Despre Proiectul international „Europa – un puzzle de culturi”, initiat de profesoara de limba si literatura franceza Marina Rosca, de la Scoala cu clasele I-VIII „G. M. Cancicov” din Bacau, am scris la lansarea proiectului. Revenim acum cu impresii de la prima intâlnire de proiect, care a avut loc in Italia, la Istituto statale Paganico, in perioada 23 -28 noiembrie 2008. Au participat delegatii din toate tarile partenere: doua scoli din Italia (Istituto medie statale din Parma, scoala coordonatoare; Istituto medie statale din Paganico (unitate scolara care are in subordine scolile din Cinigiano si Monticello), doua scoli din România, una din Spania, o scoala din Franta si una din Potugalia. „A fost, pentru mine, ocazia de a cunoaste partenerii, profesori, pe care ii stiam doar dupa nume si cu care am corespondat timp de aproape un an, ne-a declarat, la câteva zile dupa intoarcerea in tara, profesoara de limba si literatura franceza Marina Rosca, de la Scoala cu clasele I-VII „G. M. Cancicov”, coordonatoarea de proiect din partea României. Pentru aceasta intâlnire am avut de pregatit diverse materiale: prezentarea scolii noastre, din care sa reiasa necesitatea proiectului si elemente specifice de cultura a tarii si regiunii pe care scoala o reprezinta, recensamântul elevilor plecati si a celor veniti din alte tari, propuneri pentru produsele finale (murala, filmul documentar, caietul itinerant) si propuneri pentru chestionarul privind situatia imigrantilor”. Dupa cum ne-a informat profesoara Marina Rosca, in programul de la Paganico au fost incluse activitati de vizitare a scolilor din Paganico, Cinigiano si Monticello( scoli primare, medii si secundare). „Zilnic am lucrat la proiect pâna in jurul orei opt seara, a adaugat coordonatoarea de proiect Marina Rosca. Am lucrat pe ateliere, pentru a stabili textele care vor fi studiate de catre elevi, pe marginea carora elevii vor schimba impresii ce vor fi inserate in caietul itinerant si care vor fi puncte de plecare pentru alcatuirea, de catre elevii participanti la proiect, a unor texte in diferite genuri literare, având ca centru de interes mitul lui Ulisse. De asemenea, am definitivat jocul on line pe teme UE, incluzând in primul rând tarile din parteneriat : situatie geografica, capitala, drapelul, moneda, orase importante, traditii etc si, ca una care am facut parte exact din aceasta echipa, pot spune a n-a fost deloc usor, dar a fost o activitate incitanta, care i-a motivat pe elevi. In final va fi un concurs on line, dar numai dupa ce elevii vor primi informatii de la toate tarile participante si despre toate tarile membre ale UE.” Au fosat stabilite detaliile si pentru lucrarea murala comuna, au fost stabilite dimensiunile si maniera de lucru. Fiecare tara va prezenta trei variante, apoi, la urmatoarea intâlnire, juriul va decide lucrarea câstigatoare, care va fi realizata de toate tarile. Concomitent, s-a stabilit ce va contine caietul itinerant si modalitatea de completare a acestuia, precum si continutul filmului documentar ce va fi realizat si care va cuprinde aspecte de la toate activitatile elevilor pe parcursul celor doi ani de proiect. „Am avut parte de o primire calduroasa, emotionanta, ne-a marturisit profesoara Marina Rosca. In toate scolile vizitate de noi erau drapelele scolilor partenere, s-au cântat cântece in limbile tarilor partenere, s-au tinut discursuri (cuvinte de bun venit) in toate limbile. Am intâlnit multi elevi români cu care am stat de vorba despre modul in care s-au integrat, cum sunt tratati si cum se simt acolo, in Italia. Am avut parte si de unele surprize deosebit de placute: am fost primiti de primarul din Cinigiano, am vizitat o casa muzeu, am asistat la spectacole si la câteva sarbatori locale. A fost interesant sa ne intelegem in toate limbile, cu partenerii nostri: italiana, portugheza, franceza, engleza, spaniola, acest aspect constituind si o realizare din proiect, deoarece unul dintre obiectivele proiectului este intelegerea multilingvistica. Prima reuniune de proiect a fost o reusita deplina, deoarece am intâlnit profesori si copii interesati de a comunica, de a se cunoaste mai bine”. (St.O.)
Nu e un proiect international oarecare, ci e vorba de un proiect Comenius !!!!!!!!