Abia anul acesta, dupa aproape 15 ani de la aparitia legislatiei in domeniu, municipalitatea onesteana a inceput demersurile pentru infiintarea serviciului public de transport local de calatori, precum si pentru concesionarea acestui serviciu.
Intr-o prima etapa, s-a intocmit Regulamentul de organizare si functionare a acestui serviciu si Regulamentul privind concesionarea acestuia. In etapa urmatoare, Primaria Onesti va primi ofertele de la operatorii de transport interesati de concesionare si va intocmi studiul de oportunitate si caietul de sarcini, care vor fi dezbatute si aprobate de Consiliul local. In ultima etapa, se va organiza licitatia publica pentru concesionare.
Deruta printre transportatori
Multi dintre actualii operatori de transport din Onesti, care detin microbuze si efectueaza curse in regim de maxi-taxi, isi vor pierde obiectul de activitate daca nu se vor asocia intre ei. Din cele doua regulamente intocmite de Primaria Onesti reiese ca municipalitatea prefera sa concesioneze intreaga retea de trasee unui singur operator autorizat sau unei singure asociatii de operatori autorizati.
Retelele de trasee (principale si secundare), grupele de trasee si traseele, ba chiar si cursele de pe un traseu, vor fi stabilite de Consiliul local. Insa la licitatie se scoate mai intai intreaga retea de trasee, intregul serviciu de transport. Numai daca nu exista un operator de anvergura, care sa poata prelua intreaga retea, numai atunci se trece la impartirea pe grupe de trasee si la concesionarea lor separata.
Mai departe, daca nu exista nici un operator care sa fie capabil de a prelua o grupa de trasee, atunci se trece la impartirea acelei grupe in trasee separate, care se vor concesiona separat. Chiar si un traseu poate fi impartit in curse sau in grupe de curse, daca nimeni nu-l poate acoperi integral.
In aceste conditii, sansele unui operator marunt de a mai prinde ceva la concesionare sunt foarte mici. Ori la Onesti, cei mai multi operatori au cate un singur microbuz, cu care abia pot sa acopere cate o cursa, de obicei de la Gara la Hotel. Practic, ei vor fi fortati sa se asocieze, lucru care ii nemultumeste pe multi. Regulamentele Primariei includ chiar si detalii despre ce trebuie sa contina contractele de asociere.
Critici din start
Desi regulamentele au fost aprobate de Consiliul local, ele vor suferi mai multe modificari, datorita numarului mare de amendamente aduse de consilierii locali. Prevederile cele mai contestate au fost cele referitoare la acordarea de subventii de la bugetul local, inclusiv “pentru acoperirea diferentei dintre costurile inregistrate de operatorul de transport si sumele efectiv incasate ca urmare a vanzarii biletelor si a abonamentelorâ€.
Multi consilieri onesteni au avertizat ca se poate ajunge in situatia existenta in municipiul Bacau, unde asemenea subventii au produs scandaluri, care au ajuns pana la PNA.
La Onesti nu se cunosc sumele efectiv incasate de transportatori, din moment ce nu se vand bilete, decat foarte rar. S-a propus ca toate biletele sa fie tiparite sub jurisdictia Consiliului local. Regulamentul de concesionare a fost si el atacat, atat in privinta procedurii, cat si in legatura cu criteriile de preselectie a ofertelor. Alte modificari vor fi operate la capitolul privind contraventiile si sanctiunile.
Gheorghe LEU