Cuvantul de ordine este „tehnologie”. Dezvoltarea mijloacelor de telecomunicatii, aparitia Internet-ului, a videocamerelor a aparatelor de fotografiat digitale si, nu in ultimul rand, a telefoanelor mobile cu camera video a transformat conceptul de mass-media.
Pare ca oricine poate publica un articol si oricine se poate transforma in jurnalist. Iar startul a fost dat de Matt Drudge. Sau cel putin, el a demonstrat ca se poate. La scara mare. Se povesteste ca Matt Drudge (http://drudgereport.com) era un soi de om de servici la Newsweek. A auzit o discutiei intre reporteri despre un subiect pe care nu se incumeta nimeni sa-l publice: o tanara stagiara la Casa Alba se laudase cu aventurile sale sexuale. Partener – nimeni altul decat presedintele Clinton. Drudge a scris povestea asa cum a auzit-o pe un site web care a cunoscut rapid o mare popularitate. Presa „adevarata” a trebuit sa tina cont de acest lucru si sa documenteze povestea. Site-ul lui Drudge – Drudge Report – are acum cateva milioane de vizitatori zilnic deoarece continua sa publice articole.
De atunci s-au schimbat multe. Au aparut blog-urile. Oricine isi poate face unul, nu trebuie sa stie deloc programare HTML sau PHP. Sunt firme care le ofera gratuit doritorilor. Editarea se face simplu, adaugarea de fotografii sau filme in format digital la fel.
Multe bloguri sunt doar simple jurnale ale proprietarilor. Altele se doresc a fi o alternativa la presa „mainstream”. Altermedia (ro.altermedia.info) incearca sa prezinte ceea ce creatorii ei numesc „cealalta fata a realitatii”. Temele mass-media „oficiale” sunt disecate si dezbatute pentru a descoperi resorturile intime ale actiunii mai-marilor lumii.
Novopress (http://ro.novopress.info/) este o agentie de stiri neoficiala care prezinta faptele din perspectiva „de dreapta”; AnalizaMedia (www.analizamedia.info) este un site care doreste sa comenteze si sa analizeze presa, Sictir.org este un blog care ia lucrurile la misto ca si Vaidevoi.ro sau cum a fost Din Basmele Romanilor (dbrom.ro), la un alt nivel.
Audienta blogurilor este in crestere. Pentru ca locul este pregatit de site-urile „oficiale” ale ziarelor tiparite pe hartie.
Conform unui studiu realizat de Atomo Demographic si BBN Advertising la finele anului trecut si citat de Hotnews.ro, articolele politice (55%) si anchetele (58%), sunt preferate de cititorii publicatiilor online; lucru care nu se confirma si cand e vorba de variantele tiparite ale ziarelor.
„Peste 87% prefera sa citeasca presa online, abia 12 % isi doresc ziare de la taraba! De altfel, in ultimii ani, presa in general, si includem aici si presa locala, a inteles ca cel mai important lucru pentru o publicatie este suportul online” , declara directorul retelei de presa regionala Hotnews.ro, Ambrus Bela.
Succesul publicatiilor online a creat panica in randul „mogulilor” din presa „traditionala” care incearca acum sa descurajeze ziarele sa-si mai publice articolele si pe Internet.
Totusi, chiar daca oricine poate publica, nu oricine poate deveni ziarist. Max Drudge nu este un ziarist in sensul clasic. Chiar el a formulat o teorie a „noii prese” in care nu trebuie sa mai verifici o afirmatie ci s-o scrii si s-o impartasesti lumii cat mai repede. Lucru nu tocmai „ortodox” pentru ca exista posibilitatea sa dai cu oistea in gard.
Razvan BIBIRE