O ipoteza tulburatoare: Statuetele «Cucuteni» simbolizau ciclul menstrual

cucuteniUn canadian originar din Moinesti lanseaza o ipoteza tulburatoare in legatura cu statuetele de ceramica ale culturii Cucuteni descoperite in site-urile arheologice. Conform acestei ipoteze, acestea ar putea reprezenta o ‘schemata’ corespunzatoare perioadelor fertile si, respectiv, ciclului menstrual.

In toate locatiile unde au fost facute excavatii, fie acestea la Poduri, la Dealul lui Ghindaru ( judetul Bacau ), la Isaiia si Hoisesti (judetul Iasi ), in alte arealuri, proportia reprezentarilor masculine fata de cea a reprezentarilor feminine era de una la cincizeci. Era clar pentru toata lumea ca civilizatia respectiva a fost una a matriarhatului, femeia fiind, asa cum a tinut sa sublinieze doctorul Romeo Dumitrescu, venerata ca zeita, adulata ca mama, temuta ca razboinic si iubita ca gospodina.

Au fost aceste reprezentari doar jucarii pentru copii ? 50 la unu este totusi o proportie care ne da de gindit. De ce atit de multe statuete feminine, descoperite atit inauntrul cit si in afara adaposturilor ? De ce un numar asa de insemnat de mici scaune ? De ce marea majoritate a statuetelor gasite erau sparte si de ce seamana toate unele cu celelalte ? Extrem de sexiste, daca putem spune asa, cu triunghiul pubian clar schitat, bazin si fese proeminente, toate artefactele feminine par executate conform unui sablon care se repeta exasperant.

Intrebari

Profesorul Monah, la Poduri si profesorul Ursulescu impreuna cu arhitectul Vicu, la Isaiia, au descoperit doua cutii ceramice aproape identice continand exact 21 de statuete si treisprezece mici scaune cu diferite semne pe ele. Asta in doua situri arheologice aflate la 200 de kilometri distanta unul de celalalt.

Descoperiri similare au fost facute si in Ucraina, la Sabatinovka si Ofcearovo, dar cele mai importante ramin cele din tara noastra. Alte intrebari s-au facut auzite: de ce 21 de statuete si 13 scaune ? De ce reprezentarile, foarte asemanatoare in rest, nu sint identice ca dimensiuni ? De ce unele au sani in timp ce altele nu ? Ce semnificatie pot avea cele 21 de minuscule conuri si 42 de mici sfere, gasite deasemenea in cutii ? Semnele de pe toate acestea sint foarte diversificate, inseamna aceasta un lexic primitiv ? O semiotica tulbure ?

O teorie

Romeo Dumitrescu, intrigat de toate aceste aspecte, a cautat o explicatie stiintifica si, crede el, a descoperit-o: si-a adus aminte de cursurile de ginecologie si fiziologie din facultate, de faptul ca ciclul menstrual la unele femei din Africa tribala era de 21 de zile, genetic mostenit, ca perioada fertila a acestora era intre a 13-a si a 15-a zi, ca hormonii implicati (estrogen, progesteron, lutheina) in aceste procese fiziologice pateaza pielea, la fel cum se poate observa pe unele figurine.

Din motive speculative si didactice, doctorul Romeo Dumitrescu a grupat statuetele astfel: 4 figurine cu picioarele deschise, 9 statuete cu scaunele, 7 cu sini si 3 cu incizii pe abdomen, doua dintre acestea apartinind grupului celor cu sani. El a asezat mai intii figurinele cu picioarele deschise, simbolizind, in opinia sa, femeile aflate in perioada menstruala, apoi cele noua statuete, cele fara sani, pe scaunele apoi pe cele sapte, cu sini si ultima, o statueta, cea mai mica dintre acestea.

Statueta cu numarul XIII are o incizie pe abdomen si scaunul pe care sta are la spate semnul triunghiului pubian. Dintre cele sapte statuete cu sini, primele doua, cele cu numerele XIV si XV, au deasemenea incizii abdominale. Ultima figurina este foarte mica, asemanatoare unui embrion uman. Primele patru, cele cu picioarele deschise, stau pe mici boluri care au inscriptionata o spirala, semn al interdictiei, corespunzator ciclului menstrual.

Concluzii

Conform acestei ipotetice asezari a figurinelor, concluziile pe care le putem presupune ar fi, potrivit doctorului Dumitrescu, urmatoarele:

* civilizatia culturii Cucuteni diviniza fertilitatea si procreerea;
* ansamblul statuetelor ar putea reprezenta o schemata corespunzatoare perioadelor fertile si, respectiv, ciclului menstrual;

* probabil fiecare tinar cuplu primea o cutie cu astfel de figurine, un kit al fertilitatii, odata ce era formal constituit;

* dupa ce femeia ajungea la menopauza sau murea, figurinele erau sparte, conform unui ritual, ceea ce ar explica multimea de cioburi;

* fata de ciclul feminin actual, de 28 de zile, cel din acea perioada, de doar 21 de zile, demonstreza o fertilitate cu 30% mai mare, ceea ce ar putea explica explozia demografica a acelor timpuri.

Viorel Costea

Adauga un comentariu

*