Redăm integral mesajul Prea Fericitului Părinte Patriarh Teoctist transmis credincioşilor creştin-ortodocşi cu ocazia Sărbătorii Învierii Domnului.
Iubiţi Părinţi, slujitori ai sfintelor altare,
Iubiţi fii şi fiice duhovniceşti,
Hristos a înviat!
Pe drept cuvânt ziua aceasta a învierii Domnului, atât de dorită de creÅŸtinătate, este numită de preaînÅ£elepÅ£ii alcătuitori de cântări bisericeÅŸti: „aleasă ÅŸi sfântă zi, împărăteasă ÅŸi doamnă, al praznicelor praznic ÅŸi sărbătoare a sărbătorilorâ€. Ea întrece în strălucire dumnezeiască orice altă sărbătoare, prin frumuseÅ£ea prăznuirii ÅŸi prin bogăţia adevărurilor mântuitoare pe care ni le revarsă în suflete. Cerul ÅŸi pământul împreună se bucură astăzi, îngerii ÅŸi oamenii se veselesc pentru că, sfărâmând porÅ£ile iadului, din mormânt a înviat Hristos, ÅŸi duÅŸmanul cel mai mare al omului, moartea, a fost biruit. ÃŽnviind Iisus, „pârgă celor adormiÅ£i†(1 Cor. 15, 20) am primit încredinÅ£area că ÅŸi noi, împreună cu El, vom birui moartea ÅŸi vom deveni părtaÅŸi ai vieÅ£ii celei veÅŸnice ÅŸi ai împărăţiei lui Dumnezeu. Praznicul de astăzi al ÃŽnvierii Domnului ne revelează esenÅ£a însăşi a credinÅ£ei noastre: nădejdea de a fi împreună cu Dumnezeu, de a fi părtaÅŸi vieÅ£ii Lui celei veÅŸnice. Aceasta ne-o arată ÃŽnsuÅŸi Mântuitorul Hristos, Care la Cina cea de Taină din foiÅŸorul mare, aÅŸternut de ucenici, după ce i-a privit cu duioÅŸie, le-a zis: „Cu dor am dorit să mănânc aceste PaÅŸti cu voi mai înainte ca Eu să pătimesc†(Lc. 22, 15).
Ce înseamnă, oare, acest dor al lui Hristos? Oamenii sunt cuprinÅŸi de dor atunci când simt absenÅ£a persoanei dragi, când trăiesc golul lăsat în suflet de absenÅ£a acesteia, aducând-o însă prin iubire în memorie, făcând-o prezentă într-un anume fel. Dorul exprimă nevoia după celălalt, dorinÅ£a de a petrece timpul împreună cu cel îndrăgit. Dorul este legat, aÅŸadar, de iubirea profundă pentru cineva. Numai în măsura în care iubim ÅŸi simÅ£im lipsa celuilalt, ne este dor de el. Cine nu-l doreÅŸte pe celălalt este lipsit de iubirea izvorâtă din Dumnezeu ÅŸi se înstrăinează. AÅŸadar, înălÅ£imea iubirii ÅŸi, deci, a dorului ne-o descoperă Dumnezeu, Care, lăsând cele nouăzeci ÅŸi nouă de oi în munÅ£i, a coborât după oaia cea pierdută, adică după firea noastră omenească, pe care aflând-o în starea de suferinţă ÅŸi durere, a luat-o pe umerii Săi, a făcut-o a Lui adică, ÅŸi a readus-o la frumuseÅ£ea cea dintâi. Aceasta pentru că „cine iubeÅŸte nu sfătuieÅŸte numai, nu îndreaptă, nu pedepseÅŸte, ci ia asupra sa greÅŸelile celui iubit de el. Iubirea e participare la viaÅ£a celuilalt, ieÅŸire din noi înÅŸine, jertfăâ€. AÅŸadar, acel dor al Domnului Hristos înseamnă dorinÅ£a de a fi ÅŸi a rămâne împreună cu apostolii. Åži nu a spus simplu: „am doritâ€, ci „cu dor am doritâ€, arătând prin aceasta dragostea neţărmurită faţă de ucenici ÅŸi negrăita preÅ£uire a celor cu care se afla la Cina cea de Taină.
