Anul acolar 2009-2010 se anunță extrem de bogat pentru Colegiul Economic „Ion Ghica” din Bacău, în privința experiențelor pedagogice ai culturale facilitate de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației ai Formării Profesionale. În acest context, în perioada 4 – 8 noiembrie Ionela Andrei, profesor de limba română în cadrul acestui colegiu, a participat la cursul Methodology for Pupil & Performing Arts Centred Teaching-The mPPACT desfăaurat în Atena-Grecia. Organizatori au fost membrii asociaţiei HELLENIC THEATRE/DRAMA & EDUCATION NETWORK (TENet-Greece), ce vizează promovarea cercetării ai a practicii în domeniul teatrului ai a dramei, precum ai a implicării artelor în educația formală ai non-formală. De asemenea, se militează pentru ca teatrul ai artele să deţină unui rol central în educație, să contribuie la explorarea posibilităților de a interpreta teatrul nu doar ca o formă de artă, ci ai ca un instrument de învățare ai, mai ales, ca un mijloc de intervenție socială. Numitorul comun al participanților din Grecia, România, Lituania ai Marea Britanie a fost dorința de a crea o nouă atitudine în practica predării. „Într-o lume în continuă schimbare – spune profesoara Ionela Andrei – este normal să reconsideri, pentru a supraviețui socio-profesional, ideea de a „învăța” tehnicile prin care, ca profesor, îi poți ajuta pe elevii tăi să se adapteze transformării ai să regândească ideea de normalitate”. Unul din obiectivele declarate ale cursului a fost să-i facă pe profesori conatienți de ei ai de lume astfel încât să-ai poată configura propriile programe de acțiune culturală ai educațională în vederea transformării societății.
Metodele promovate se bucură deja de popularitate în țări precum Lituania sau Grecia. Astfel, în Lituania curriculumul național include, de la grădiniță până la liceu, ore obligatorii de teatru ai dramă, materii considerate a fi discipline-liant sau facilitatori ai învățării. În Grecia, o acoală inițial experimentală, care promovează studiul artelor ai prin arte, este în prezent considerată de elită iar elevii petrec chiar ai 9 ore pe zi pentru a studia. În România, în situația în care recentele încercări de schimbare ale sistemului au condus tocmai la eliminarea artelor din curriculumul obligatoriu pentru liceu, se poate vorbi de necesitatea de a constitui în viitor o nouă atitudine pedagogică, o nouă mentalitate educațională. „O cale de investigat – consideră profesoara Ionela Andrei – pentru viitorul sistem educațional al României ar fi cel de a combina teoriile pedagogice ai ale învățării cu caracterul educativ, funcțional ai estetic al teatrului, al muzicii, al artelor, ai, mai ales, cu potențialul acestora”. (O.F)