„Avalansa” accidentelor, de neoprit

accident-2.jpgRomânia cunoaste, in ultimii ani, o crestere a numarului accidentelor de circulatie grave. De la inceputul acestui an, numarul accidentelor grave a crescut in judetul Bacau ajungând la 268. S-au inregistrat decesul a 55 de persoane, ranirea grava a 246. Cauzele principale au fost traversarea neregulamentara si neacordarea de prioritate.

In vederea cresterii gradului de siguranta in trafic si a reducerii numarului de accidente de circulatie este necesar ca, mai intâi, sa se identifice cauzele, comportamentele si atitudinile care favorizeaza incalcarea regulilor de circulatie de catre conducatorii auto si implicit, producerea accidentelor. In urma unui studiu realizat de Inspectoratul Judetean de Politie Bacau, s-a stabilt ca majoritatea respondentilor apreciaza ca infrastructura reprezinta o problema foarte serioasa la nivelul judetului. Alte aspecte considerate ca problematice de peste trei sferturi dintre subiecti sunt respectarea regulilor de circulatie si aglomeratia din trafic. Mai mult de jumatate dintre conducatorii auto au indicat faptul ca au fost victimele unor agresiuni verbale si manevre auto riscante din partea celorlalti participanti la trafic. Ceea ce trebuie subliniat este ca acestia considera problematica accidentelor rutiere ca fiind mai ingrijoratoare decât criminalitatea, precaritatea serviciilor medicale sau distrugerea mediului inconjurator. Conducatorii auto sunt constienti ca majoritatea factorilor de risc propusi pentru evaluare au un potential de risc ridicat, atât cei care tin de comportamentul soferului, precum viteza excesiva, consumul de alcool, conducerea in stare de oboseala, lipsa de verificare a eventualelor defectiuni tehnice ale autohehiculului, nerespectarea regulilor de circulatie, cât si conditiile exterioare, cum ar fi prezenta carutelor pe drumurile nationale, starea precara a drumurilor, conditiile meteo nefavorabile, semnalizarea necorespunzatoare a drumurilor. Ceea ce este si mai interesant e ca majoritatea reclama nerespectarea regulilor de circulatie de catre alti conducatori auto.

Noi nu gresim niciodata, altii!

Marea majoritate a conducatorilor auto, 96, 3 la suta, se percepe ca având un comportament prudent si destul de prudent. Chestionati insa asupra incalcarii unor reglementari rutiere, un procent semnificativ dintre acestia au declarat ca incalca frecvent regulile de circulatie. Acest lucru demonstreaza ca, pentru participantii la trafic, respectarea regulilor de circulatie nu echivaleaza intotdeauna cu conducerea prudenta, soferii fiind mai dispusi sa conduca incalcând in anumite conditii regulile, daca apreciaza ca fac acest lucru cu prudenta. Ei admit ca, a fi un sofer bun, nu inseamna ca poti circula cu viteza mare, dar totodata sunt dispusi frecvent sa depaseasca limitele legale de viteza cu 10 – 20 km/h pentru ca anumite conditii de trafic permit sau necesita acest lucru, pentru ca si ceilalti soferi fac asta sau pentru ca se grabesc. Cu alte cuvinte, conducerea preventiva este realizata daca incalcarea regulilor referitoare la viteza nu este exagerata. O cincime din respondenti afirma ca depasesc frecvent limita legala de viteza pe drumurile nationale sau intre localitati. O treime spun ca depasesc uneori limita legala de viteza.

Alcoolul, cel mai important factor de risc

Consumul de alcool a fost cotat de cei mai multi dintre subiecti ca fiind cel mai important factor de risc in traficul rutier. Totusi, unii au declarat ca exista cantitati de alcool pe care le pot ingera fara ca acestea sa le afecteze performanta la volan sau ca au condus sub influenta alcoolului. O treime dintre conducatorii auto au declarat ca pot consuma una sau doua sticle de bere, 25, 5 la suta – unul sau doua pahare cu vin, iar 17, 7 la suta – 50 ml spirtoase, fara ca aceasta sa le afecteze capacitatea de a conduce in siguranta! Interesant, cea mai mare parte dintre soferii chestionati au declarat ca nu cunosc prevederile legale referitoare la consumul de alcool, spunând ca nu cunosc limita legala a concentratiei de alcool in sânge, fie indicând diverse valori ale acesteia. Doar 16, 7 la suta dintre ei au indicat valoarea.

Soferi si…soferi

In functie de anumite caracteristici, conducatorii auto chestionati se grupeaza in categorii definite de atitudini si comportamente in trafic diferite. Tinerii sub 25 de ani demonstreaza o abordare mai putin prudenta a conducerii autovehiculului, subapreciaza periculozitatea anumitor factori de risc. O concluzie importanta a acestui sondaj este ca unii soferi au o perceptie eronata asupra riscului comportamentelor neregulamentare in trafic, supraestimând rolul experientei, subestimând efectelele alcoolului, necunoscând sau având convingeri eronate referitoare la dinamica autovehiculului la viteze mari, sau suprapreciind capacitatea de anticipare a modificarii rapide a circumstantellor din trafic. In concluzie, se poate spune ca incapacitatea de a corela conditiile dificile de trafic cu potentialul de risc al unor manevre, atitudini sau comportamente in aceste conditii, reprezinta unul dintre principalii factori de risc pentru conducatorii auto, dificil insa de constientizat de catre acestia.
Dan MINDIRIGIU

Adauga un comentariu

*