Incepand cu anul scolar 2006 – 2007, Istoria Romanilor va disparea ca obiect de studiu. Lectiile de istorie vor fi incluse in Istoria Universala iar aspectele legate de Istoria Romanilor vor fi structurate in cinci teme fundamentale.
Acest proiect, initiat de Ministerul Educatiei, a strarnit deja discutii contradictorii printre profesorii de specialitate. in timp ce unii contesta noua hotarare, altii considera binevenita aceasta schimbare. Cea mai mare temere a profesorilor este legata de siguranta locurilor de munca, dat fiind faptul ca numarul de ore de istorie va fi cu mult redus. Cat despre elevi, ei nu sunt nici pro nici contra Istoriei „de orice natura o fi ea, cu cat orele sunt mai putine, cu atat mai bine!”, dupa cum afirma chiar ei. Parintii nu au nimic de comentat cu privire la aceasta modificare, atat timp cat odraslele lor vor acumula notiunile elementare.
„Era o schimbare esentiala!”
Aceasta este parerea unor dascali bacauani, dar si a inspectorului general scolar, Radu Ababei. „Era o schimbare esentiala! Eu cred ca societatea ar trebui sa accepte ca nu mai putem merge pe programa veche ci trebuie sa ne aliniem standardelor europene, a afirmat Radu Ababei. Mai grav este ca la momentul actual sunt cadre didactice care se incapataneaza sa predea doar ceea ce stiu, chiar daca lectia respectiva nu mai are o asa mare importanta. Am constatat ca le este foarte greu sa se acomodeze la noul sistem de predare”.
Pro si contra noului proiect
Parerile cu privire la noua initiativa a Ministerului au fost impartite, si chiar s-au iscat discutii contradictorii intre dascalii bacauani. „Cred ca acest proiect este ideal pentru invatamantul preuniversitar, sustine Didi Alistar, inspector de specialitate. in plus, aceste modificari nu ii vor afecta pe elevi pentru ca 60 la suta din Istoria Universala vor fi teme din Istoria Romanilor, iar 40 la suta va fi Istorie Universala. Cert este ca o parte din materie va fi compactata si vor fi prezentate doar aspectele principale”. Sunt insa si profesori care cred ca noile modificari vor afecta sistemul educational, iar acesata disciplina isi va pierde din valoare. „Istoria Romanilor erau practic radacinile noastre, afirma revoltata Mariana Cucu, profesoara de istorie. Elevii din ultimul ciclu nu vor putea face distinctia intre Istoria Romanilor si Istoria Universala, chiar daca vor fi tratate cinci teme. Acest proiect nu va fi benefic pentru elevi, dar nici pentru profesori. Multi dintre noi ne vom pierde locurile de munca pentru ca numarul de ore va fi cu mult redus”.
Elevii au sarit in sus de bucurie
Elevii care au aflat ca Istoria romanilor nu va mai fi predata la liceu au sarit in sus de bucurie. „Aceasta materie era ca un ghimpe pentru noi, afirma Alexandra Marcu, eleva in clasa a XI a. Cred ca am avut noroc ca Ministerul a adoptat aceasta masura, cu atat mai mult cu cat va fi redus si numarul orelor la aceasta disciplina. si colegii mei sunt de aceeasi parere”. Au fost si tineri care sunt de parere ca Istoria romanilor era un obiect important si ca nu ar fi trebuit scos din programa scolara.
Manualele alternative vor disparea
Dupa ce in urma cu cativa ani s-a facut zarva mare cu anualele alternative, mai nou, acestea vor fi desfiintate. Locul lor va fi luat de manualele speciale de Istorie Universala si de Istorie, materii care vor fi studiate la clasele a XI a, respectiv a XII a. „Este adevarat ca materia va fi cu mult redusa, motiv pentru care si manuakele vor avea o alta structura, a com pletat Didi Alistar. in plus, pina acum se faceau la orele de istorie moderna se invatau noiiuni despre cele doua razboaie mondiale. De acum noua structura va cuprinde teme politice, economice, culturale si sociale. La fiecare tema, profesorul va detalia aspecte de Istoria romanilor, dar in context european”.
Alina RATA