Pe fundalul rugilor înălÅ£ate către Allah de un cleric musulman orb, gigantul american Coca-Cola, unul dintre mult huliÅ£ii vectori ai globalizării ”made in America”, ÅŸi-a deschis o reprezentanţă ÅŸi o fabrică de îmbuteliere a băuturilor sale răcoritoare tocmai în Afganistan, una dintre cele mai sărace ţări din lume, unde salariul mediu anual este de doar 200 de dolari, informează Reuters consultată marÅ£i de Rompres.
Coca-Cola şi brandul său distinctiv roşu cu alb au sosit la Kabul unde au inaugurat duminică o fabrică de îmbuteliere în valoare de 25 de milioane de dolari în complexul industrial Bagrami, în prezenţa preşedintelui afgan Hamid Karzai. Această iniţiativă a companiei americane vine după cinci ani de la răsturnarea regimului taliban, perioadă în care toţi investitorii străini importanţi care au încercat să facă afaceri în Afganistan au fost nevoiţi să se retragă din cauza instabilităţii politice, a violenţelor şi a gradului mare de sărăcie din această ţară.
Guvernul pro-occidental afgan şi preşedintele Hamid Karzai încearcă cu disparea să pună fundamentele unei economii afgane independente de economia subterană condusă de lorzii drogurilor, economie care aduce anual un profit estimat la peste 3 miliarde de dolari.
Fabrica de îmbuteliere Coca-Cola din Kabul va produce numai băuturi răcoritoare şi a fost francizată unuia dintre cei mai bogaţi oameni din Afganistan, Habib Gulzar. Pentru moment nu vor fi îmbuteliate decât băuturile Coca-Cola, Fanta şi Sprite, în curând urmând să fie deschisă şi o linie de îmbuteliere de apă minerală şi plată.
În perioada regimului taliban în Afganistan putea fi cumpărată doar o variantă piratată a popularei băuturi răcoritoare.
”Afganistanul este o Å£ară care oferă pentru compania noastră o mulÅ£ime de oportunităţi de dezvoltare”, a declarat managerul general al Coca-Cola pentru Pakistan ÅŸi Afganistan, Rizwan Khan.
Festivitatea de deschidere a fabricii CocaCola de la Kabul a început cu câteva rugi înălţate către Allah de către Qari Barakatullah Salim, cel mai faimos recitator afgan din Coran, care deşi este orb, a memorat întreaga carte sfântă islamică.
Preşedintele Hamid Karzai a susţinut un discurs succint şi a ridicat în faţa celor prezenţi un pahar cu Fanta.
DeÅŸi Afganistanul este una dintre cele mai sărace ţări din lume, preÅŸedintele Coca-Cola Southern Eurasia, Selcuk Erden, a susÅ£inut că această Å£ară cu o populaÅ£ie de 25 de milioane de locuitori reprezenta ”veriga lipsă” în strategia globală de afaceri a companiei.
Totuşi nu este clar cine va cumpăra produsele Coca-Cla într-o ţară unde nu există economie, iar sentimentele faţă de modul de viaţă occidental sunt în cel mai bun caz doar reci.
În Afganistan, în afară de angajaţii bine plătiţi ai ONU şi de militari din forţa internaţională de
menţinere a păcii, nu prea mai există oameni care să aibă bani de cheltuit pe băuturi răcoritoare. În Afganistan venitul mediu pe an este de doar 200 de dolari, iar o sticlă mică de Coca-Cola sau de Fanta va costa 20 de cenţi.
”Până în prezent nu s-a făcut nimic pentru a pune bazele unei economii în Afganistan. Nu există nici un fel de investiÅ£ii”, a comentat recent pentru Reuters un fost oficial afgan, Hamidullah Tarzi. ”Trăim cu toÅ£i într-un fel de economie artificială unde nu există nici un fel de producÅ£ie ÅŸi nici un fel de investiÅ£ii”, a mai adăugat el.
Afganistanul rămâne neatractiv pentru firmele şi corporaţiile internaţionale şi chiar şi pentru cele din zona sa geografică pentru că oricine porneşte o afacere aici trebuie să investească foarte mult în asigurarea securităţii într-un mediu în care violenţele au devenit cotidiene.
După unele estimări, pentru a putea deschide o afacere în Afganistan este nevoie să se investească în securitate de zece ori mai mult decât în chiar dezvoltarea respectivei afaceri.
ROMPRES