Dreptmăritori creştini,
Această dragoste ÅŸi preÅ£uire nu s-au oprit însă numai la apostoli, în noaptea Cinei celei de Taină, ci ne cuprinde ÅŸi pe noi, cei de astăzi, care credem în cuvântul Evangheliei Sale. Acest adevăr îl întăreÅŸte Mântuitorul Hristos în rugăciunea Sa arhierească din grădina Ghetsimani, înălÅ£ată către Tatăl ceresc: „nu numai pentru ei Mă rog, ci ÅŸi pentru cei ce prin cuvântul lor vor crede în Mine, pentru ca toÅ£i să fie una, aÅŸa cum Tu, Părinte, eÅŸti întru Mine ÅŸi Eu întru Tine†(In. 17, 20-21). ÃŽnÅ£elegem limpede că ÅŸi cu noi doreÅŸte Hristos să mănânce PaÅŸtile, adică să prăznuiască. Åži, mai mult, am putea spune: nu numai cu noi, ci ÅŸi cu ceilalÅ£i semeni ai noÅŸtri, întrucât toÅ£i oamenii sunt chemaÅ£i la mântuire ÅŸi la cunoÅŸtinÅ£a adevărului ÅŸi, în măsura în care răspund chemării, sunt poftiÅ£i la nunta Fiului de ÃŽmpărat. Tâlcuind aceste cuvinte ale Domnului, dumnezeiescul Ioan Gură de Aur ne spune că astfel ne-a arătat Hristos dragostea Sa cea negrăită, grăbindu-Se spre patimă pentru a ne aduce cât mai curând izbăvirea din moarte: „atunci avea să se facă mântuirea lumii, că aveau să fie date Sfintele Taine, că prin moartea Sa avea să se pună capăt tuturor pricinilor pline de tristeÅ£e. Atât îi era la inimă lui Hristos răstignirea!â€. Hristos a iubit răstignirea pentru că prin Patima Sa a realizat restaurarea omului, înnoirea lui.
Iată, aşadar, o însuşire a lui Dumnezeu, pe care ziua învierii ne-o pune la suflet: dorinţa Mântuitorului Hristos de a fi cu noi, dorinţa Sa de a ne face părtaşi bogăţiei vieţii Sale. Iar dacă Dumnezeu doreşte să fie cu noi, înseamnă că şi noi suntem chemaţi să-I răspundem cu dorul nostru de a fi împreună cu El. Mântuitorul Hristos vorbeşte de dorul de a fi împreună cu ucenicii Săi la o masă, mai bine spus la Cina cea de Taină. Deseori, atunci când zugrăveşte împărăţia cerurilor, Domnul nostru Iisus Hristos Se foloseşte în parabolele Sale de imaginea mesei, a cinei, a nunţii. Aceasta întrucât masa este cel mai bun prilej de a ne întâlni cu celălalt, de a ne bucura de prezenţa celui drag, de chipul lui, de zâmbetul lui, de glasul lui, de a ne manifesta dragostea faţă de el. Nu mulţimea sau felurimea bucatelor dau bucuria unei astfel de întâlniri, ci prezenţa nemijlocită a persoanei care ne este dragă.
Spuneam că dorul exprimă mai ales lipsa celui drag, fiind simţit când acesta nu este cu noi. Ce am putea spune însă despre întâlnirea cu Hristos? Oare după Înviere şi Înălţare este absent? La această întrebare ne-a răspuns Însuşi Mântuitorul, când a grăit: „iată, Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului†(Mt. 28, 20). Hristos Domnul continuă să fie prezent în Biserica Sa, adică în mijlocul nostru, al celor adunaţi în numele Său, iar întâlnirea cu El o trăim cel mai intens în Taina Sfintei Euharistii. La Cina cea de Taină Mântuitorul a încredinţat apostolilor şi prin ei nouă, celor ce am urmat mărturisirii lor, dumnezeiasca Taină a Euharistiei: împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Său. De atunci până astăzi, la fiecare Sfântă Liturghie care se săvârşeşte de către Biserică, primind Trupul şi Sângele lui Hristos, ne împărtăşim de prezenţa Lui, suntem împreună cu El. Nu ne mai aflăm singuri în călătoria zbuciumată a acestei vieţi, ci Îl avem pe Hristos împreună călător. În Biserică, prin Sfânta Euharistie, învăţăm că ori de câte ori ne adunăm pentru a fi în comuniune cu Hristos prin Trupul şi Sângele Lui ne întâlnim, de fapt, cu El. Astfel, sărbătorile la care participăm nu sunt simple comemorări, amintiri ale unor fapte petrecute cândva în trecut, de care facem numai pomenire, ci întâlnire reală cu Dumnezeu. Aceasta este, de altfel, şi menirea Bisericii: de a ni-L face prezent pe Dumnezeu, aici şi acum, de a ne pune în legătură nemijlocită cu El.
