UE: România are la dispoziţie şase luni pentru a modifica taxa de înmatriculare auto

România are la dispoziţie cel mult şase luni pentru a modifica taxa de primă înmatriculare auto, astfel încât să se conformeze principiilor legislaţiei europene, în caz contrar Comisia Europeană se va adresa Curţii Europene de Justiţie, a declarat, joi, Lazlo Kovacs, comisar pentru taxe şi impozite.

„România trebuie să se conformeze principiilor europene în privinÅ£a taxării dacă vrea să evite să ajungă în faÅ£a CurÅ£ii Europene de JustiÅ£ie”, a spus comisarul europene pentru taxe ÅŸi impozite.

În prezent, în urma discuţiilor purtate de către experţii DG Taxud cu cei ai Ministerului de Finanţe, pe 16 februarie, Comisia Europeană a primit asigurări că România va modifica taxa de primă înmatriculare a autoturismelor, astfel încât să respecte principiile europene. Laszlo Kovacs a afirmat că nu ştie cum va proceda în practică Ministerul Finanţelor, dar a precizat că stadiul actual al consultărilor se îndreaptă către o soluţie convenabilă pentru ambele părţi.

Comisarul a explicat că procedura care se aplică în situaÅ£ii precum cea a taxei de primă înmatriculare cuprinde mai multe etape înainte de adresarea cazului către Curtea Europeană de JustiÅ£ie. „Comisia transmite o scrisoare oficială prin care sesizează neconformitatea legislaÅ£iei cu principiile europene, iar Å£ara respectivă trebuie să dea un răspuns, prin care să se conformeze, într-o lună. ÃŽn caz contrar, Comisia trimite o doua scrisoare ÅŸi dacă, nici în urma acestei scrisori legislaÅ£ia nu se schimbă, atunci se adresează CurÅ£ii Europene de JustiÅ£ie”, a spus Kovacs.

Taxa de înmatriculare auto din România nu este conformă cu principiile europene ale nediscriminării. Astfel, potrivit lui Kovacs variabilele pe care le ia în calcul modelul de calcul al taxei: vechimea şi provenienţa maşinii sunt discriminatorii. Taxa se aplică în funcţie de vechime, catalizatorul euro şi capacitatea cilindrică. Kovacs a contestat modul în care taxa face din vechimea maşinii un factor dominant, exemplificând cu diferenţa de taxă dintre maşinile mai vechi cu euro 3 şi cele noi cu euro 2. Totodată, taxa depăşeşte, în astfel de cazuri, valoarea reziduală a maşinii.

În plus, comisarul a afirmat că taxa se aplică doar maşinilor la mâna a doua din import, dar nu şi celor la mâna a doua vândute de cetăţenii români, pentru că se plăteşte numai la prima înmatriculare în România.

Laszlo Kovacs a amintit de discuţia purtată cu ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, la Bruxelles, dar a argumentat că, deşi înţelege poziţia oficialului român care invocă invadarea pieţei auto româneşti cu maşini vechi, legislaţia UE trebuie respectată.

Comisarul a adăugat că sunt mai multe ţări în situaÅ£ia României, inclusiv Ungaria, împotriva căreia CE va începe procedura de „infrigement”. Urmare a acestei proceduri, Ungaria va fi obligată să schimbe legislaÅ£ia ÅŸi să plătească despăgubiri.

Ministerul Finanţelor a anunţat că va trimite, în prima săptămână din martie, Comisiei Europene, o propunere referitoare la taxa de prima înmatriculare auto, cerinţele oficialilor europeni fiind: aplicarea regresivă în funcţie de vechimea maşinii şi înmatricularea şi a maşinilor vândute de către români.

Ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, a declarat că decizia politică a Executivului este de a menţine taxa de prima înmatriculare auto. În privinţa unei eventuale declanşări a procedurii de infringement din partea CE, Vlădescu consideră că îşi asumă acest risc, atât timp cât guvernul de la Bucureşti îşi atinge scopul, respectiv protejarea mediului.

Comisia Europeană consideră că taxa de primă înmatriculare, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudenţei Curţii Europene şi Tratatului de aderare a României la UE. CE contestă modul de calcul al taxei şi încălcarea principiului nediscriminării între cetăţenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru maşinile vechi depăşeşte valoarea reziduală a maşinilor, iar maşinile second hand vândute de cetăţenii români nu sunt taxate la vânzare aşa cum se întâmplă cu cele vândute de alţi cetăţeni UE.

Taxa de primă înmatriculare, în vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculează în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. Nivelul taxei porneşte de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrică de 600 cmc, dotate cu euro 4 şi ajunge până la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de şase ani, fără euro şi cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc.

Adauga un comentariu

*