Transportatorii auto pot circula fara autorizatii in UE

Odata cu intrarea in Uniunea Europeana, transportatorii romani nu vor mai trebui sa obtina autorizatii pentru 26 de tari membre ale UE, insa vor fi nevoiti sa obtina in continuare autorizatii de transport a circula in Muntenegru, Croatia, Ucraina, Norvegia, Turcia, Maroc, Kazahstan, Rusia sau Albania.

Peste doua mii de companii de transport totalizand un parc auto de peste 12.000 de masini circula liber in Uniunea Europeana, incepand de luna aceasta, fara a mai avea nevoie de autorizatiile auto eliberate de Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI).

Companiile de transport pot face oricate drumuri cu oricate masini in granitele Uniunii, ceea ce va contribui la dezvoltarea comertului intre Romania si celelalte tari din UE.
Liberalizarea transportului odata cu intrarea in UE rezolva problemele create de cererea operatorilor care era intotdeauna mai mare decat oferta negociata intre ministerele de transport din Romania si tarile respective. Sistemul de alocare electronica a autorizatiilor de transport va functiona in continuare dupa aceleasi principii pentru destinatiile din tarile care nu fac parte din spatiul UE.

In 2006, IGCTI a acordat aproximariv 380.000 de autorizatii pentru transportul international de marfa si a atribuit, in urma licitatiilor electronice, 780 trasee nationale pentru transport persoane. Lansat in 2003, sistemul electronic aloca autorizatii auto, pe baza unor formule matematice, companiilor de transport din Romania. Prin aceasta masura a disparut mafia autorizatiilor din Romania!

Traficate cu sute sau chiar mii de euro in perioada in care repartizarea acestora era sarcina Ministerului Transporturilor, autorizatiile pentru UE ale camionagiilor au ramas hartii fara valoare. In urma cu cativa ani, in perioada in care repartizarea acestora se facea de Ministerul Transporturilor, autorizatiile, al caror numar nu era niciodata suficient, se vindeau pe piata neagra cu sume cuprinse intre cateva sute si cateva mii de euro.

Firmele autohtone de transporturi au scapat de la 1 ianuarie de cosmarul autorizatiilor care le erau necesare pentru a intra in tarile UE. Documentele sunt atribuite prin licitatie electronica de catre Inspectoratul General de Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI) in functie de marimea parcului auto si de nivelul de poluare a autovehiculelor detinute. Asa dupa cum mentionan, acestea vor mai fi necesare doar pentru tarile non-UE, adica pentru Serbia, Muntenegru, Croatia, Ucraina, Norvegia, Turcia, Maroc, Kazahstan, Rusia si Albania. Autorizatiile pentru 2007 au fost ridicate doar de cateva firme, deoarece nu mai sunt necesare. . Au disparut 26 de destinatii, odata cu acceptarea Romaniei in granitele Uniunii.

S-a modificat harta transporturilor

Daca pana acum, rutele alese de firme erau stabilite in functie de usurinta obtinerii autorizatiilor pentru diferite tari, eliminarea acestor documente va reconfigua harta transporturilor din estul Europei. Un alt efect va fi un acces mai usor iin Uniunea Europeana al camioanelor romanesti poluante, deoarece, pana astazi, ele au fost defavorizate la repartizarea autorizatiilor CEMT.
Dan MINDIRIGIU

Adauga un comentariu

*