Cele doua pachete de legi aflate în dezbatere, Pachetul Miclea si Codul Andronescu, prevad evaluarea scolarilor dupa model vestic. Varianta Miclea propune obtinerea de opt competente – cheie de catre elevii claselor I – IV. Ministrul Ecaterina Andronescu vrea ca elevii din clasele primar învete maximum 20 de ore pe saptamâna. Ea a avut ieri o noua reuniune de lucru cu Mircea Miclea, presedintele Comisiei prezidentiale pentru Educatie. Cei doi au stabilit ca vor cauta solutiile cele mai bune pentru pachetul legislativ care urmeaza sa fie asumat de Guvern la începutul lunii septembrie.
Puncte comune dar si controverse, privind invatamântul primar
În privinta claselor primare, cele doua versiuni pentru legile educatiei au si puncte comune, dar si diferente notabile. Codul Educatiei, sustinut de Ecaterina Andronescu, propune ca elevii din clasele I – IV sa mearga la scoala numai dimineata, iar în clasa I sa fie înscrisi „numai copiii care au urmat clasa pregatitoare la gradinita”. Un alineat special din lege se refera la organizarea de programe de tip a doua sansa, în vederea promovarii claselor I – IV pentru persoane care nu au absolvit învatamântul primar pâna la vârsta de 14 ani. Elevii de la ciclul primar vor învata maximum 20 de ore pe saptamâna si vor fi evaluati în continuare prin calificative. La sfârsitul claselor primare va avea loc o evaluare nationala a cunostintelor, prin teste internationale standardizate. Testarile vor urmari performanta în competentele generale si specifice formate pe parcursul anilor de studiu. In ce ne priveste, suntem de parere ca este mult mai benefica pentru elavii din clasele primare si pentru parintii acestora o prima evaluare la sfârsitul clasei a II-a, apoi inca una la sfârsitul clasei a III-a si una la sfârsitul clasei a IV-a, deci la sfârsitul ciclului primar, pentru ca astfel si invatatorul si parintii vor sti care este nivelul real de cunostinte atins de elev si unde anume treubuie intervenit pentru completarea nivelului de cunostinte, pentru ca accesul in invatamântul gimnazial sa fie cât mai lin, fara seisme de mai mica sau de mai mare amplitudine.
Rolul evaluarilor, la sfârsitul fiecarui an
Si Andronescu si Miclea sunt de acord ca la sfârsitul claselor primare sa aiba loc o evaluare nationala a cunostintelor, prin teste internationale standardizate. Testarile vor urmari performanta în competentele generale si specifice formate pe parcursul anilor de studiu. Potrivit Pachetului Miclea, evaluarea elevilor de la ciclul „primar” trebuie facuta la finalul clasei a II-a, când elevii vor fi testati la scris – citit si la matematica. Pe baza rezultatelor la teste va fi elaborat un plan individualizat de învatare pentru fiecare elev în parte. „Legile lui Miclea” prevad ca elevii sa fie notati cu note de la 1 la 10. Curriculumul national pentru învatamântul primar se va axa pe opt domenii de competente – cheie: de comunicare în limba materna si în doua limbi de circulatie internationala, de matematica, stiinte si tehnologie, de cunostinte si deprinderi digitale, de cunoastere, de management al vietii personale, antreprenoriale, culturale si de învatare pe tot parcursul vietii.
Faciliteaza evaluarea o invatare mai eficienta ?
Mircea Miclea continua sa sustina ca scopul principal al evaluarilor este sa faciliteze învatarea. „Dupa ce ai terminat clasa a doua si ai învatat scrisul, cititul si aritmetica, se face o evaluare la nivelul scolii. Apoi, învatatorul are la dispozitie urmatorii doi ani ca sa faca un plan individualizat de învatare pentru fiecare elev si are la dispozitie 25 la suta din orele alocate fiecarei materii pentru a aplica acest plan”, a explicat Mircea Miclea, adaugând ca evaluarea de la sfârsitul clasei a patra, prin teste internationale, va fi un feedback despre calitatea învatamântului primar. Evaluarile din doi în doi ani, mai ales la clasele primare, sunt deosebit de importante. Scopul lor principal este unul corectiv. Iar aici am putea vorbi de doua planuri. Primul plan implica elevii, deoarece le ofera posibilitatea recuperarii ramânerilor în urma, înainte de promovarea în ciclurile superioare. Cel de-al doilea plan priveste sistemul si are în vedere adaptarea numarului de ore pe discipline, programele scolare, manualele, auxiliare, metodele de predare. Acest lucru ajuta la construirea unui sistem educational mult mai eficient în ceea ce priveste timpul de raspuns la nevoile reale ale fiecarui elev, în parte. Ambele componente conduc la o reala centrare a educatiei pe elev, dar si la o mai eficienta reactie a sistemului la nevoile societatii. Apoi, sa nu uitam, testarea elevilor la nivelul scolii permite depistarea din vreme a lacunelor de învatare. Pe baza rezultatelor la aceste teste, învatatorul va putea elabora un plan individual de învatare pentru fiecare scolar în parte. Atentie, insa ! Evaluarile elevilor din ciclul primar si gimnazial ar trebui sa fie realizate de comisii neutre, din alte judete, stabilite prin tragere la sorti de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii. In acest fel, subiectivismnul comisiilor de evaluare ar fi considerabil redus, iar parintii vor sti cu adevarat care este nivelul real de cunostinte dobândit de copilul lor pe parcursul unui an din ciclul primar. (St.O.)
Despre disponibilizarea a 20% din cadrele didactice auxiliare si nedidactic de ce nu se spune nimic.Se discuta despre codurile educatiei si nu se discuta despre oamenii care isi pierd locul de munca, pentru ca sindicatul din educatie este de rahat.Nu s-au obtinut nici macar plati compensatorii, cand toti bugetarii disponibilizati au primit aceste plati.Rusine sindicatului care nu face nimic.
Disponibilizarile astea se fac asa, otova , fara sa se tina cont de personalul existent in fiecare scoala , astfel incat vor fi scoli (subnormate deja) care aproape ca nu vor putea functiona decat daca profesorii vor face si pe portarii si pe bucatarii si pe femeile de serviciu …. Singurul criteriu a fost 20% , uniform , fara discutii si comentarii . RUSINE LIDERILOR DE SINDICAT care nu iau nici un fel de atitudine !!!!! RUSINE inspectoratului scolar care nu serveste decat interesul politic !!!! RUSINE !!! RUSINE !!! RUSINE !!!