In pas cu progresele stiintei si tehnicii, Primaria din Onesti a modernizat recent sistemul de semaforizare din oras, prin achizitionarea de aparatura noua si performanta, sau prin reabilitarea si adaptarea vechilor echipamente. Primul lucru cerut de soferii din oras a fost sincronizarea semafoarelor, in asa fel incât sa se obtina unda verde continua, pentru ca ei sa nu mai opreasca la fiecare intersectie, asa cum se intâmpla inainte. O alta modificare a fost semnalul de verde intermitent pentru virajul la dreapta, in intersectiile mai putin aglomerate. Modificarile au fost bine apreciate de conducatorii auto, care se mai plâng doar de faptul ca sunt prea multe semafoare in oras. Insa pietonii au o alta problema cu aceste semafoare, chestiune care a fost observata de mai multe ori in ultimul timp. Pericolul cel mai mare pentru pietoni este atunci când se defecteaza semafoarele, situatie pentru care nu s-au gasit suficiente solutii de siguranta. Daca se defecteaza si semafoarele pentru soferi, si cele pentru pietoni, in acelasi timp, atunci nu e nici o problema. Dar s-au intâmplat cazuri in care s-au defectat doar semafoarele pentru pietoni, iar cele pentru conducatorii auto au ramas in functiune. Ba mai mult, pietonul nu vede, in general, ce indica semaforul pentru vehicule si se angajeaza in traversarea strazii, crezând ca toate semafoarele sunt oprite. Insa soferul are verde si, daca nici el nu poate observa faptul ca semaforul pietonilor e defect, atunci se poate ajunge la o tragedie rutiera. Câtiva onesteni au fost exact in aceasta situatie si, pe lânga pericolul de a fi accidentati, s-au ales si cu niste injuraturi din partea conducatorilor auto, care i-au acuzat de inconstienta, crezând ca au traversat pe rosu, din moment ce semaforul pentru soferi era pe culoarea verde. Pentru asemenea situatii, Primaria ar trebui sa mai aloce niste fonduri, daca tot a investit in aceste semafoare, si sa doteze semafoarele cu sisteme de securitate, in asa fel incât sa se opreasca automat si semafoarele pentru autovehicule, atunci când cele pentru pietoni se defecteaza. In caz contrar, pietonul risca sa fie ucis chiar din cauza semaforului, adica exact echipamentul care ar trebui sa-l protejeze.
Gheorghe LEU