Iubiţii mei,
ÃŽn Sfânta Liturghie ne dăruim lui Dumnezeu pe noi înÅŸine, viaÅ£a noastră ÅŸi întreaga lume, răspunzând astfel dorinÅ£ei de comuniune, de împărtăşire a lui Hristos cu noi. ÃŽmpărtăşirea cu Trupul ÅŸi Sângele Mântuitorului Iisus Hristos este dătătoare de negrăită bucurie, asemenea bucuriei trăite de cei doi ucenici care, călătorind spre Emaus, după ce L-au întâlnit ÅŸi L-au recunoscut „întru frângerea pâiniiâ€, au rostit acele cuvinte înălţătoare de împlinire a dorului după ÃŽnvăţătorul lor: „oare, nu ardea în noi inima noastră când ne vorbea pe cale ÅŸi ne tâlcuia Scripturile?†(Lc. 24, 32).
ÃŽmpărtăşindu-ne, deci, cu Trupul ÅŸi Sângele lui Hristos, devenim fii ai Tatălui Ceresc, martori ai Lui în faÅ£a lumii în care trăim: în familiile noastre, la locul nostru de muncă, ÅŸi oriunde am întâlni vreun semen din orice colÅ£ al pământului, să-l îmbrăţişăm cu dragostea ÅŸi cu dorul lui Hristos. ÃŽn felul acesta dovedim că El este întru noi, ÅŸi atunci „vedem lumea prin ochiul lui Dumnezeuâ€, cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul. Comuniunea noastră cu Dumnezeu înviorează întreaga noastră viaţă: lucrarea ÅŸi îndatoririle noastre faţă de Biserică ÅŸi faţă de societate le vom împlini, nu ca pentru oameni, ci ca pentru Dumnezeu, ÅŸi în toate vom da mărturie că PaÅŸtile nu numai ne-au trecut din moarte la viaÅ£a cea veÅŸnică, ci ÅŸi viaÅ£a pământească poate deveni un izvor de putere ÅŸi sălaÅŸ al Duhului Sfânt pentru înnoirea ÅŸi sfinÅ£irea lumii. Stă în puterea voinÅ£ei noastre, iubiÅ£i fraÅ£i ÅŸi surori în Domnul, ca orice clipă a vieÅ£ii noastre să o oferim jertfă bineplăcută lui Dumnezeu ÅŸi semenilor.
Iubiţi Părinţi slujitori ai sfintelor altare,
Dragi fraţi şi surori în Domnul,
Ţara noastră, România, este acum membră cu drepturi depline în marea familie europeană, deşi strămoşii noştri au trăit întotdeauna cu conştiinţa că aparţin Europei şi s-au străduit să-i dea conţinut de ţară europeană. Avem deci datoria ca şi noi – după pilda înaintaşilor – să-i dăm valoare acestei şanse binecuvântate de Dumnezeu, de a face roditoare darurile proprii poporului român în întâlnirea cu semenii noştri din Europa. Chiar dacă am fi tentaţi să ne aşteptăm înainte de toate la bunăstarea materială, care, de altfel, este firească, să nu ne limităm la foloasele care ne-ar veni de la Uniunea Europeană, la ceea ce am putea câştiga noi, ci să ne preocupe şi gândul de a dărui din spiritualitatea noastră fraţilor noştri europeni. Să dăruim din bogăţia dragostei şi credinţei, a bunei rânduieli şi a disciplinei de familie, a cinstei, a demnităţii şi a omeniei, moştenite de la strămoşii noştri şi exprimate în cultura noastră creştină. Să dăruim bucuria pe care o trăim în zilele de sărbătoare ale Paştilor, bucuria şi strălucirea Sfintei Învieri, prilej de sărbătoare a familiei, dar şi a sufletului, a vieţii de familie. Să ne îmbogăţim sufleteşte reciproc cu fraţii şi surorile întru Domnul, din Europa şi din lume. Vom putea împlini acest schimb de valori având noi mai întâi la inimă ceea ce dorim să dăruim, bine ştiind că nu putem dărui ceea ce nu avem.
Privind acum în jurul nostru, adică acasă la noi, ne întristează dureros ceea ce auzim şi vedem, nu numai suferinţa şi lipsurile celor bolnavi, orfani, dar şi răceala şi indiferenţa faţă de valorile nemuritoare ale credinţei noastre: îndepărtarea de Dumnezeu, de luminile vieţii de familie, de semeni, trataţi cu indiferenţă sau aflaţi în robia păcatelor, căzuţi în consumul drogurilor, şi mai ales acele desfigurări ale tinereţii, alunecând pe calea pierzaniei trupeşti şi sufleteşti, care contribuie la scăderea naşterii de prunci, nemaipomenite în viaţa părinţilor şi înaintaşilor noştri. Pe ei ne cheamă să-i slujim Domnul Hristos cel înviat, pe aceşti „fraţi mai mici†ai Săi (Mt. 25, 40), cum îi numeşte El Însuşi. De aceea, adresăm părintesc îndemn către părinţii slujitori ai sfintelor altare, către bunii credincioşi şi credincioase ca să sporească în iubirea şi slujirea ajutorării tuturor acestora care poartă chipul lui Hristos în fiinţa lor, pentru a deveni fii ai Săi. De aceea, iubiţi fraţi şi surori, apropiaţi-vă cu grijă şi cu dragoste de aceşti purtători ai chipului lui Hristos, indiferent de starea lor, şi ajutaţi-i, ca în felul acesta să împliniţi lucrare de ajutorare, „totdeauna sporind în lucrul Domnului, ştiind că osteneala voastră nu va fi zadarnică†(1 Cor. 10, 58).
