CFR Călători acordă despăgubiri pentru pasagerii curselor internaţionale ale companiei în cazul în care acestea vor avea întârzieri mai mari de 60 de minute, a declarat vineri, pentru Rompres, directorul de relaţii externe al companiei CFR Călători, Carmen Filipescu.
‘De la 1 octombrie, acordăm despăgubiri pasagerilor noÅŸtri de pe trenurile internaÅ£ionale constând în bonuri de călătorie în valoare de 20 la sută din costul biletului de tren de pe relaÅ£iile respective’, a spus Carmen Filipescu.
Despăgubirile vor fi acordate pentru trenurile internaţionale care întârzie mai mult de o oră şi pentru trenurile internaţionale de noapte care vor întârzia mai mult de două ore. La ora actuală, CFR Călători oferă bilete de tren pe trenurile internaţionale care fac legătura între Bucureşti şi Sofia, Budapesta, Viena, Praga, Varşovia, Moscova, Chişinău, Istanbul, Belgrad şi Veneţia.
‘Este o decizie comună a companiilor feroviare din Europa, urmând ca noul regulament feroviar aprobat de Uniunea Europeană să se aplice de la sfârÅŸitul anului 2009’, a spus reprezentantul CFR Călători.
Serviciile de transport internaţional de pasageri pe calea ferată în cadrul Uniunii Europene se vor deschide în faţa concurenţei transfrontaliere din 2010, oferind pasagerilor mai multe opţiuni, iar companiilor feroviare noi modalităţi de a concura cu companiile aeriene, potrivit noilor reguli adoptate marţi de Parlamentul European, informează Reuters.
De asemenea, pasagerii care utilizează serviciile companiilor de cale ferată şi suferă întârzieri semnificative cu prilejul unei călătorii prin mai multe ţări din UE pot să solicite despăgubiri, conform noilor reguli adoptate de legislativul comunitar. În plus, mecanicii de tren trebuie să prezinte documente care să ateste starea sănătăţii şi nivelul de pregătire profesională şi lingvistică din 2009.
Toate aceste măsuri fac parte dintr-un ‘pachet feroviar’ aprobat de Parlamentul European după mai mulÅ£i ani de negocieri aprinse cu statele membre. Parlamentarii europeni au adoptat (cu 541 de voturi pentru, 66 contra ÅŸi 20 de abÅ£ineri) propunerea care prevede liberalizarea transportului internaÅ£ional de pasageri din 2010, urmând ca în 2012 Comisia Europeană să stabiliească dacă este nevoie ÅŸi de liberalizarea transportului intern. O propunere care viza deschiderea liniilor interne pentru competitorii străini din 2017 a fost respinsă de statele unde companiile naÅ£ionale de cale ferată domină piaţă (incluzând FranÅ£a, Belgia ÅŸi Austria) precum ÅŸi de o serie de state mai mici din Europa Centrală care se tem că operatorii naÅ£ionali nu vor putea face faţă concurenÅ£ei cu giganÅ£i de tipul Căilor ferate germane (Deutsche Bahn).
Partea referitoare la drepturile pasagerilor a fost prevăzută să se aplice doar în cazul călătoriilor internaţionale, însă Parlamentul European a trecut peste opoziţia statelor membre şi a extins unele elemente şi la călătoriile interne. În cazul călătoriilor transfrontaliere, pasagerii vor putea primi compensaţii echivalente cu un sfert din preţul biletului, în cazul unei întârzieri de o oră şi de jumătate din preţul biletului în cazul unei întârzieri mai mari de două ore. În plus, toţi pasagerii vor putea da în judecată companiile de cale ferată pentru bagajele pierdute şi vor putea să-şi ia cu ei bicicletele în tren.
Comisia Europeană, executivul comunitar, va realiza în anul 2012 un raport cu privire la efectele liberalizării transportului internaţional de pasageri şi dacă statele membre sunt pregătite să-şi deschidă şi rutele interne.ROMPRES