Pâna în 2011, Ministerul Educatiei îsi propune sa dezvolte calitatea în scoala româneasca. Agentia Româna de Asigurare a Calitatii în Învatamântul Preuniversitar – ARACIP va implementa proiectul „Dezvoltarea sistemului national de management si asigurare a calitatii în învatamântul preuniversitar”, în valoare de 5 milioane euro. Astfel, ARACIP va elabora legi, va realiza „Harta nationala a riscului educational” si va profesionaliza personalul implicat în evaluarea scolilor. De asemenea, scolile vor fi sprijinite pentru asigurarea unui management al calitatii cât mai bun. Pe de alta parte, presedintele Traian Basescu opreste legea masteratelor, trmitând inapoi Parlamentului ordonanta de urgenta ce restrânge dreptul universitatilor de a organiza studii de masterat, in timp ce ARACIS cere Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului sa retraga dreptul de a elibera diplome universitatilor care nu se supun procesului de evaluare a programelor. Noul demers al presedintelui Traian Basescu in directia imnbunatatirii calitatii in invatamânt a venit ca o reactie la decizia senatorilor si deputatilor care urmarea sa blocheze ordonanta guvernamentala emisa pentru a conditiona dreptul universitatilor de a infiinta masterate de obtinerea calificativului „grad de incredere ridicat”, emis de ARACIS (Agentia Româna de Asigurare a Calitatii in Invatamântul Superior). Cum foarte multi senatori si deputati activeaza pe ruptele in invatamântul superior (chiar daca studentii nici nu-i cunosc macar), parlamentarii i-au trimis presedintelui o noua lege, prin care respingeau ordonanta de urgenta, incercând „sa salveze” universitatile. Catalogând legea parlamentarilor ca fiind cu „un impact negativ asupra dezvoltarii unui învatamânt universitar performant”, presedintele Basescu a respins-o, uitând ca el insusi, in ianuarie 2008, promulgase fara retineri legea care conferea universitatilor dreptul de a înfiinta dupa bunul lor plac programele de master. Acum, daca presedintele Traian Basescu va reusi sa-si impuna noul sau punct de vedere, universitatile ar putea sa-si piarda privilegiul de a organiza masterate daca nu fac dovada ca respecta standardele de calitate. Cu alte cuvinte, in cazul în care Parlamentul va tine cont de observatiile presedintelui, iar ordonanta va intra pâna la urma în vigoare, universitatile care nu reusesc sa obtina în urma evaluarii institutionale calificativul maxim din partea ARACIS vor fi nevoite sa-si autorizeze fiecare program de studiu în parte. Precizam ca, pâna în acest moment, au fost evaluate de ARACIS 1.543 de masterate derulate în 46 din cele 56 de universitati de stat si în 21 de universitati particulare, iar 8 din cele 29 de universităţi private acreditate nu au depus până acum dosare de evaluare a masteratelor. Intre timp, studentii se bat pe masterate, fara a sti daca acestea vor fi sau nu recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului. (St.O.)