Incepand cu 2007, taxele pentru autovehicule se vor majora cu 20 la suta peste nivelul accizei actuale. Autovehiculul tinde sa devina cel mai taxat viciu din Romania. Senatul a aprobat initial o taxa de prima inmatriculare de 252 de euro pentru un autoturism de pana la sase luni, cu o capacitate cilindrica de maximum 1,6 litri si care indeplineste normele Euro 3, insa deputatii au majorat nivelul de aproape 2,5 ori.
In categoria acestor autoturisme intra nu numai marcile din import, dar si Dacia si Daewoo. Conform noului Cod Fiscal aprobat de de Camera Deputatilor, cei care intentioneaza sa achizitioneze o masina autohtona, Logan sau Daewoo, ar fi trebuit sa plateasca in plus taxe la bugetul de stat de 612 euro.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a propus o taxa pentru un autoturism de 1,6 litri, de pana la sase luni si cu Euro 3, de 720 de euro! Impozitul pentru motorete, scutere, motociclete si autoturisme cu o capacitate cilindrica de pana la 1.600 centimetri cubi inclusiv se va ridica la cel mult 56 lei (560.000 lei vechi), dublu fata de impozitul maxim de 28 lei achitat in prezent.
UE impune Euro 4!
Presedintele APIA, Brent Valmar, spune ca „aceste taxe nu se vor aplica pentru Dacia sau pentru Daewoo, chiar daca cei doi producatori autohtoni indeplinesc doar normele Euro 3. Este o consecinta a aderarii la Uniunea Europeana ca atat Dacia, cat si Daewoo, sa aiba motoare Euro 4 dupa 1 ianuarie 2007.
Nivelul de taxe aprobat de deputati este sub nivelul de taxe din Ungaria”. Valmar a adaugat ca nivelul noilor taxe nu va avea nici o influenta asupra vanzarilor de masini noi.
Taxa speciala pentru inmatriculare
Taxa speciala pentru prima inmatriculare a unui autovehicul in Romania se aplica atat pentru masinile de provenienta autohtona, cat si pentru cele din import, si este platita de agentii economici producatori sau importatori si de catre persoanele fizice care cumpara autoturisme.
Sub incidenta taxei speciale intra autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale, cu masa totala autorizata de pana la 3,5 tone. Ea variaza in functie de normele Euro pe care le indeplineste autoturismul si de cilindree.
Pentru masinile rulate se va tine cont si de varsta autoturismului.
Va supravietui piata second hand?
In 2003, in Romania s-au importat aproape 19.000 masini second-hand, peste 96 la suta dintre acestea avand o vechime de maxim trei ani.
Pe o piata estimata la aproximativ 200 milioane de euro anual, ne-am obisnuit ca cea mai mare parte a tranzactiilor sa se desfasoare in targuri.
In acest moment exista doua norme care ii descurajeaza pe romani de a achizitiona masini second hand. Pentru a aduce un automobil de ocazie din strainatate, acesta nu trebuie sa fie mai vechi de opt ani si sa respecte standardele Euro 3.
Nici una dintre aceste norme nu se vor mai aplica insa din 2007 pentru autoturismele second hand care vin din Uniunea Europeana.
„La intrarea in Uniunea Europeana, un autovehicul care are dreptul sa circule in una dintre cele 25 de tari membre poate fi inmatriculat si in Romania”, spune Nicolas Ianculescu, director executiv al Renault Nissan Romania.
Presiunea asupra pietei de masini noi va fi foarte mare. Poate aceasta ar fi explicatia masurilor drastice din noul Cod Fiscal. Se pune intrebarea daca romanii vor copia modelul polonez si se vor arunca sa achizitioneze masini uzate din import pana la intrarea in vigoare a noului Cod fiscal la 1 ianuarie 2007.
Statisca importurilor de masini second-hand arata ca 70 la suta sau chiar mai mult sunt autoturisme vechi de doar doi sau trei ani. In prezent, masinile din import mai vechi de opt ani sau cele care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3 nu pot fi inmatriculate in Romania.
Comisia Europeana tine cu romanii!
Comisia Europeana interzice insa limitarea importurilor de masini second-hand, luand pozitie impotriva tarilor membre UE care fac dificil importul de masini second-hand, Luxemburg, Cehia, Polonia, Austria si Ungaria.
Acestea ar fi fost acuzate ca incalca principiile de libera circulatie a bunurilor in interiorul UE. Fiecare dintre aceste state a instituit diferite proceduri prin intermediul carora incearca sa limiteze intrarea de automobile rulate, inmatriculate in alte state.
Gunter Verheugen, vicepresedintele Comisiei Europene, responsabil cu politica industriala si întreprinderi, a declarat ca „vehiculele second-hand identice nu pot fi discriminate numai pentru faptul ca nu au fost cumparate initial din statele membre respective.
Comisia trebuie sa actioneze in asa fel incat consumatorii sa se bucure de toate beneficiile pietei unice a UE”.
D. MINDIRIGIU