Incepand cu anul acesta, elevii claselor a VIII-a nu mai dau Testele Nationale. Ei vor intra in clasa a IX-a pe baza mediilor obtinute la cele trei sau patru (in cazul minoritãtilor) teze cu subiect unic sustinute in timpul anului scolar si media generalã la clasele V-VIII. Ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei a lãsat sã se inteleagã faptul cã, in noul context, liceele vor putea, dacã vor dori sã isi selecteze elevii buni, sã organizeze examen de admitere la intrarea in liceu. Pentru aceasta, directorii de liceu vor trebui sã-si comunice intentiile si ofertele educationale cu un an inainte, pentru ca pãrintii si copiii sã se poatã pregãti.
Informatii despre noua formula de admitere
Elevii care doresc informatii cu privire la ruta educationalã pe care ar dori sã si-o aleagã, ar trebui sã cunoascã la nivel orientativ: procedura de organizare sI desfãsurare a admiterii la liceu, calendarul admiterii, procedura de inscriere, reteaua unitãtilor scolare (licee, grupuri scolare din Bacãu), profiluri si specialitãti propuse de aceste unitãti scolare, media ultimului candidat declarat admis in anul anterior, in unitãtile scolare pentru care ar dori sã isi exprime optiunea, graficul sustinerii probelor de aptitudini si a cunostintelor de limbi moderne si centrele de sustinere a acestora. Privitor la informatii despre admitere, MECT a anuntat cã metodologia de trecere a absolventilor din clasa a VIII-a sI a IX-a va fi publicatã pe site-ul ministerului la inceputul anului scolar. Totodatã, a fost publicatã si metodologia de organizare si desfãsurare a admiterii in invãtãmantului liceal si profesional de stat pentru anul scolar 2008-2009.
Date despre fosti elevi, actuali studenti
Cu privire la informatiile utile despre licee, ne-am interesat de baza de date pe care o oferã colegiile de prestigiu despre fostii lor elevi, actuali studenti la universitãti din tarã sau strãinãtate. Aceastã bazã de date nu este “availableâ€, din pãcate, la nici unul din cele trei licee de top bãcãuane, Colegiul National “Gheorghe Vrãnceanuâ€, Colegiul National “Ferdinand I†sau Colegiul National “Vasile Alecsandriâ€. Credem cã astfel de statistici (procentul absolventilor de liceu intrati la facultate, profilul facultãtilor etc.), precum si numele tinerele “minti sclipitoare†din aceste licee ar trebui mentionate prioritar in oferta educationalã a scolilor, pe site-urile acestora, si date drept exemple pentru generatiile care vin din urmã. “La noi toti au luat la facultate, asta o stiu sigurâ€, ne-a declarat directorul de la “Vrãnceanuâ€, Gabriel Andrei, mentionand cã o statisticã precisã in acest sens se aflã in lucru.
Facultate…la noroc
Ca observatie generalã, directorul spune cã cei mai multi liceenii de astãzi sunt practici si isi stiu deja prioritãtile, precum si ce facultate isi doresc sã urmeze dupã absolvire. “Din pãcate, tinerii nu stiu cu ce se mãnancã meseriile spre care tind. Si asta din cauzã cã suntem intr-un sistem teoretizat la maxim. Elevii nostri au o idee despre ce inseamnã Stiinte Economice, Relatii Internationale, dar isi inchipuie cã inseamnã plimbãri…Finante-bãnci este o modã acum, medicina nu mai rerprezintã optiune la modã, dar observ cã revine interesul elevului pentru acest domeniu. Privitor la meseria de profesor, elevii nici nu vor sã audã…Orientarea elevilor de la noi din scoalã este in special inspre Stiinte Economice si Politehnicã, respectiv automatizãri, calculatoare, telecomunicatii.
Elevii intrã la facultate, insã “nu neapãrat la prima optiune, pentru cã majoritatea au 4-5 inscrieri. Unele sunt la buget, altele la cu taxã…Cam asta e optica acum, cea mai mare parte dintre elevi se inscrie la 2-3 facultãti. Aceastã dosariadã nu mi se pare de bun augur, pentru cã elevul nu se canalizeazã pe ce ar vrea sã facã, ci se duce acolo unde are norocul sã intreâ€.
Tobã de carte…
Despre evidenta elevilor care au intrat la facultate, Vasile Cautis, director la Colegiul “Vasile Alecsandriâ€, spune cã face parte din cartea de vizitã a unui liceu. Mare parte din elevii de la “Alecsandri†isi incredinteazã potentialul facultãtilor de stiinte politice, relatii internationale, dar, la randul sãu, Cautis este ingrijorat cã elevii nu stiu ce inseamnã la modul concret domeniile spre care se indreaptã: “In general, elevii romani iest tobã de carte din scoli, dar in viatã nu stiu ce sã facãâ€. Acelasi aspect il evidentiazã sI directorul Colegiului “Ferdinand Iâ€, Adrian Horodnic: “E foarte curios cã un elev dã la Drept fãrã sã vadã cum se deruleazã un proces. Sunt atrasi spre astfel de domenii doar in ideea unui statut social, a unui salariu mare in timp foarte scurt, eventual. Faptul cã nu se duce la o meserie pe care o cunoaste in mod direct, cum este cea de profesor, mã ingrijoreazã. Profesorul nu mai este un model (vestimentar, cultural) pentru elev, asa cum era candva (…)Cea mai mare parte se duce spre partea realã (ex. ASE), pentru cã avem doar o clasã de umanistiâ€. Din discutiile cu directorii, acestia se laudã cu un procent de 100% a elevilor intrati la facultate, deci au toate motivele ca pe viitor sã lase aceste informatii la vedere. Avem nevoie de asa date mai ales cã in asta constã calitatea unei scoli, aceste rezultate spun totul despre scoala respectivã. Aida PULPAN