Un sculptor care a incercuit spatiul

Centrul International de Cultura si Arte „George Apostu” Bacau a organizat joi, 10 septembrie 2009, de la ora 17.00, primul eveniment cultural al toamnei 2009: vernisajul expozitiei de sculptura – desen „Absente incercuite” a reputatului artist plastic bistritean Maxim Dumitras, absolvent al Universitatii de Arta si Design Cluj – Napoca, membru al Uniunii Artistilor Plastici din România si membru al Asociatiei Internationale a Artistilor, Paris (A.I.A.P.), Franta. Criticul de arta Octavian Barbosa, care-l considera pe Maxim Dumitras „un diplomat al candorii”, scrie despre el ca „soliditatea morala a spiritului l-a predeterminat spre fondul interior al innoirilor, imun la gregaritatea circumstantelor exterioare, mai mult sau mai putin accidentale”. Este prima expozitie personala la Bacau a maestrului Maxim Dumitras si a 4-a expozitie de grup. Amfitrionul manifestarii, Geo Popa – director al Centrului International de Cultura si Arte „George Apostu”, a si facut precizarea ca Max Dumitras este prezent cu doua lucrari de exceptie in parcul Centrului bacauan, una din ’95, celalalta din ’98, si ca artistul plastic bistritean, un mare altruist, cu prieteni artisti si peste hotare, a reusit sa aduca multi sculptori straini la cele opt editii consecutive ale Simpozionului International de Sculptura, desfasurat anual la Bacau in perioada 1991 – 1998. Imediat dupa vernisajul expozitiei la Galeria de Arta a Centrului, a urmat – la salonul de receptie de la primul etaj al sediului central – lansarea albumului de arta „Maxim Dumitras, de la natura la sens”, prezentat de reputatii critici de arta Pavel Susara si Cosmin Nasui. In opinia lui Pavel Susara, „Dumitras evadeaza din istoria occidentala a sculpturii, din istoria ei clasico-renascentista, si fuge in protoistorie, in substrat, in Vechiul Testament, in nonfigurativ si in combustia interioara, nondiscursiva a creatiei, in atemporal si in iluzia vesniciei, asemenea lui Paciurea si, mai ales, lui Brâncusi … Intre vârsta arhaica si cea contemporana nu exista clivaj, exista o coerenta perfecta, o coagulare a spatiilor, un discurs al formelor … El nu numai ca diversifica formele, dar uneste spatiul cu timpul, lucrarile lui sunt forme de existenta diferite…” Tânarul critic de arta Cosmin Nasui a subliniat ca „opera lui Max este intr-o continua miscare, creste calitativ si cantitativ de la un an la altul, ceea ce nu numai ca ne-a creat dificultati la alcatuirea acestui album, dar ne si determina sa ne gândim de pe acum la continutul urmatoarelor albume”. Intrebarea profesorului Ioan Micu (De ce artistul si-a denumit expozitia „Absente incercuite”?) i-a prilejuit criticului Pavel Susara un incitant si captivant discurs-sinteza asupra originilor sculpturii românesti, cu trimiteri la Brâncusi, Paciurea si Apostu, la catolicism si ortodoxism, la regândirea formei in sculptura moderna, la proiectarea in spatiu, ba chiar la o paralela Brâncusi – Maxim Dumitras: „Brâncusi face din sculptura o forma einsteiniana, la Max materia se neaga pe sine, el a ajuns acum in zona aerului, a focului, la conturarea vidului, cercurile lui Max sunt levitatie pura, sunt zbor infinit … Sculptura lui are doua componente, una pe orizontala, un inventar de materie si de forme, de tehnici de lucru, si una pe vericala, de la pamânt si apa spre aer, ca finalmente sa ajunga, asa cum spuneam, la levitatie pura”. La rândul sau, Maxim Dumitras a explicat simplu titlul expozitiei sale: „Am incercuit spatiul, am realizat un hai ku plastic”. Sculptorul a vorbit apoi, foarte pe scurt, si despre muzeul realizat de el la Sângeorz Bai, cu lucrarile donate de prietenii sai artisti, „muzeu pe care chiar anul acesta il voi schimba, pentru ca vreau un muzeu in miscare, intr-o dinamica permanenta, nu un muzeu incremenit”. Au mai fost prezenti la acest eveniment Gavrila Tarmure si Vasile Dâncu, reprezentanti ai Editurilor Charmides si Eikon, care au facut posibila aparitia lucrarii in conditii grafice de exceptie, si cunoscutul sculptor banatean Stefan Calarasanu, ucenicul lui George Apostu, care a donat o superba sculptura Centrului International de Cultura si Arte „George Apostu”. Programul zilei de joi, 10 septembrie, a fost incheiat de concertul cvartetului de chitara clasica ALHAMBRA, din Iasi, in componenta Daniel Constantin Dragomirescu, Cezar Ionut Lefter, Marius Timpau si Ilie Aurelian Zugrav, care au incântat asistenta cu un program bine ales, incluzând lucrari de Stepan Rak, Antonio Vivaldi, Georg Philipp Telemann, Luigi Boccherini, Chet Atkins, John W. Duarte, Paul Desmond si Johann Pachelbel. O manifestare de aleasa tinuta intelectuala, in nota specifica Centrului International de Cultura si Arte „George Apostu” din Bacau. (St.O.)

Adauga un comentariu

*