Congresul Cadrelor Didactice solicita modificarea Codului Educatiei

congres-cadre-didactice-1.jpgI-am informat pe cititorii nostri, saptamâna trecuta, ca in intervalul 27 – 30 august 2009, in amfiteatrul Complexului Studentesc „Leu” din Bucuresti s-au desfasurat lucrarile Congresului cadrelor didactice din România si al cadrelor didactice de origine romana de peste hotare, concomitent cu lucrarile celui de-al XXX-lea Congres al Asociatiei Invatatorilor din România. Au participat 900 de delegati – educatoare, învatatori, institutori, profesori, inspectori scolari pentru invatamântul primar, directori de scoli, cercetatori stiintifici, lectori universitari, doctori in pedagogie – din cele 59 de asociatii/sucursale judetene/de sector, ai asociatiilor profesionale ale cadrelor didactice din comunitatile românesti din tarile vecine – Republica Moldova, Transnistria, Bulgaria, Serbia, Ucraina, Ungaria, Macedonia – , reprezentanti ai asociatiilor profesionale ale cadrelor didactice din România, ai Consiliului National al Elevilor, ai Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti, ai Asociatiei Comunelor din România, ai Institutelor de Stiinte ale Educatiei din Bucuresti si Chisinau, ai EDUGATE si ai Microsoft România. Au fost prezenti, de asemenea, presedintele Traian Basescu, ministrul Eudcatiei – Ecaterina Andronescu, secretari de stat, directori si sefi de departamente de la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii si de la Departamentul pentru Relatia cu Românii de Pretutindeni, senatori si deputati, reprezentanti ai mass-media.

„Vom sustine doar varianta care va iclude si propunerile noastre”

Dupa trei zile de dezbateri, participantii la congres au constatat ca forma actuala a Codului Educatiei si forma actuala a Legii Invatamântului nu satisfac in intregime dezideratele congresului. Cunoscând faptul ca aceste proiecte legislative sunt inca in lucru, cei prezenti au semnat o rezolutie, pe care au inmânat-o Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii, Guvernului României si presei. Totodata, ei au dat un mandat imperativ Consiliului Director al AGIRo sa sprijine acea viitoare varianta a Codului Educatiei sau acea viitoare varianta a Legii Invatamântului care va cuprinde solicitarile congresului.

Propuneri pentru eliminarea discriminarilor

Dupa cum ne-au informat delegatii bacauani prezenti la Congres, pentru o dreapta incadrare, eliminarea discriminarilor dintre membrii aceleiasi categorii socio – profesionale si realizarea unei salarizari egale la studii egale, au fost propuse urmatoarele amendamente: 1.Conditii de studii pentru ocuparea functiilor didactice: a) invatatori si educatori sa fie incadrati absolventii cu studii medii (liceul pedagogic ori o scoala medie echivalenta); b) profesori cu studii superioare de scurta durata sa fie incadrati absolventii de colegiu universitar pedagogic, studii de stiinte ale educatiei, ciclul I (Bologna); liceu pedagogic ori o scoala echivalenta, urmata de absolvirea cu diploma a unei institutii de invatamânt superior de scurta durata; c) profesori cu studii superioare de lunga durată să fie încadraţi absolvenţii de: studii de ştiinţe ale educaţiei, ciclul II (Bologna, masterat); liceu pedagogic ori o scoala echivalenta, urmata de studii de stiinte ale educatiei, ciclul I; liceu pedagogic ori colegiul pedagogic, ori o scoala echivalenta, urmata de absolvirea unei institutii de invatamânt superior de lunga durata. 2.Asociatiile profesionale ale cadrelor didactice sa aiba rol consultativ in luarea deciziilor, atât la nivel ministerial, cât si la nivelul inspectoratelor scolare si al unitatilor de invatamânt, conform articolului 9 din Constitutia României – „patronatele, sindicatele si asociatiile profesionale”. 3. În învatamântul scolar si prescolar sa se stabileasca incadrarea pe post, in conformitate cu schema orara a clasei, dar nu mai mult de 18 ore de predare-invatare- evaluare pe saptamâna, adica nu mai mult decât profesorii.

Stimuli pentru eficentizarea invatamântului primar si prescolar

Efectele procesului de învatamânt sunt date, in masura covârsitoare, de calitatile profesionale ale personalului didactic, de gradul de angajare al acestora in indeplinirea responsabilitatilor privind educarea elevilor. Pentru cresterea calitatii procesului educativ, cadrele didactice care lucreaza in invatamântul primar si prescolar s-au angajat in formarea profesionala prin absolvirea de studii superioare. Încadrarea si salarizarea personalului didactic sunt inca discriminatorii pentru invatatori si educatoare, a caror activitate nu este cu nimic mai prejos din punct de vedere stiintific si metodic decât a celorlalte cadre didactice din invatamântul preuniversitar. Invatatorii si educatorii români sunt cei care, datorita implicarii lor in comunitate, au devenit cel mai dinamic segment al corpului profesoral, reusind sa creeze o resursa valoroasa in sistemul de invatamânt prin pregatirea lor la nivel academic, in diverse domenii de licenta, pe care sistemul risca sa o piarda, daca nu stie sa o aprecieze in mod corect. (St.O.)

Adauga un comentariu

*