Peste 40% din liderii de business din România sunt încrezători în creşterea afacerilor lor în acest an, un procent semnificativ mai mare faţă de 25% anul trecut.
În ceea ce priveşte cifra de afaceri, 67% dintre respondenţi se aşteaptă să înregistreze o creştere moderată, de 1%-10% în 2014, în timp ce 19% se aşteaptă la o creştere de 10%-20%, arată concluziile studiului „O nouă viziune a creşterii” publicat astăzi de EY România.
Estimările privind creşterea profitului sunt, de asemenea, pozitive: 51% dintre respondenţi estimează că vor avea o creştere de 1%-10%, în timp ce 19% estimează o creştere de două cifre a profitului, de până la 20%. Doar 14% dintre respondenţi sunt foarte optimişti, mizând pe un avans de 20%-30% sau peste al profitului.
Studiul EY are la bază răspunsurile a 117 executivi de top şi analizează percepţia acestora în privinţa perspectivelor mediului de afaceri din România în 2014. Majoritatea respondenţilor (52%) provin din companii cu cifre de afaceri mai mari de 50 de milioane EUR. Chestionarul a fost aplicat în perioada 23 ianuarie – 6 februarie a acestui an.
„Concentrarea asupra competitivităţii şi accesului la finanţare sunt priorităţile anilor 2014 şi 2015. De exemplu, în zona competitivităţii, efectele creşterii preţului energiei, în special la gaze, pot pune în discuţie eficienţa energetică a companiilor şi nivelul investiţiilor necesare în eficienţa energetică. Pe de altă parte accesul la finanţare, abilitatea de a diversifica sursele de finanţare şi optimizarea costului finanţării au devenit într-o mai mare măsură avantaje competitive – ca urmare, orice strategie de business va trebui să le aibă în vedere”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
Focus-ul pe creşterea productivităţii continuă
22% dintre respondenţi spun că vor reduce costurile, în timp ce 32% vor creşte productivitatea pentru a face faţă provocărilor în mediul local de business în 2014. Comparativ, în 2013, 30% din oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că au recurs la reduceri de costuri iar 28% au spus că s-au concentrat pe creşterea productivităţii.
Deşi costurile mici sunt considerate în continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piaţă, conform răspunsurilor a 26% dintre cei chestionaţi, această opţiune înregistrează o scădere a ponderii cu 5% faţă de 2013.
Un nou factor câştigă teren. Atenţia comunităţii locale de afaceri se concentrează pe cercetare şi dezvoltare (C&D) în 2014. Astfel, de la cei doar 2% dintre respondenţi care vedeau în C&D un factor competitiv important în 2013, în 2014, peste 7% dintre liderii de business din România se aşteaptă ca bătălia competitivă să fie dată pe acest front.
În cazul în care piaţa va continua să aibă o evoluţie slabă în următoarele 12 luni sau va intra în declin, numai 56% dintre cei chestionaţi au declarat că intenţionează să rămână pe piaţă până când aceasta se va stabiliza, în scădere de la 76% câţi au menţionat această intenţie în 2013. Pe de altă parte, 56% spun că vor să răspundă provocărilor prin abordări inovative (faţă de 46% în 2013), iar 10% vor să-şi consolideze poziţia prin fuziuni şi achiziţii (faţă de 15% în 2013).
Satisfacţia clienţilor defineşte succesul pe piaţa locală
Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piaţa locală în 2014, cei mai importanţi trei indicatori rămân: rezultatele financiare – 96% (93% în 2013), satisfacţia clienţilor – 78% (77% în 2013) şi cota de piaţă – 63% (64% în 2013). Alături de aceştia, 39% dintre liderii de business menţionează notorietatea mărcii (brand awareness), faţă de 38% în anul trecut.
În privinţa cererii clienţilor, se observă că, în prezent, 60% (faţă de 66% în 2013) consideră că nu se vor înregistra modificări majore în următoarele 12 luni, iar 37% (faţă de 32% în 2013) consideră că cererea va rămâne la fel.
Forţa de muncă calificată face diferenţa
În ceea ce priveşte relaţia dintre succesul companiei şi abilităţile angajaţilor, 31% dintre oamenii de afaceri care au participat la studiul EY din 2014 consideră că succesul companiei lor pe piaţă depinde în foarte mare măsură de competenţele angajaţilor, în comparaţie cu doar 16% care credeau acest lucru în 2013. De asemenea, 82% dintre cei chestionaţi consideră că nivelul de educaţie al forţei de muncă este foarte important pentru reuşita companiei.
În privinţa echipei, 14% dintre respondenţi au declarat că intenţionează să creascănumărul angajaţilor cu 10% până la peste 30% în 2014, procent în creştere faţă de 5% în 2013. 37% estimează că vor menţine acelaşi număr de angajaţi, în comparaţie cu 56% care erau de aceeaşi părere în 2013. Spre deosebire de anul trecut, când 55% dintre respondenţi spuneau că o să crească salariile cu 5% până la 10%, în 2014, numai 19% dintre aceştia sunt de această opinie. Pe de altă parte, dacă 42% se aşteaptau la o stagnare a nivelului salarial pentru 2013, numai 19% afirmă acest lucru în 2014.
Finanţarea va continua să aibă ca sursă principală creditele bancare
În 2014, principala strategie de finanţare a investiţiilor rămâne creditul bancar. Astfel, 49% dintre respondenţi afirmă că vor apela la această sursă de finanţare, procent în creştere de la 45% în 2013. În paralel, emisiunea de acţiuni înregistrează o scădere, de la 20% în 2013, la 12% în 2014.
O opţiune nouă privind metodele de finanţare apare discret în răspunsurile liderilor de business din România, şi anume accesarea fondurilor europene, menţionată de doar 2% dintre cei chestionaţi.
Comparativ, în 2013, creditele bancare au fost principala sursa de finanţare pentru 54% dintre cei chestionaţi, procent în creştere faţă de 47% în 2012. Doar 10% dintre liderii de business au apelat la emisiunea de acţiuni pentru finanţarea investiţiilor în 2013, în scădere faţă de 18% în 2012.
Obiceiurile de consum – factor determinant în privinţa strategiei de inovaţie
Raportul evidenţiază, de asemenea, că majoritatea celor chestionaţi acordă o mare atenţie inovaţiei. Aceasta este considerată o sursă de creştere în viitor şi una din principalele pârghii de generare de noi oportunităţi de business. Liderii de business stabilesc o corelaţie între obiceiurile de consum şi inovaţie, 56% dintre cei chestionaţi considerând că o schimbare a cererii consumatorilor o să ducă la un impact major asupra strategiei de inovaţie, iar 48% consideră că impactul major va fi în zona de operaţiuni.
În privinţa preţurilor, doar 10% dintre liderii de business spun că vor continuabătălia preţurilor mici pentru a-şi creşte vânzările în 2014, în scădere de la 18% în anul trecut. În schimb, 80% au răspuns că vor introduce pe piaţă produse/servicii noi pentru clienţii existenţi, procent în creştere faţă de 75% în 2013. În paralel, 32% afirmă că intenţionează să intre pe segmente de piaţă noi cu produsele/serviciile pe care le au, în timp ce 22% spun că şi-au regândit produsele pentru a ataca pieţe geografice noi.