Executivul va finaliza, până săptămâna viitoare, discuţiile cu experţii Comisiei Europene referitoare la noua formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare auto, după care va demara elaborarea actului normativ, a declarat luni, într-o conferinţă de presă, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
„Uniunea Europeană a cerut clar să existe un echilibru între preÅ£ul plătit în funcÅ£ie de poluare ÅŸi valoarea de piaţă a automobilului, lucru care urmează să fie realizat”, a spus ministrul.
Acesta a reafirmat că toţi banii care vor fi încasaţi din taxa auto vor fi gestionaţi de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile care îi va folosi pentru proiecte de mediu.
De asemenea, Vosganian a precizat că valoarea taxei nu va creşte semnificativ pentru maşinile noi.
„ÃŽn prima variantă de calcul valoarea taxei pentru maÅŸinile noi era mică, ÅŸi dacă aceasta va fi majorată, nu va fi o creÅŸtere semnificativă”, a punctat ministrul FinanÅ£elor.
Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) a trimis, la sfârşitul săptămânii trecute, la Comisia Europeană, scrisoarea privind modificarea taxei auto.
Guvernul de la Bucureşti a decis, la 9 ianuarie 2008, modificarea acestei taxe din cauza căreia Comisia Europeană a deschis, la începutul anului trecut, procedura de infringement împotriva României, considerând-o neconformă cu prevederile Tratatului UE.
Recent, premierul Tăriceanu a declarat că Guvernul va extinde nivelul aferent vârstei unui autovehicul până la 20 de ani, astfel încât vor putea fi stabilite cote de reducere a taxei de primă înmatriculare de până la 90 la sută, urmând a fi plătit doar 10 la sută din cuantumul iniţial al taxei.
Premierul a subliniat că valoarea taxei auto se va reduce pe măsura creşterii vârstei autovehiculului.
Se va institui, de asemenea, posibilitatea contestării de către contribuabil a cuantumului sumelor de plată, deşi legislaţia generală permite acest lucru, şi va exista posibilitatea restituirii valorii reziduale a maşinii în cazul în care aceasta se vinde în alt stat.
Taxa de primă înmatriculare a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007, iar Ministerul Finanţelor a estimat că veniturile generate de această taxă vor depăşi 220 milioane euro în 2007.
Guvernul a adoptat, în aprilie, modificările modului de calcul a taxei de primă înmatriculare, potrivit cărora cuantumul taxei va scădea pe măsură ce vârsta maşinii creşte, după ce Comisia Europeană a arătat că taxa este discriminatorie şi a decis declanşarea procedurii de infringement (încălcare a Tratatului CE).
Comisia Europeană a declanşat, în noiembrie, a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României din cauza taxei auto, despre care experţii europeni afirmă că este discriminatorie în special în ceea ce priveşte impozitarea maşinilor second-hand din import şi a celor autohtone.
România are la dispoziţie două luni pentru a se conforma cerinţelor CE.
În prezent, taxa de primă înmatriculare variază, în funcţie de vechimea maşinii, gradul de poluare şi capacitatea cilindrică, între 160 şi 8.600 de euro, potrivit calculatorului de afişat pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor. O taxă similară se aplică şi în alte 16 state membre ale UE.
În aceeaşi conferinţă de presă de luni, ministrul Economiei şi Finanţelor a anunţat că anul 2007 a fost încheiat cu un deficit al bugetului general consolidat de 2,4 la sută din Produsul Intern Brut.
Potrivit ministrului Vosganian, conform statisticilor europene anul trecut deficitul bugetar a fost de 2,6 – 2,7 la sută din PIB, în condiÅ£iile unor venituri de 136,8 miliarde de lei, reprezentând 35 la sută din PIB, ÅŸi ale unor cheltuieli de 146,8 miliarde lei, respectiv 37,6 la sută din PIB. Vosganian a subliniat că diferenÅ£a dintre cele două contabilităţi, cea românească ÅŸi cea europeană, este determinată de fonduri nerambursabile ÅŸi din anumite împrumuturi contractate de autorităţile locale.
Ministrul Finanţelor a arătat că, în ultimele trei luni ale anului trecut, administraţia locală a cheltuit circa 50 la sută din cheltuielile aferente unui an întreg.
„Cheltuielile municipalităţilor, în ultima săptămână din 2007, au fost de 7,1 miliarde de lei (710.000 lei noi), adică de un miliard de lei pe zi (100.000 lei noi). La nivelul municipalităţilor au existat cheltuieli chiar ÅŸi de patru ori mai mari decât media anuală. ÃŽn Harghita, spre exemplu, cheltuielile s-au majorat de patru ori, în Covasna ÅŸi Vâlcea de 3,6 ori, iar în Sălaj de 3,5 ori”, a spus Vosganian.
În acest context, Varujan Vosganian a anunţat că va prezenta Guvernului un set de măsuri privind cheltuielile bugetare astfel încât acestea să nu mai fie accelerate spre sfârşitul anului.
Ţinta iniţială a deficitului bugetar pentru 2007 a fost stabilită la 2,7 la sută din PIB şi diminuată, ulterior, spre finalul anului, la 2,4 la sută din PIB.
Pe de altă parte, ministrul Economiei a făcut o referire şi la preţul gazelor naturale, precizând că o majorare a preţului la gazele naturale anunţată pentru luna februarie nu ar trebui să aibă o influenţă majoră asupra preţurilor bunurilor de consum.
„PreÅ£ul la gazele naturale influenÅ£ează cu aproximativ trei-patru la sută preÅ£urile de consum, iar o creÅŸtere de numai o cifră nu ar trebui să fie resimÅ£ită de populaÅ£ie”, a spus ministrul.