Românii pot muncii în Suedia, dar trebuie să cunoască limba

Ministerul Muncii, prin Departamentul pentru Muncă în Străinătate, informează că cetăţenii români au dreptul de la sta pe teritoriul Suediei timp de trei luni, perioadă în care există un drept de rezidenţă şi un drept de muncă pe care le obţin automat, fără a îndeplini nicio altă formalitate.

Dacă se doreÅŸte o ÅŸedere mai mare de această perioadă, românii trebuie să se înregistreze la Autoritatea pentru MigraÅ£ie („Migrationsverket”/ Swedish Migration Board). Procedura constă în completarea unui formular pentru obÅ£inerea dreptului de rezidenţă, la care se adaugă copii după paÅŸaport sau alt act de identitate în care este menÅ£ionată cetăţenia, precum ÅŸi documente care să demonstreze că cetăţeanul român este angajat, caz în care trebuie prezentat contractul de
muncă în care să fie menţionată perioada angajării şi tipul contractului, responsabilităţile angajatului şi numărul de ore de lucru.

Dacă acesta deţine propria afacere, trebuie să prezinte documente în care să fie menţionat faptul că are propria companie, precum şi certificatul de înregistrare al firmei. La fel şi în cazul în care este prestator de servicii. În acest caz trebuie prezentat un certificat, contract în care să se menţioneze tipul serviciilor şi durata acestora.

Studenţii trebuie să prezinte documente doveditoare ale studiilor precum şi o asigurare medicală valabilă în Suedia.

În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte una din condiţiile de mai sus, trebuie să dovedească că dispune de suficiente fonduri pentru a se întreţine în Suedia (pensie, depozite etc.).

Români care au un membru de familie ce posedă un drept de rezidenţă în Suedia (dar nu şi cetăţenia) le poate fi acordat automat dreptul de rezidenţă. Prin membru de familie se înţelege soţul, soţia sau partenerul înregistrat,copiii a căror vârstă nu depăşeşte 21 de ani sau au peste acestă vârstă, dacă se află în întreţinerea părinţilor, părinţii ce sunt financiar dependenţi de copiii care locuiesc în Suedia. Părinţii studenţilor nu beneficiază de acest drept.

Formularul completat poate fi trimis prin poştă Autorităţii pentru Migraţie sau poate fi depus personal la unul dintre sediile acestei instituţii. Pentru cei angajaţi şi pentru studenţi există posibilitatea înregistrării prin intermediul internetului. Documentul doveditor al înregistrării în Suedia va fi trimis la adresa declarată din Suedia şi este valabil până la o notificare ulterioară, fără a fi necesară reînnoirea. Nu se plătesc taxe.

Documentul este valid pe timpul rezidenţei în Suedia şi îndeplinirii condiţiile specificate anterior. După cinci ani se poate obţine un drept de rezidenţă permanent. Deciziile de neacordare a dreptului de rezidenţă nu pot fi contestate.

Cetăţenii români, deţinători ai unui drept de rezidenţă şi care doresc să stea în Suedia mai mult de un an, trebuie să solicite un „număr personal” echivalent cu înregistrarea în baza naţională de date şi cu obligaţia de a plăti taxe statului suedez. Un număr personal temporar se poate solicita şi în cazul unei angajări pe o perioadă limitată de timp. Numărul personal se poate obţine numai dacă este îndeplinită condiţia existenţei unui contract de muncă sau a intenţiei de a rămâne pe teritoriul Suediei mimim un an.

Numărul personal se obţine de la Skatteverket ( Swedish Tax Agency) şi este necesar pentru a beneficia de sistemul de asigurări sociale din această ţară.

Cei care vor să îşi găsească un loc de muncă în Suedia poate solicita sprijinul „Arbetsförmedlingen” (Employment Service), instituÅ£ie abilitată cu monitorizarea pieÅ£ei muncii, atât timp cât se află în posesia unui număr personal.

Instituţia publică regulat, atât la sediile sale, cât şi pe site-ul oficial, cererile şi ofertele de muncă existente pe piaţa muncii din Suedia (exclusiv în limba suedeză). Persoanele interesate în obţinerea unui contract de muncă în această ţară trebuie să cunoască faptul că una din cerinţe principale de acces pe piaţa muncii este cunoaşterea limbii suedeze, cel puţin la nivel mediu.

Adauga un comentariu

*