Guvernul a adoptat, în şedinţa de miercuri, o ordonanţă de urgenţă care va permite funcţionarea Consiliului Naţional de Studiere a Arhivelor Securităţii (CNSAS).
Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu a afirmat că ordonanţa de urgenţă reprezintă o formulă tranzitorie care ţine cont de decizia Curţii Constituţionale a României (CCR), precizând însă că va fi elaborată o altă ordonanţă pe baza unei consultări cu partidele parlamentare.
Şeful Executivului a precizat că viitorul act normativ care va reglementa funcţionarea CNSAS va asigura accesul la propriul dosar al persoanelor interesate, angajaţii de acolo vor continua să cerceteze documentele din arhive, însă Consiliul nu va mai putea da verdicte, ci va întocmi doar nişte acte de constatare.
„Vom propune ca CNSAS, pe baza dosarelor pe care le are la dispoziÅ£ie, să facă doar niÅŸte acte de constatare, pe care le vor înainta JustiÅ£iei, care va decide. (…) Numai o mică parte a atribuÅ£iilor CNSAS vor fi transferate JustiÅ£iei – funcÅ£ia juridică propriu-zisă. Decizia CCR este clară, că nu se poate accepta o justiÅ£ie paralelă”, a explicat Tăriceanu.
Premierul a subliniat că, din punctul de vedere al deconspirării crimelor comunismului, România nu se poate opri la jumătatea drumului, de aceea este absolut necesară continuarea funcÅ£ionării CNSAS. „E un deziderat larg al societăţii româneÅŸti”, a declarat Călin Popescu-Tăriceanu.
Curtea Constituţională a decis, pe 31 ianuarie, că Legea privind funcţionarea CNSAS nu respectă Legea fundamentală, admiţând excepţia de neconstituţionalitate ridicată de preşedintele fondator al Partidului Conservator (PC), Dan Voiculescu, în procesul pe care l-a intentat CNSAS.
A doua zi, CCR a publicat motivarea deciziei prin care a declarat ca fiind neconstituÅ£ională Legea privind funcÅ£ionarea CNSAS, constatând că „prin abaterile de la statutul constituÅ£ional al justiÅ£iei ÅŸi, mai cu seamă, prin confuzia între funcÅ£ia de anchetă, cea de judecată ÅŸi cea de soluÅ£ionare a căilor de atac împotriva propriilor decizii (…) ÅŸi prin posibilitatea de a da în aceleaÅŸi cauze verdicte noi, contrare celor validate prin deciziile definitive ale instanÅ£elor judecătoreÅŸti, jurisdicÅ£ia exercitată de CNSAS ÅŸi de Colegiul Consiliului se defineÅŸte ca o jurisdicÅ£ie extraordinară, iar natura juridică a organelor care o exercită este cea a instanÅ£elor extraordinare interzise de art. 126, alin. 5 din ConstituÅ£ia României”.
Elaborarea şi adoptarea de către Executiv a ordonanţei CNSAS a fost convenită luni de premierul Călin Popescu-Tăriceanu cu membrii Colegiului Director al CNSAS.
Tăriceanu a anunţat, încă de la începutul acestei săptămâni, că CNSAS va continua să funcţioneze printr-o hotărâre de Guvern, urmând ca Executivul să elaboreze o ordonanţă de urgenţă prin care să soluţioneze aspectele de neconstituţionalitate invocate de Curtea Constituţională.
Primul-ministru afirma că trebuie căutată o soluÅ£ie pentru „ca activitatea CNSAS să continue, iar dosarele să rămână în cadrul unei instituÅ£ii publice ÅŸi nu să revină în zona SRI sau armată, unde accesul era aproape imposibil pentru cetăţeni” în trecut.
Tot luni, Colegiul CNSAS a solicitat Curţii Constituţionale să caseze decizia de neconstituţionalitate a legii deconspirării securităţii şi să dispună un nou termen pentru rejudecarea cauzei, ţinând seama de un presupus viciu de procedură legat de votul judecătorului CCR, Petre Ninosu.
În cursul zilei de marţi, consilierul de stat Stejărel Olaru s-a întâlnit, la Palatul Victoria, cu reprezentanţi ai societăţii civile, anunţând că, în termen de 45 de zile, va fi elaborat un proiect de lege sau o ordonanţă de urgenţă care să asigure funcţionarea CNSAS.
Măsurile cuprinse în ordonanţa adoptată miercuri de Executiv au scopul de a asigura continuitatea unor activităţi ale CNSAS până la adoptarea unor alte reglementări care să armonizeze dispoziţiile Legii nr. 187/1999, privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii ca poliţie politică, cu prevederile constituţionale, prin prisma celor constatate prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 51/2008.
Astfel, CNSAS va continua să funcţioneze ca organism autonom cu personalitate juridică supus controlului Parlamentului, având aceeaşi denumire şi acelaşi sediu.
Conform unui comunicat al organizaÅ£iilor non-guvernamentale care susÅ£in funcÅ£ionarea CNSAS, se va constitui un grup de lucru care va discuta cu reprezentanÅ£ii Executivului „textul viitoarei ordonanÅ£e de urgenţă ce are ca scop asigurarea condiÅ£iilor de legalitate pentru continuarea funcÅ£ionării Consiliului”.