Începând de astăzi Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) demarează procedurile de autorizare/avizare în sistemul pensiilor administrate privat.
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) autorizează constituirea societăţilor de pensii administrate privat, administratorii fondurilor de pensii administrate privat, fondurile de pensii administrate privat şi prospectele schemelor de pensii administrate privat.
Pentru a fi autorizată ca societate de pensii companiile trebuie să se constituie sub forma unei societăţi pe acÅ£iuni, să aibă ca obiect unic de activitate administrarea fondurilor de pensii ÅŸi, opÅ£ional, furnizarea de pensii private, denumirea societăţii de pensii să conÅ£ină obligatoriu sintagma „fond de pensii”.
Capitalul social să fie reprezentat prin acţiuni emise de societatea de pensii, care sunt nominative, nu pot fi transformate în acţiuni la purtător şi nu pot fi acţiuni preferenţiale iar participaţia cumulată a persoanelor fizice să nu depăşească 5% din capitalul social al societăţii de pensii. CSSPP eliberează autorizarea de constituire a societăţii de pensii şi, după înregistrarea acesteia la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, eliberează autorizarea ca administrator de fond de pensii administrat privat.
Administratorul este societatea comercială pe acţiuni (constituită în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei în vigoare, ale Legii nr.411/2004 cu modificările şi completările ulterioare şi ale normelor de aplicare a acesteia), care are ca obiect exclusiv de activitate administrarea unui fond de pensii. Principala activitate a unui administrator este administrarea şi investirea activelor fondului de pensii administrat privat.
Un fond de pensii administrat privat se înfiinţează în scopul punerii în practică a unei scheme de pensii private, al cărei prospect a fost autorizat de către CSSPP. Un fond de pensii se constituie prin contract de societate civilă şi trebuie să aibă minimum 50.000 de participanţi.
Numărul minim de participanţi trebuie realizat în perioada primilor 3 ani de la data constituirii fondului de pensii. Prospectul unei scheme de pensii aministrate privat este documentul care cuprinde termenii contractului de administrare şi ai schemei de pensii. Prospectul este elaborat şi propus de administrator şi trebuie să obţină autorizarea CSSPP.
Administratorul are obligaţia să pună la dispoziţia publicului prospectul schemei de pensii administrate privat, la sediul social şi la sediile secundare autorizate, şi să îl publice pe pagina sa web. De asemenea, este obligat, la semnarea actului de aderare la un fond de pensii, să informeze participanţii asupra condiţiilor schemei de pensii private, asupra drepturilor şi obligaţiilor părţilor implicate, a riscurilor financiare, tehnice, precum şi asupra naturii şi distribuţiei acestor riscuri.
Calitatea de participant la un fond de pensii administrat privat nu i se poate refuza nici unei persoane, dacă aceasta este eligibilă. Toţi participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii au aceleaşi drepturi şi obligaţii şi li se aplică un tratament nediscriminatoriu.
Reamintim faptul că CSSPP avizează auditorii financiari pentru fondurile de pensii administrate privat ÅŸi depozitarii activelor fondurilor de pensii administrate privat ÅŸi autorizează sau avizează, după caz, persoanele fizice ÅŸi/sau juridice – agenÅ£i de marketing ai prospectelor schemelor de pensii administrate privat.
Amos News