Inspectoratul Şcolar Judetean Bacau a organizat dezbateri privind principiile si criteriile care vor sta la baza evaluarii performantei didactice, atât la nivelul unitatilor de invatamânt, cât si in cadrul consiliilor consultative pe discipline, având în vedere Adresa nr. 13718/12.11.2008 a Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului. Ministerul a pornit de la premisa ca un nou sistem de evaluare trebuie sa aiba in vedere, in primul rând, performanta realizata in clasa. Prin urmare, Ministerul Educatiei propune ca performanta didactica sa fie evaluata prin criterii de mâsurare a progresului scolar (evolutia notelor/calificativelor obtinute la evaluarile curente, rezultatele la evaluarile nationale raportate la cele de la clasa si rezultatele la testele initiale, raportate la rezultatele testelor curente, respectiv la cele finale). Un alt criteriu vizeaza implicarea profesorilor în institutia din care fac parte. Aceasta poate fi cuantificata prin rolurile asumate, activitatile intra şi extracurriculare, managementul clasei, parteneriate si activitati interdisciplinare. De asemenea, MECT mai propune criterii privind activitatea cadrului didactic din perspectiva elevilor, parintilor si a comunitatii, respectiv criterii privind dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice si impactul acesteia asupra progresului elevului si a performantei institutionale.
Inspectorul scolar Claudia Merticaru, purtator de cuvânt al Inspectoratului Scolar Judetean, ne-a informat ca, in marea lor majoritate, cadrele didactice din judetul Bacau au apreciat propunerile pentru salarizare diferentiata in functie de performanta si competenta, ca factor de reflectare, dar si de motivare in demersul calitativ al procesului educational, de asemenea, cuantificarea progresului scolar exprimat prin diferentierea de scala valorica a testelor initiale, curente si finale. Totodata, a fost apreciata ca salutara constientizarea necesitatii contribuirii si coeziunii cadrelor didactice la ridicarea prestigiului unitatii de invatamânt. In acelasi timp, insa, au fost apreciate ca neajuns de clare, interpretabile si subiective, fiind privite cu retinere, urmatoarele puncte: extinderea atributiilor profesionale in sfera extracurricularului si a managementului in dauna calitatii profilului strict profesional, dat fiind faptul ca timpul necesar perfectionarii profesional-didactice va migra semnificativ spre preocupari de ordin general-conjuncturale; accentuarea rolului evaluativ al elevilor si al parintilor fata de cadrul didactic, fara a se preciza mijloacele şi criteriile(opinia lor ca beneficiari directi sau indirecti ai educatiei poate constitui un feed-back pentru unitatea scolara); diferentierea calitativa a evaluarii în functie de criteriul urban-rural; coroborarea responsabilitatii si a puterii de decizie de catre factorul de conducere, respectiv managerul institutiei.
„Profesorii si invatatorii din judetul Bacau si-au dat acordul de principiu asupra noului tip de evaluare a cadrelor didactice propus spre dezbatere publica, cu mentiunea ca acestea sa fie aplicabile tuturor categoriilor de personal bugetar, pe baza unei legi unice a salarizării, a precizat inspectorul scolar Claudia Merticaru. De asemenea, conditia esentiala ca acest tip de evaluare, in vederea salarizarii diferentiate, sa fie acceptat este stabilirea unor criterii clare si obiective de evaluare, in special in privinta evaluarii din partea elevilor si parintilor. Se impune si o evaluare externa coerenta si transparenta a activitatii fiecarui cadru didactic”. Sinteza discutiilor si propunerile rezultate au fost transmise Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, care va organiza o dezbatere similara la finalul consultarilor din teritoriu. Cei interesati pot consulta documentul supus dezbaterii publice pe site-ul http://www.edu.ro/, sectiunea Noutati. De asemenea, pot fi transmise electronic sugestii sau puncte de vedere, la adresa dezbateri@min.edu.ro si pe fax, la numarul 021/312.47.19. (St.O.)