
– combaterea poluarii fonice, a aerului si a apei sunt probleme majore, care au fost si ramân prioritare in programul meu. Avem nevoie de centura rutiera ocolitoare, de reducerea noxelor, de parcari si de cota europeana de 20 mp de spatiu verde pe cap de locuitor, in prezent existând in jur de 15 mp.
– am pornit o adevarata lupta cu cancerul care afecteaza mult prea multi bacauani: campaniile pe care le fac cu sprijinul unor medici, de depistare precoce a cancerului de sân, de col uterin si de prostata, presiunile pe care le fac permanent asupra ministrului sanattaii pentru a introduce aceste analize in programele nationale pentru toti, importanta pe care o dau starii de sanatate a copiilor nostri, sunt câteva dintre scopurile majore ale mandatului meu.
– in fine, anul acesta când Bacaul aniverseaza 600 ani de atestare documentara, am organizat in Parlamentul României o mare expozitie despre marele sau trecut: ati stiut ca Dragos-Voda a inceput descalecarea in Moldova de la Bacau, sau ca prima biblioteca publica din Moldova s-a infiintat aici, sau ca in anul revolutionar 1848 a existat „Republica de la Bacau”? Ca sa nu mai vorbesc despre marii oameni pe care i-a dat Bacaul: Alecsandri, Bacovia, Al. Piru, George Cancicov etc., ale caror portrete au figurat pe simeze, alaturi de „prezentul” orasului, reprezentat de picturile copiilor de la Liceul de Arta si de Muzica si dansurile Ansamblului bacauan „Busuiocul”. Vreau ca Bacaul sa redevina capitala economica a Moldovei, un oras in care sa se traiasca bine si sanatos, un oras al culturii si al tineretii tuturor.
A consemnat
av. Gheorghe Dalban
tanti Cliveti cred ca e timpul sa mai vii pe acasa ca ai fîlfîit-o destulprin Parlament degeaba…..
asa ca las parerile deoparte si…..zambeste