Nu pot trece cu vederea rolul ÅŸi pilda părinÅ£ilor de familie de a veghea cu grijă la creÅŸterea copilaÅŸilor spre a-i înscrie la ÅŸcoală, spre a-i îngriji în familie ca în societate să se comporte după tradiÅ£ia noastră creÅŸtină ÅŸi românească. Dar către ei îndrept ÅŸi îndemnul Sf. Ap. Pavel, care scrie: „PărinÅ£ilor, nu-i întărâtaÅ£i pe copiii voÅŸtri spre mânie; dimpotrivă, creÅŸteÅ£i-i întru învăţătura ÅŸi certarea Domnului†(Efes. 6, 4). ÃŽn acelaÅŸi duh ÅŸi cu acelaÅŸi dor, exprimat de Domnul nostru Hristos la Cina cea de Taină, mă adresez fraÅ£ilor slujitori ÅŸi creÅŸtini ai celorlalte Biserici din Å£ara noastră, ca să folosim aceste sfinte zile pentru a ne apropia împreună de Hristos cel înviat spre a continua legătura frăţească de dialog ÅŸi dragoste, răspunzând chemării Sfintelor PaÅŸti, care ni se adresează: „Ziua învierii! Åži să ne luminăm cu prăznuirea ÅŸi unul pe altul să ne îmbrăţişăm…â€
Datori suntem să ne adâncim neîncetat în taina comuniunii noastre creÅŸtine, în taina împreună vieÅ£uirii cu Mântuitorul Hristos, Cel Care ne doreÅŸte ÅŸi Se află între noi pururea, bine ÅŸtiind că de fiecare dată apropierea de El ne îmbogăţeÅŸte viaÅ£a cu noi ÅŸi noi sensuri. Să dorim cu mult dor împărtăşirea de Trupul ÅŸi Sângele lui Hristos Cel înviat, împărtăşire care, începând de aici, din lumea aceasta vremelnică, se va desăvârÅŸi când vom păşi pragul veÅŸniciei ÅŸi ÃŽl vom vedea pe Mântuitorul nostru faţă către faţă, aÅŸa după cum ne rugăm la fiecare Sfântă Liturghie, dar mai ales în aceste zile de PaÅŸti: „O, PaÅŸtile cele mari ÅŸi preasfinÅ£ite, Hristoase! O, ÃŽnÅ£elepciunea ÅŸi Cuvântul lui Dumnezeu ÅŸi Puterea! Dă-ne nouă să ne împărtăşim cu Tine, mai adevărat, în ziua cea neînserată a ÃŽmpărăţiei Tale!â€
Urmând Mântuitorului Hristos, Care Se adresează ucenicilor Săi prin cuvintele: „cu dor am dorit să mănânc aceste Paşti cu voi†(Lc. 22, 15), şi încredinţându-vă în această sfântă şi prealuminată noapte a Învierii Domnului de iubirea şi preţuirea mea, cu dor am dorit să vă întâmpin cu acest cuvânt pastoral, cunoscându-vă bogăţia sufletească cu care aţi îmbrăţişat zidirile de biserici, de sfinte locaşuri monahale, ajutorarea copiilor orfani, implicarea în opera caritativă a Sfintei noastre Biserici. În aceste sentimente de dragoste părintească, vă ofer lumina Sfintelor Paşti din Lumina lui Hristos din candela Paraclisului reşedinţei Sf. Patriarhii spre a o avea totdeauna în inimile dumneavoastră şi ale pruncilor dumneavoastră, adresându-vă tuturor vestirea cea mântuitoare:
Hristos a înviat!
Al vostru părinte duhovnicesc, pururi către Preasfânta Treime rugător,
†T E O C T I S T
Arhiepiscopul BucureÅŸtilor,
Mitropolitul Munteniei ÅŸi Dobrogei,
Locţiitor al Cezareei Capadociei,
şi Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române