După aproape trei luni de vacanţă, şcolarii revin la cursuri, luni, 12 septembrie! Semestrul întâi al anului şcolar 2011-2012 începe în 12 septembrie şi se finalizează în 23 decembrie. După şase săptămâni de curs, elevii din clasele I-IV vor avea o scurtă vacanţă de o săptămână, din 24 octombrie până luni 31 octombrie. Dacă începutul de an începe mai devreme cu trei zile, vacanţa de iarnă se prelungeşte cu o săptămână, până în 15 ianuarie, pentru ca elevii să poată sta mai mult acasă după sărbători. În noua configuraţie, semestrul întâi va avea trei luni, din 12 septembrie până în 23 decembrie, iar al doilea cinci luni, din 16 ianuarie până în 22 iunie, cu o vacanţă din 7 până în 22 aprilie. În schimb, vacanţa de vară va fi mai scurtă, pentru că va începe în 23 iunie 2012 şi se va încheia în 9 septembrie. Ceea ce înseamnă că anul şcolar viitor va începe cu alte trei zile mai devreme decât acest an. Alte noutati: intonarea primelor patru strofe din imnul national la festivitatile de deschidere a noului an scolar si faptul ca, incepand din acest an scolar, elevii şi profesorii vor fi pontaţi la intrarea şi ieşirea din şcoală, iar absenţele vor fi anunţate lunar la Ministerul Educaţiei. Ministrul Daniel Funeriu a anunţat, duminică, si noile măsuri pentru îmbunătăţirea procesului educaţional şi reducerea „analfabetismului funcţional”, respectiv dictare la liceu, alfabetizare în înţelegerea textului la gimnaziu şi lectură la ciclul primar. „Pentru reducerea analfabetismului funcţional trebuie îmbunătăţirea competenţelor de lectură. Prin aceste măsuri impunem o intervenţie imediată şi unitară la nivelul întregului sistem, având beneficiari toţi elevii”, a spus ministrul Daniel Funeriu. Concret, la clasele I-IV se introduce oră de lectură distinctă în orar, cu activităţi specifice elevilor de clasa întâi şi a II-a. Pentru clasele V-VIII, la orele de limba română sunt alocate minim două secvenţe în structura lecţiei pentru alfabetizare în înţelegerea textului. În toate ariile curriculare se introduc din acest an secvenţe care vor duce la alfabetizare în înţelegerea textului specific. De asemenea, a fost introdusă obligativitatea „momentului ortografic”, inclusiv la clasele de liceu, a mai spus Funeriu. Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Oana Badea, a precizat că „moment ortografic” în liceu înseamnă că elevii vor da dictări pentru consolidarea scrierii ortografice. În plus, alfabetizarea în înţelegerea unui text se referă la explicarea unor noţiuni pe care elevii nu le înţeleg. Ministrul Educaţiei a mai spus că o altă măsură specifică anului şcolar viitor vizează transformarea evaluării într-un instrument standardizat, cu scopul de orientare şi optimizare a învăţării. Astfel, la începutul anului şcolar, după două săptămâni de recapitulare, la disciplinele indicate în foaia de parcurs, elevii vor susţine o evaluare iniţială, a cărei structură unitară va fi asigurată de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, a precizat ministrul Educaţiei. El a adăugat că obiectivele acestei evaluări sunt optimizarea predării şi învăţării în funcţie de nivelul constatat şi reprezintă, de asemenea, un prim pas spre personalizarea învăţării. Rezultatele acestor evaluări nu sunt publice şi nu duc la ierarhizarea elevilor sau a claselor, ele fiind oarecum ierarhizate. Elevii vor fi evaluaţi la toate disciplinele după două săptămâni de recapituale, iar rezultatele testelor vor fi transmise de către diriginţi fiecărui părinte şi trecute în „foaia de parcurs”, potrivit unei note transmise de Ministerul Educaţiei unităţilor de învăţământ. La sfârşitul anului, elevii vor susţine un nou test similar celui din septembrie, iar rezultele vor fi trecute în aceeaşi fişă de parcurs şi vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot în foaia de parcurs vor fi înregistrate absenţele.
Acestea ar fi principalale noutati. Dar nu-i o noutate faptul ca noul an scolar incepe tot sub semnul saraciei, al umilirii cadrelor didactice si al ignorarii valorii deosebite pe care o are pentru orice societate moderna sistemul educational.