Românii mai au la dispoziţie un an să-şi scaneze carnetele de muncă

Termenul limită de predare a carnetelor de muncă de către persoanele fizice şi juridice în scopul creării unei arhive electronice, prin scanarea acestor carnete, a fost prelungit cu un an, până la 30 noiembrie 2008, printr-o Hotărâre aprobată în şedinţa de astăzi a Guvernului, informează un comunicat de presă al Guvernului, remis AMOS News.

Actul normativ modifică şi completează Hotărârea Guvernului nr. 1768/2005 privind preluarea din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, precum şi a veniturilor salariale aferente, elemente utilizate, potrivit legii, la calculul pensiilor.

Acţiunea de preluare din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, precum şi a veniturilor salariale realizate, a fost demarată la începutul anului 2006. Scopul acestei acţiuni este de a crea o bază de date la nivel naţional cu istoricul perioadelor de asigurare şi a veniturilor tuturor asiguraţilor sistemului public de pensii în vederea asigurării unor proceduri mai sigure de stabilire a drepturilor de pensii.

Prin actul normativ adoptat astăzi de Guvern se stabilesc răspunderi pentru cei care nu respectă termenele şi condiţiile legale de predare a carnetelor de muncă. Astfel, persoanele fizice şi juridice care deţin sau păstrează, potrivit prevederilor legale, carnete de muncă, sunt obligate să le predea caselor teritoriale de pensii la termenele stabilite de către acestea.
Nerespectarea termenului de predare a carnetelor de muncă se consideră contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 300 la 600 lei în cazul persoanelor fizice şi de la 1.500 la 5.000 de lei în cazul persoanelor juridice.

În situaţia foştilor asiguraţi ai sistemului public de pensii care nu au domiciliul sau reşedinţa în România, carnetul de muncă poate fi prezentat, pentru prelucrare, casei teritoriale de pensii în raza căreia au fost asiguraţi ultima dată sau, după caz, din raza de domiciliu a persoanei desemnate de către titular.

Pe lângă prelungirea termenului de predare a carnetelor de muncă, actul normativ include activităţi noi în operaţiunea de prelucrare a datelor, precum cele de scanare, indexare (asocierea imaginii scanate cu elemente de identificare în vederea arhivării electronice), validare şi arhivare electronică, precum şi activităţile conexe acestora.

Serviciile aferente acestei acţiuni vor fi asigurate de către Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţifică în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale (INCSMPS), prin contractarea lor de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.

Calendarul acestor activităţi, în cazul carnetelor de muncă aflate în evidenţa inspectoratelor teritoriale de muncă, se stabileşte pe bază de protocoale încheiate, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a contractului pe anul 2008 cu institutul, între inspectoratele teritoriale de muncă şi casele teritoriale de pensii.

Costurile aferente tuturor serviciilor efectuate de către institut, în care se includ ÅŸi drepturile de regie generală ale acestuia – limitate la maxim 4% din costurile respective – vor fi acoperite integral de Casa NaÅ£ională de Pensii ÅŸi Alte Drepturi de Asigurări Sociale. Numărul maxim de personal prevăzut pentru desfăşurarea acestor activităţi în 2008 este de 900.

Costurile totale pentru anul 2008 au fost estimate la 19,2 milioane lei. Aceste cheltuieli au fost luate în considerare la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2008.

Adauga un comentariu

*