Dupa parerea „specialistilor” Ministerului Educatiei, tezele cu subiect unic trebuie sa arate ca niste extemporale sau precum paginile cu notite din maculator, cu stersaturi, paranteze si semne distincte.
Oficialii Ministerului Educatiei au avizat dreptul elevului ca, in timpul probei scrise de la un examen, sa opereze stersaturi pe foaia de teza, si nu pe ciorna!. Aceasta reglementare este stipulata prin ultimele precizaari referitoare la structura tezei cu subiect unic pentru clasele a VII-a si a VIII-a, la limba si literatura romana.
Precizarile sunt obligatorii. Fosta Capacitate a fost inlocuita cu Testele Nationale iar acestea, la randul lor, cu tezele cu subiect unic. Acestea vor fi sustinute, incepand din acest an scolar, de catre elevii claselor a VII-a si a VIII-a. Dupa notele obtinute la aceste lucrari, elevii vor fi selectati pentru admiterea in clasa a IX-a de liceu. Timpul acordat pentru redactarea tezei de la limba romana va fi de 90 de minute.
Potrivit regulamentului, „diferenta de 30 de minute este astfel alocata: 15 minute pentru citirea repetata, cu atentie, a textului la prima vedere, si 15 minute pentru autocorectarea lucrarii scrise”.
Potrivit autorilor, „la autocorectare, ceea ce se considera ca este gresit se trece intre paranteze rotunde si se taie cu o singura linie orizontala, fara numerotare. Corecturile de mici dimensiuni, care nu presupun stersaturi sau taieturi (semne ortografice si de punctuatie, semne diacritice, adaugarea unei litere initiale sau finale) vor fi facute direct pe textul lucrarii scrise, fara numerotare”.
Incuviintarea fraudei de catre supraveghetor
Regulamentul este destul de complicat si presupune si o instruire prealabila a elevilor. In loc ca acestia sa se concentreze asupra subiectuilui, ei vor trebui sa tina cont de faptul ca interventiile care presupun adaugiri sau modificari in structura unor cuvinte sau grupuri de cuvinte, in scurte fragmente nu se fac direct pe textul scris, ci „se numeroteaza de catre elev, cu cifre arabe in locul pe care intelegerea sau cursivitatea textului o impune”.
La sfarsitul lucrarii scrise, dupa rezolvarea ultimului subiect al tezei, se introduce o sectiune speciala, „Corecturi”, unde se reia numerotarea si se scriu respectivele adaugiri sau modificari. O harababura mai mare ca aceasta in mintea elevului nu poate exista!
Dar imaginatia specialistilor MEC nu se opreste aici, pentru ca una dintre prevederi nu face altceva decat sa incurajeze frauda! „Dupa expirarea timpului oficial de desfasurare a tezei cu subiect unic, la predarea lucrarii scrise, profesorul asistent sau supraveghetor va trece in borderoul de predare – primire numarul total al corecturilor efectuate, intr-o rubrica speciala, urmate de semnatura elevului”.
Supraveghetorul va fi insa incapabil sa identifice semnele distincte de identificare a autorului lucrarii, chiar daca este sigilat coltul cu numele inscris de pe foaie! Si pentru ca frauda sa fie pe deplin realizata, „specialistii” MEC ii mai dau elevului o posibilitate, la care nici macar nu visase: „Daca elevul constata ca unul dintre subiectele rezolvate pe lucrarea scrisa este total sau partial gresit, el poate pune textul respectiv intre paranteze rotunde”!.
O mare porcarie!
Cadrele didactice au ramas perplexe si nu-si pot imagina cum au fost posibile asemenea prevederi. „Au fost facute de niste specialisti care, probabil, n-au lucrat in invatamant nicodata. Elevii sunt stresati, parintii la fel, avandu-se in vedere importanta notei de la teza cu subiect unic, aceasta putand conta decisiv in selectia pentru admiterea la liceu”, spune Marioara Ionita, profesoara de limba romana la Scoala „Constantin Platon” Bacau.
„N-am mai auzit asa ceva, nu stiu ce este in capul acestor specialisti care se lauda ca vor binele invatamantului romanesc. Ce fel de autocorectare este aceasta? In ce fel a fost gandita? Va da peste cap sistemul de contestatii, va incuraja frauda”, o completeaza Proesoara Olga Baban, de la aceeasi unitate scolara. Parerea generala este foarte multi elevi nu stiu sa se autocorecteze si ce sa corecteze.
Autocorectarea, asa cum a fost gandita, va bulversa sistemul de contestatii, va crea un coridor foarte bun pentru mica frauda si va fi foarte dificil de verificat. Prof. Mariora Ionita a tinut sa mai adauge un lucru:
„Corectarea tezelor sa fie facuta de profesori care cunosc programele si manualele scolare, sa nu avem surprize ca in anii precedenti. Si mai este o problema. Programa scolara este larga iar manualele alternative. Incep diferit si la literatura si la gramatica.
Dupa care sa se ia elevul? Aceste schimbari au fost facute numai de dragul de a spune ca s-a facut ceva in invatamantul romanesc. Cea mai buna metoda ar fi foat daca liceele ar fi organizat examene filtru pe cele doua discipline, umana si reala. La umana sa se fi dat examene serioase la literatura, iar la reala, la mate – informatica”.
Nicolae TURCU
Este o mare porcarie teza aceasta cu subiect unic!!! Pentru ca era mai bine sa dau o „testare”la sfarsit de cl.a-VIII-a pentru ca era numai una!! asa trebuie sa dam mai multe „examene” si suntetm si stresati!! CINE A INVENTAT ASTA!?
ce mama draq? destul de usoare, totusi toti au o sansa daca INVATA!!!!!