Un raport de cercetare dat publicităţii de Fundaţia World Vision România arată că mai puţin de un sfert din părinţii intervievaţi au avut înscrişi copiii în anul şcolar trecut în programele publice „Şcoală după şcoală“ – „After school“. Printre motivele pentru care copiii nu frecventează programele de tip „after school“ se numără în special lipsa acestui serviciu în comunitatea unde învaţă sau costurile considerate prea mari. Doar 11,6% din părinţii intervievaţi au declarat că în anul şcolar 2012-2013 au avut copii înscrişi în programe publice „Şcoală după şcoală“ şi 5,6% în programe private, relevă o cercetare făcută publică de Fundaţia World Vision România. Raportul de cercetare prezintă punctul de vedere al părinţilor cu privire la calitatea şi accesibilitatea programului „Şcoală după şcoală“ din 11 judeţe, respectiv Alba, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Hunedoara, Ialomiţa, Maramureş, Vaslui şi Vâlcea. În acelaşi timp, trei sferturi din părinţii intervievaţi (72,8%) şi-ar dori să îşi înscrie copilul într-un program de tip „after school“ contra unei contribuţii, fie şi minime, cei mai dispuşi să plătească serviciul fiind cei din mediul urban (52,2%). În prezent, cercetarea mai arată că locurile disponibile în prezent ar acoperi mai puţin de jumătate din nevoi, respectiv 28,2% în servicii publice şi 13,3% în servicii private. „Cercetarea a descoperit că există un număr semnificativ de părinţi care accesează programul, dar că nevoia e în continuare foarte mare. Acest raport demonstrează încă o dată că avem nevoie de o abordare integrată a copilului, să aducem serviciile în jurul copilului şi nu să-l plimbăm de la un serviciu la altul. «Şcoală după şcoală» e un program care reuşeşte să pună laolaltă un serviciu educaţional, unul social şi chiar o îmbunătăţire a stării de nutriţie a copilului prin masa caldă pe care o oferă“, este de părere Daniela Buzducea, directorul de advocacy al World Vision România.Printre motivele pentru care copiii nu merg la programul „Şcoală după şcoală“ se numără lipsa serviciului din comunitatea unde învaţă copilul (37% din părinţi subliniază acest motiv) şi costurile considerate prea mari de către 11,7% dintre părinţi. De asemenea, 15,2% din părinţi afirmă că bunicii supraveghează nepoţii.orld Vision România subliniază faptul că 81,1% din serviciile actuale „Şcoala după şcoală“ funcţionează în regim de serviciu plătit, iar „costurile în unele cazuri pentru un serviciu privat sunt prohibitive şi generează surse de inegalitate între copii“. Aproximativ 73% din părinţi ar fi dispuşi să aloce o sumă de bani pentru program, iar dintre aceştia, aproape 38% ar da sub 100 de lei lunar pe copil, iar circa 26% ar achita între 100 şi 200 de lei lunar pe copil. Părinţii din mediul rural, într-o proporţie mai mare faţă de cei din urban, declară că nu pot aloca nici un ban pentru program sau sumele alocate sunt de sub 100 lei/lună/copil.Reprezentanţii World Vision România susţin importanţa acestui tip de program care ar contribui în mod real la reducerea abandonului şcolar şi a absenteismului, subliniind că una dintre soluţii ar reprezenta-o reanalizarea programului şi susţinerea acestuia din partea autorităţilor. „Programul «Şcoala după şcoală» poate să răspundă unor probleme majore de pe agenda publică a ultimilor ani, respectiv absenteismul şcolar, părăsirea timpurie a şcolii, procentele tot mai mici de promovabilitate la examenele naţionale. Este o oportunitate de a aduce serviciile educaţionale şi sociale în jurul copilului, pentru a răspunde nevoilor individuale şi pentru a asigura accesul egal la educaţie şi integrare socială“, a mai declarat, într-un comunicat, Dani-ela Buzducea, director de advocacy World Vision România.