Profesor bacauan instruit in Belgia

Profesorul  Mihaela Ciuchi, formator şi metodist la Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, a participat la cursul Comenius „Tools for teachers: New Media & Web 2.0 Applications”, desfăşurat în Belgia şi organizat de LET’S LEARN IT, la Universitatea din Gent.

15 profesori din Franţa, Grecia, Portugalia, România şi Spania,  s-au acomodat cu acest concept, interacţionând în permananeţă şi folosind totodată instrumente noi în domeniul educaţional, cum ar fi: blogging and micro-blogging, WordPress& Twitter, paper.li, facebook, Prezi, iGoogle, Google Reader, Google Earth, Google Maps, Wallwisher, ZoHo, Google Wave, Wikis: pedagogy&practice – good practice examples, Working with Dokuwiki şi Wiki Administration.  Metodele de învăţare axate pe learning by doing au fost prezentări în plen, lucru individual, lucru pe echipe si proiectul. În opinia directorului C.C.D. Bacău, prof. Gabriel Stan, acest proiect este unul novator pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar, iar instituţia pe care o reprezintă îşi va manifesta tot sprijinul pentru implementarea lui, la nivel judeţean, dar şi pentru obţinerea rezultatelor preconizate. Cei care sunt familiarizaţi cu tehnologia informaţiei şi comunicării ştiu cu siguranţă ce înseamnă conceptul web 2.0. Acesta este o nouă versiune de web, care permite utilizatorilor libertatea de a alege modul de interacţiune, pagini dinamice de web, design interactiv. Aşadar aceştia devin creatori şi nu consumatori simpli de web. Web 2.0 permite publicarea online, share-uirea informaţiei, colecatarea şi sintetizarea acesteia după propriile nevoi şi nu în ultimul rând colaborare! Totuşi ce înseamnă „learning 2.0” şi ce utilitate are în procesul educaţional?  Learning 2.0 reprezintă o combinaţie de elemente noi în domeniul IT, care sunt realizate de către  profesor pentru a fi utilizate în domeniul educaţional, respectiv în procesul de predare-învăţare. Aceste elemente sunt: noile media (video, animaţie, imagini, film, audio), web 2.0, social media şi blended learning. Dar cum ajută acestea? Cum pot profesorii să formeze mai uşor competenţe elevilor? Cum devin elevii mai motivaţi şi mai cooperanţi în propiul lor proces de formare?  Răspunsurile pot veni, dacă ne imaginăm o oră clasică la şcoală. Profesorul intră în clasă, discută cu elevii (care sunt atenţi, desigur), scrie la tablă, mai întreabă ceva, dă tema şi pleacă în cancelarie. Scenariul pare cunoscut, nu-i aşa?  Şi acum să ne imaginăm cum este când folosin „learning 2.0”. Ţinând cont de competenţele specifice unităţii de învăţare, profesorul pune în discuţie elevilor tema avută în vedere, printr-o prezentare de tip wallwisher, care permite prin brainstorming, fiecărui elev conectat la un calculator, să răspundă/să îşi exprime opinia, dar în acelaşi timp să cunoască opiniile celorlaţi colegi, existând permanent posibilitatea de a comunica între ei, dar şi cu profesorul (orele clasice nu permit fiecărui elev să spună ce gândeşte, ce simte, ce opine are, din cauza duratei orei şi a numărului mare de elevi, a timidităţii acestora, etc.).  Să continuăm scenariul orei noastre….Urmează apoi prezentarea aspectelor esenţiale de către profesor, folosind Voicethread, sau Prezi, instrumente care, prin dinamismul lor, prin imagini, video şi posbilitatea de a comenta în timp real, adică pe loc, oferă un plus de atractivitate şi concentrare din parte elevilor. Pentru că elevii nu vor învăţa niciodată, fără să se implice efectiv, urmează etapa de cercetare pentru fiecare, pentru grupa din care face parte, colaborarea şi interactivitatea prin folosirea instrumentelor Google Reader, Social Bookmarking, Twitter.  Să nu uităm că pentru majoritatea elevilor noştri, calculatorul reprezintă cel mai important mod de petrecere a timpului.  De ce să nu folosim această realitate pentru un scop educaţional, îmbinând plăcutul cu utilul? Tema de final, care de multe ori este un adevărat calvar pentru elevi, poate deveni deosebit de atractivă, dacă folosim aceste instrumente colaborative şi facilităţile lor, odată cu crearea propiului blog şi a prezentărilor multimedia. Aceştia pot  să lucreze acasă, sau la şcoală şi să creeze propriul newsletter cu paper.li.  La final, prezentarea muncii fiecărei grupe de elevi, comentariile şi opiniile, pot fi prezentate de asemenea online, dar şi direct.          „Am fost intrebata:„Credeţi că un astfel de scenariu este posibil din punct de vedere metodic şi pedagogic?” Eu cred că da, şi mai cred că depinde de fiecare dintre noi profesorii,  dacă vrem cu adevărat să oferim elevilor noştri intrumentele cu care ei vor lucra cu siguranţă peste câţiva ani, atunci când vor finaliza studiile. De asemenea sunt convinsă că „learnign 2.0”, va deveni în curând un concept deosebit de folosit în pedagogie şi în metodica predării din ţara noastră”, ne-a declarat Mihaela Ciuchi, profesor – metodist la Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău.

 

Adauga un comentariu

*