Numarul din ce in ce mai mare de scutere care au inceput sa fie vazute pe strazile Onestiului a declansat o adevarata isterie la nivelul municipiului.
Pe locatari ii deranjeaza zgomotul motoarelor turate la maxim, conducatorii auto se plang de faptul ca sunt incurcati in trafic, iar politistii onesteni sunt ingrijorati de scuteristii care nu cunosc regulile de circulatie rutiera si care pericliteaza siguranta pe drumurile publice.
In ultimul timp, lucratorii Biroului de Politie Rutiera din Onesti au organizat mai multe actiuni pe raza municipiului, dar si in comunele invecinate, avand ca tema exclusiva verificarea scuteristilor si sanctionarea celor care incalca regulile de circulatie. Controalele nu se opresc la acest aspect, ci vor fi intensificate ca urmare a aparitiei unor noi reglementari, stabilite la nivelul municipiului Onesti, printr-o hotarare a Consiliului Local. Este vorba de o procedura de inregistrare a scuterelor care nu se supun inmatricularii, denumite mopede si caracterizate prin viteza mica de deplasare, de pana la 45 de kilometri la ora, si cu motoare de pana la 50 de centimetri cubi. Inregistrarea este tot un fel de inmatriculare, doar ca se realizeaza pe plan local, la Primaria Onesti. Este obligatoriu ca pe mopede sa se monteze doua placute de inregistrare, una in fata si una in spate, pe care sunt inscriptionate numele municipiului, indicativul judetului si numarul de evidenta, de exemplu “ONESTI – BC – 001â€.
Potop de reguli
Procedura de inregistrare pare una destul de greoaie si presupune depunerea unui numar mare de acte, cum ar fi documentul de proprietate asupra mopedului, cartea de identitate a vehiculului, dovada asigurarii obligatorii, avizul de traseu etc. Insa certificatul de inregistrare, obtinut dupa parcurgerea tuturor etapelor prevazute de procedura, precum si dotarea cu placute de inregistrare nu sunt suficiente pentru ca scuteristii sa poata circula regulamentar pe strazile Onestiului. Politistii si imputernicitii primarului din Onesti ii mai pot sanctiona pe scuteristi pentru lipsa castii de protectie sau a vestei fluorescent-reflectorizante, pentru folosirea altor lumini decat cele prevazute in hotarare (alb in fata, rosu in spate si galben pentru semnalizare) sau pentru circulatia pe alte rute decat cele stabilite in avizul de traseu.
Amenzile sunt cuprinse intre 200 si 1.000 de RON, taxa de inregistrare este 15 RON, contravaloarea placutelor a fost stabilita la 40 de RON, iar impozitul pentru un moped a fost fixat la 12 RON pe an.
Modelul italian
Mii de mopede pot fi vazute pe stradutele din Sanremo, parcate la gramada prin piatete sau pe langa trotuare. Mai lungi sau mai scurte, mai inalte sau mai scunde, mai late sau mai inguste, mopedele pot fi vazute peste tot in Sanremo, fie parcate, fie circuland cu motoarele turate. “Sunt mai eficiente in interiorul oraselor, mai ales al celor aglomerate, consuma foarte putin si sunt usor de condusâ€, ne-a explicat Dennis Alberti, fiul presedintelui festivalului de la Sanremo, Paolo Alberti. El ne-a spus ca are si un autoturism, pentru deplasari lungi, insa in oras foloseste doar scuterul. Detinatorii de mopede din Sanremo nu au veste reflectorizante, dar poarta intotdeauna casca de protectie, iar scuterele au placute de inregistrare, dar numai in partea din spate.
Gheorghe LEU