Sub acest generic, Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau a relansat Programul de formare continua acreditat „Şcoala europeana – scoala incluziva”, un program tematic si modular care se va realiza prin stagii nondisciplinare, pe parcursul a 60 de ore, fiind purtator a 15 credite profesionale transferabile. De aceasta data au fost invitaţi sa participe, în doua serii, 446 de cadre didactice din municipiul Bacau, din comunele limitrofe si din zona Sascut. La baza acestui program de formare continua sta proiectul PHARE /2003/005-551.01.02/22 „ACCES LA EDUCAŢIE PENTRU GRUPURI DEZAVANTAJATE”. „ŞCOALĂ ATRACTIVĂ ŞI PRIMITOARE PENTRU TOŢI”. Deja în cadrul acestuia au fost derulate o serie de sesiuni de formare, în 9 şcoli pilot ale proiectului, si de informarem într-un numar de 7 şcoli din Bacau. Aceste aspecte s-au constituit intr-un argument intemeiat pentru promovarea unui program de formare continnua a cadrelor didactice despre scoala incluziva ca scoala europeana. Programul se bucura de o mare audienta, in anul scolar trecut fiind urmat de 1332 de cadre didactice din judetul Bacau si din alte câteva judete. În acest moment, înca 446 de cadre didactice au optat pentru acest curs. Participantii beneficiaza atât de inalta expertiza a formatorilor implicati in acest program, cât si de doua lucrari, care constituie totodata si instrumente indispensabile de lucru: Scoala Incluziva – Scoala Europeana – Concepte, metode, practice, coordonatori prof. Elena Hussar si Diana Aprodu si Cooperare si Incluziune in Sala de Clasa – Ghid Metodic de Utilizare a Strategiilor Incluzive in Învatamântul Preuniversitar, autori: prof. Elena Hussar , înv. Tatiana Safciuc.
Scopul programului este implementarea unui sistem de valori socio-educationale care sa conduca la schimbarea perceptiei fata de scoala a tuturor factorilor, astfel incât scoala sa devina o adevarata resursa pentru comunitate. Dintre obiectivele generale amintim: implicarea activa si continua a membrilor scolii si a comunitatii in combaterea discriminarii in scoala si societate, astfel incât acestia sa devina din participanti la schimbare, factori activi ai promovarii incluziunii. Cadrele didactice vor oferi servicii educationale pentru toti, indiferent ca sunt elevi inalt abilitati sau cu CES, minoritari etnic sau dezavantajati din punct de vedere economic si social, elevi obisnuiti sau tineri care au abandonat scoala si doresc sa se întoarca. Astfel se ajunge la îmbunatatirea performantelor scolare ale copiilor si elevilor, la prevenirea abandonului scolar.
Ca obiective specifice evidentiem cunoasterea valentelor relatiei scoala-comunitate pentru dezvoltarea parteneriatelor in beneficiul ambelor parti, descoperirea modalitatilor eficiente de implicare a parintilor si a intregii comunitati in viata scolii, valorificarea traditiilor comunitatii in curriculum-ul la decizia scolii pentru a asigura perenitatea lor, cunoasterea si exersarea de catre cadrele didactice a strategiilor de organizare a activitatii de predare-învatare bazate pe cooperare si interactivitate, identificarea principalelor categorii de cerinte educationale speciale, in vederea construirii unui curriculum adaptat particularitatilor fiecarui copil, promovarea valorilor scolii incluzive prin respectarea principiilor incluziunii si atingerea indicatorilor sai specifici, abilitarea cadrelor didactice pentru construirea de instrumente de diferentiere si individualizare a invatarii in grupul de elevi, constientizarea de catre cadrele didactice a importantei crearii unui mediu stimulativ pentru invatare si participarea elevilor la viata scolii, care urmeaza sa devina „atractiva si primitoare pentru toti”. Cursurile implica prezentarea teoretica a notiunilor in proportie de 30 la suta, iar seminariile si atelierele pentru implementarea notiunilor teoretice – 60 la suta. Principalele teme fac referire la educatia incluziva, relatia scolii cu comunitatea, dezvoltarea abilitatilor de scris-citit-socotit, curriculum la decizia scolii si la metodele active de predare – învatare. Evaluarea finala consta in sustinerea in sedinta publica a unui portofoliu.
„Acest program de formare a fost primul din tara acreditat cu aceasta tematica. El ofera participantilor 15 credite profesionale transferabile. Aspectul inedit al acestuia rezida din faptul ca el deriva din Proiectul PHARE 2003, intitulat „Şcoala atractiva si primitoare pentru toti”. Cred ca si datorita acestei situatii, inca 446 de colegi asteapta sa-l urmeze in acest an scolar. Pentru toti am pregatit un suport de curs complet, sub forma a doua lucrari tiparite. Deoarece acest program este foarte solicitat, am marit si numarul formatorilor acreditati” , ne-a declarat profesorul Gabriel Stan, directorul Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau. (St.O.)